عصر بازار

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۲۵)

تضعیف اتحادیه اروپا به ضرر کیست؟

عصر اعتبار- حسین راغفر اقتصاددان نوشت: ریزش ارزش این ارز در دراز مدت قدرت رقابت پولی انگلستان را در صحنه جهانی کاهش می‌دهد .

تضعیف اتحادیه اروپا به ضرر کیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اعتماد، راغفر گفت: رای مردم بریتانیا به جدایی از اتحادیه دلیل مشخصی دارد؛ اما پیش از آن باید توضیح دهم که چنین رایی را می‌توان به نوعی به معنای شکست سیاست‌های اتحادیه اروپا و روند جهانی شدن اقتصاد تلقی کرد؛ این رای نشان داد که مسیر جهانی شدن اقتصاد با چالشی جدی مواجه شده است. تا حدی که ممکن است این روند مانند یک دومینو به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هم سرایت کند؛ یعنی دیگر احزاب مخالف این اتحادیه هم در کشورهای خودشان تحرکاتی را برای جدایی از این تیم اروپایی آغاز کنند.

    وی افزود:  این رای به خوبی نشان داد که جهانی شدن اقتصاد جهانی چطور می‌تواند آثار مخربی بر اقتصادهای بزرگ و کوچک بگذارد. باید تاکید کنم که تنها اقتصادهای بزرگ و قوی می‌توانند از چنین بحران‌هایی گذر کنند.

    استاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: سیاست‌های تیمی اتحادیه‌ای از پرنفوذترین کشورهای اقتصادی جهان به ضرر مردم انگلیس تمام شده بود. پیش‌تر به مهاجران اروپای شرقی در انگلستان اشاره کردم. همین را به عنوان یک نمونه در نظر می‌گیریم. اینها هیچ علاقه‌ای که در اقتصاد انگلستان ادغام شوند، به این معنا که درآمدشان را از انگلستان خارج می‌کردند و به کشورهای مبدا می‌فرستادند. از آنجایی که پوند انگلستان، ارزی پرقدرت در نرخ‌های برابری بود میل این مردم برای فرستادن پول‌شان به کشورهای مادر خودشان بیشتر می‌شد. این به ضرر مردم کشور میزبان بود اما حالا با جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا بخشی از این مردم ناچارند که به کشورهای‌شان بازگردند و این به ضرر کشورهای کوچک فرستنده نیروی کار و البته انگلستان است. اما چرا؟ این نیروی کار ارزان بود و توانسته بود بخش‌های بزرگی از چرخ‌های شغل‌های کارگری صنایع و... را با قیمتی ارزان به حرکت درآورد. حالا که آنها می‌روند صنایع و ساختمان و... باید نیروی انگلیسی گران‌قیمت‌تر استخدام کند؛ این یعنی هزینه نیروی کار و پس از آن تولید افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

    به گفته وی افزایش هزینه‌های تولید امکان رقابت‌پذیری را در صحنه بین‌المللی از انگلستان می‌گیرد. همه اینها پس از مدتی به افزایش نرخ بیکاری در بریتانیا می‌انجامد. دقت کنید که قیمت پوند این کشور ریزشی را تجربه کرد که در سه دهه گذشته آن را به‌چشم ندیده بود؛ پر واضح است که ریزش نرخ برابری پوند با سایر ارزها ادامه خواهد داشت. فراموش نکنیم که قیمت سایر ارزهای اتحادیه اروپا و البته یورو نیز برابر دلار دچار افت شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو