عصر بازار

خروج ایران از فهرست اقدام متقابل گروه ویژه اقدام مالی

عصر اعتبار- اقدامات ایران در زمینه مبارزه با پولشویی وتامین مالی تروریسم به رسمیت شناخته شد. در این راستا گروه ویژه اقدام با توجه به اقدامات فنی و مذاکرات بعمل آمده به مدت یکسال محدودیت علیه ایران را برداشت.

خروج ایران از فهرست اقدام متقابل گروه ویژه اقدام مالی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مهم ترین نهاد مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در دنیا است که برای مبارزه با این دو پدیده شوم، توصیه های فنی به کشورها ارایه می کند. از جمله می توان به لزوم جرم انگاری پولشویی و تامین مالی تروریسم، شناسایی مشتریان، نگهداری اسناد و آموزش اشاره کرد.

    در حال حاضر بیش از ١٩٨ کشور به خانواده گروه ویژه اقدام مالی پیوسته اند و توصیه های آن را اجرا می کنند.از آنجا که پولشویی و تامین مالی تروریسم جرایم فراملی هستند، این گروه بین دولتی بر این باور است که کوتاهی یک کشور می تواند وضعیت سایر کشورها را متاثر کند.

    این گروه از سال ٢۰۰٧ نام ایران را در فهرست های عمومی خود ذکر کرده و از سال ٢۰۰٩ از کشورها تقاضا کرده که علیه کشور ایران و موسسات مالی آن «اقدام متقابل» بعمل بیاورند، از افتتاح شعب برای آنها در کشورهای خود خودداری کنند و مراقب راههای احتمالی دور زدن این تحریم ها توسط ایران باشند.

    جمهوری اسلامی ایران براساس قوانین داخلی و الزمات بین المللی در طی این سالها اقدامات متعددی انجام داده است که سرانجام توسط گروه ویژه اقدام مالی به رسمیت شناخته شد و برخلاف تمایل گروه ها و کشورهای متخاصم (از جمله نامه سرگشاده اتحاد علیه ایران هسته ای که در روزهای اخیر به صورت سرگشاده منتشر شد و از گروه ویژه تقاضای تداوم صدور دستور اعمال متقابل علیه ایران را کرده بودند)، گروه ویژه با توجه به اقدامات فنی و مذاکرات بعمل آمده به مدت یکسال محدودیت علیه کشورمان را برداشت.

    این بیانیه و تغییر متن آن بعد از هشت سال پیام مهمی برای کشورهای اروپایی و بانک هایی که به دلیل اقدام متقابل امکان همکاری با ایران نداشتند به همراه خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با پدیده شوم تروریسم و در راستای اجرای دستورات مقام معظم رهبرى با شتابی بیشتر در راه مبارزه با جرایم مالی گام خواهد برداشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو