عصر بازار

کارشناس بازار سرمایه:

نقدینگی جدید در شرایط قرمز بورس وارد بازار سرمایه نمی‌شود

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مادامی که بورس با رونق و سودآوری همراه نباشد نباید انتظار ورود نقدینگی جدید از بانکها و سایر بازار ها به سمت بازار سهام را داشت هرچند نرخ سود سپرده ها کاهش پیدا کند.

نقدینگی جدید در شرایط قرمز بورس وارد بازار سرمایه نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، علی محمدپور در پاسخ به این پرسش که آیا با کاهش نرخ سود، نقدینگی از بانکها به سمت بورس حرکت می کند یا خیر گفت: نقدینگی برای حرکت از بازاری به سمت بازاری دیگر به بهانه و دلیلی نیاز دارد و مادامی که بورس با رونق و سودآوری همراه نباشد نباید انتظار ورود نقدینگی جدید از بانکها و سایر بازار ها به سمت بازار سهام را داشت.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر منتظر این هستیم که نقدینگی از سمت بانکها به سمت بورس بیاید و با این اتفاق بازار سهام کشور دوباره جان بگیرد و رونق پیدا کنیم، بنظر می رسد باز هم بر نگاه کوتاه مدت به بورس و کسب سود در بازده زمانی کوتاه تاکید داریم.
    وی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی از این جهت باید برای بورس و اقتصاد کشور و نیز خروج صنایع از رکود مهم و قابل توجه است که با کاهش نرخ سود بانکی شاهد کاهش نرخ تهسیلات بانکی باشیم تا بنگاهها بتوانند تسهیلات را با شرایط راحت تری وارد ساختار خود کنند و با این اتفاق قیمت تمام شده محصولات آنها کاهش یافته و شاهد رشد سود آوری در آنها باشیم.
    این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: در صورت تعبیر این رخداد می توان گفت کاهش نرخ سود بانکی بر بورس و بازار سهام اثر مثبت دارد که البته در بازده زمانی میان مدت صورت خواهد گرفت، آن هم به این شرط که نرخ سود تسهیلات نیز خیلی سریع کاهش یابد و دسترسی به آن برای بنگاهها آسان شود.
    وی ادامه داد: ورود نقدینگی چه از بانکها و چه سایر بازارها به بورس موضوعی خوب و قابل دفاع برای بازار سرمایه کشور است؛ چرا که بورس بازاری برای تامین مالی بنگاههاست و از این رهگذر نیز صنایع و شرکتها می توانند تامین مالی کرده و به رونق تولید خود کمک کنند، اما زمانی که ورود حجم نقدینگی تنها به دلیل رونق دادوستد موجب افزایش قیمت سهام شرکتها بدون تاثیرگذاری در تولید آنها شود، می توان گفت در بازده کوتاه مدت این امر موجب بروز رفتار هیجانی در بورس می شود.
    محمدپور گفت: موضوع مهم دیگری که در رابطه با نرخ سود بانکی باید به آن اشاره کرد این است که سپرده گذاری نقدینگی مردم در بانکها نیز به خودی خود موضوع بدی نیست؛ چرا که بهتر است که بجای سفته بازی و دلالی نقدینگی در اختیار بانکها قرار گیرد. از طرفی دیگر اگر نقدینگی پارک شده مردم در بانکها صرف تولید و تامین مالی بنگاهای زودبازده و شرکتها شود به ساختار اقتصاد کشور کمک می کند.
    وی یادآور شد: اتفاقی که طی سالها بویژه در زمان رونق ساخت و ساز و افزایش قیمت مسکن در حوزه بانکی رخ داده این است که بانکها بخشی از سپرده های مردم را وارد بازار ساخت و ساز مسکن آن هم از نوع لوکس سازی کرده اند و حالا که خرید و فروش مسکن با رکود مواجه شده است، بخشی از این نقدینگی و سپرده ها در بازار مسکن حبس شده، بنابراین می توان این گونه اظهار داشت که بانکها از رسالت اصلی خود به نوعی دور شده اند و در صورتی که سپرده های مردم در خدمت تولید و اقتصاد نباشد، بهتر است از بانکها خارج شوند.
    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نکته مهم و قابل توجه در حوزه بورس و اقتصاد این است که تا زمانی که فکری به حال رکورد اقتصادی نکنیم، مواردی همچون کاهش نرخ سود بانکی محرک های کوتاه مدتی برای رونق بورس خواهند بود.
    وی همچنین در خصوص تاثیر اجرای برجام و رفع تحریم ها بر بازار سرمایه تصریح کرد: موضوع پساتحریم بورس نیز امری میان مدت است که در کوتاه مدت موج روانی خود را بر بازار سهام با افزایش شاخص و نیز قیمتها در پایان سال گذشته گذاشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو