عصر بازار

۵ راهکار اصلاحی

بانک مرکزی قبل از ادغام سراغ اصلاح ساختاری بانک‌ها برود

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک قوامین با بیان اینکه اصلاحات ساختاری در درون بانک‌ها و موسسات موجود بسیار کم هزینه‌تر از ادغام است، گفت: اگر هر کدام از بانک‌ها افزایش سرمایه دهند، زیرساخت‌ها برای اقدامات اصلاحی نظام بانکی فراهم می‌شود.

بانک مرکزی قبل از ادغام سراغ اصلاح ساختاری بانک‌ها برود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، غلامحسین تقی نتاج  با اشاره برنامه بانک مرکزی برای ادغام برخی‌ بانک‌ها، اظهارداشت: بهتر است بانک مرکزی قبل از ادغام بانک‌ها را ملزم به افزایش سرمایه کند و اگر هر کدام از بانک‌ها این افزایش سرمایه ندهند، خود به خود یک مجموعه‌ای از زیرساخت‌ها برای اقدامات اصلاحی نظام بانکی فراهم می‌شود.

    وی با بیان اینکه براساس استانداردهای بال 2 نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها باید 8 درصد باشد، افزود: با توجه به اینکه منابع بانک‌ها به یک هزار تریلیون تومان رسیده سرمایه بانک‌ها باید 80 هزار میلیارد تومان باشد اما به زحمت به 50 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

    مدیرعامل بانک قوامین تصریح کرد: اگر برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها انجام شود، 30 هزار میلیارد تومان منابع جدید به سیستم بانکی تزریق خواهد شد.

    وی یکی از راهکارهای افزایش سرمایه بانک‌ها را ایجاد جذابیت سهام بانک‌ها در بازار سرمایه دانست و گفت: ایجاد جذابیت سهام مستلزم تثبیت سودآوری بانک‌هاست؛ با جذاب شدن سهام بانک‌ها، صاحبان سهام موسسات پولی و بانکی منابع مورد نیاز برای افزایش سرمایه بانک‌ها را تامین می‌کنند.

    نتاج با تاکید بر اینکه ادغام بانک‌ها و موسسات کار ساده‌‌ای نیست، افزود: بارها عنوان شده که باید برخی بانک‌ها ادغام شوند و از سال 83 تاکنون با هدف ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی ادغام‌های زیادی انجام شد، اما این ادغام‌ها چه نتیجه‌ای داشته است؟

    وی ادامه داد: اصلاحات ساختاری در درون بانک‌ها و موسسات موجود بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر از ادغام است. قبل از اینکه سراغ ادغام برویم باید استانداردهای بال یک و دو را در درون بانک‌ها انجام دهیم و در صورت عدم امکان و در مرحله آخر گزینه ادغام مطرح شود.

    مدیرعامل بانک قوامین در پاسخ به این سوال که شما چه اصلاحاتی را به ازای ادغام پیشنهاد نمی‌کنید، گفت: اولین اقدام افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و خصوصی است. بانک‌ مرکزی می‌تواند بانک‌ها را ملزم به افزایش سرمایه نقدی کند.

    نتاج ادامه داد: دومین اقدام پیاده سازی ذی نفع واحد سهامداری مورد نظر در قانون است که ما معتقدیم باید به 30 درصد افزایش یابد. با مصوبه شورای پول و اعتبار یا بانک مرکزی می‌توان ذی‌نفع واحد سهامداری را از 10 درصد به 30 درصد افزایش داد.

    وی در واکنش به این نکته که با توجه به اینکه بانک قدرت بسیار وسیعی دارد، بسیاری معتقدند نباید سهم ذی‌نفع واحد بیش از 10 درصد باشد، گفت: چطور برای بانک‌های خارجی اجازه می‌دهند تا 40 درصد سهام بانک را داشته باشند، اما برای ایرانی‌ها خیر؟

    نتاج ادامه داد: می‌توان با تنظیم قوانین کنترل کننده این نگرانی‌ها را برطرف کرد. به عنوان مثال می‌توان این محدودیت را قرار داد که سهامدار یک بانک حداکثر معادل 5 درصد سهام خود می‌تواند از آن بانک تسهیلات دریافت کند. همه این مسائل قابل مدیریت و کنترل است.

    وی اجرای ذینفع واحد در حوزه استفاده از تسهیلات را یکی دیگر اصلاحات مورد نیاز بانک‌ها دانست و افزود: اصلاح دیگر کاهش تعداد شعب بانک‌ها و موسسات پولی و افزایش گستره فناوری اطلاعات و ارتباطات در بانک‌ها است که می‌تواند اثرات مناسبی بر شبکه بانکی بر جای بگذارد.

    به گفته وی سهمیه بندی برای اعطای تسهیلات، می‌تواند منجر به اصلاحات در سیستم بانکی شود.

    مدیرعامل بانک قوامین پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران و بانک‌ها را اقدام دیگر برای اصلاح نظام تامین مالی دانست و اظهارداشت: امکان پرداخت همه بدهی‌ها در کوتاه مدت نیست اما اگر یک برنامه 5 سال برای ساماندهی بدهی‌ها تعریف و اجرا کند، بسیاری از فعالان اقتصادی هم می‌توانند بدهی خود به بانک‌ها را کاهش دهند.

    وی با ضمن تاکید بر اینکه به هیچ وجه معتقد نیستم که دولت به یکباره بدهی‌ها را بازپرداخت کند، گفت: دولت می‌تواند با تعریف یک رژیم بازپرداخت بدهی، با ابزارهایی که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد بدهی را پرداخت کند.

    نتاج اضافه کرد: بانک‌ها بی‌تقصیر نیستند اما همه مشکلات هم برگردن بانک‌ها نیست. اگر همه بخش‌ها از جمله دولت نقش خود را به خوبی ایفا کنند، مطمئنا شرایط بهتر از این خواهد شد. اگر بنا بر فرافکنی باشد، ما در سیستم بانکی می‌گوییم مشکل از بقیه است و دیگران می‌گویند مشکل از بانک‌هاست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی