عصر بازار

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۳۹)

تاثیرات منفی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا؛ انگلستان مه آلودتر از همیشه

عصر اعتبار- چندی پیش بود که قیمت نفت پس از پشت سر گذاشتن روندی نزولی، توانست خود را وارد یک روند صعودی و مداوم کند و از سد قیمت ۵۰ دلار عبور کند. نگاه همه بازارهای جهانی، فعالان اقتصادی و تصمیمات کلان اقتصادی به جدال نفت با ۵۰ دلار بود که آیا می تواند این مقاومت قیمتی را پشت سر گذاشته و پویایی و رونق را به بازارهای جهانی بازگرداند یا خیر.

تاثیرات منفی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا؛ انگلستان مه آلودتر از همیشه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در بحبوحه این کشمکش های اقتصادی بود که همه پرسی کشور انگلستان به منظور خروج یا باقی ماندن در اتحادیه اروپا، تمام توجهات بازارهای جهانی را معطوف خود کرد. به طوری که صحبت اصلی جلسات اقتصادی در هفته های اخیر، در تمامی نقاط دنیا، نتیجه همه پرسی انگلستان بود. حتی برخی از فعالان اقتصادی و سیاسی، اخذ تصمیمات خود در خصوص مسائل مختلف را به بعد از رای گیری و مشخص شدن نتیجه همه پرسی بریتانیا موکول کردند. در نظرسنجی هایی که قبل از همه پرسی از شخصیت های مختلف در عرصه جهانی به عمل آمده بود، تقریبا بیشتر نظرات به عدم خروج انگلستان نزدیک بود و این نگرش قبل از همه پرسی، تاثیر خود را در بازارهای جهانی نشان داد. به طوری که بازارهای جهانی در ظاهر به استقبال عدم خروج انگلستان از اتحادیه اروپا رفته بودند.

    تا اینکه روز پنج شنبه، 23 ژوئن سال 2016 آغاز شد تا انگلستان به کمک مردم خودش، تصمیم تاریخی و سرنوشت سازی را بگیرد. راس ساعت 7 صبح به وقت انگلستان رای گیری آغاز و با رقابت نزدیک حامیان دو طرف، ادامه یافت تا اینکه در نهایت موافقان به ماندن در اتحادیه اروپا با 15 میلیون و 190 هزار و 394 رای و 48.19 درصد از کل آرا و مخافان به ماندن در اتحادیه اروپا با 16 میلیون و 328 هزار و 227 رای و 51.81 درصد از کل آرا، خبر از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا دهد تا تقریبا تحلیل بازارهای جهانی از این همه پرسی اشتباه از آب درآمده و شوک منفی سنگینی به بازارهای جهانی تحمیل شود. این تصمیم

    به شدت موجب حیرت اعضا اتحادیه اروپا گردید به طوری که برگزاری جلسه ای فوری را در دستور کار خود قرار دادند. دیوید کامرون نیز در پی اعلام نتایج همه پرسی از نخست وزیری و همچنین ریاست حزب حاکم محافظه کار کنارهگیری کرد تا نگرانی خود را از این تصمیم نشان دهد. اولین موضوعی که از این تصمیم متاثر شد، کاهش ارزش پول انگلستان (پوند) بود که به پایین ترین سطح خود در 30 سال اخیر رسید.

    بررسی نتایج همه پرسی نشان میدهد که توزیع آرا در مناطق مختلف انگلستان یکسان نبوده و اکثر آرا در منطقه اسکاتلند رای به ماندن در اتحادیه اروپا داده اند که در بقیه نقاط انگلستان خلاف این موضوع صادق است که میتوان شدت احساسات پوپولیستی در بین مردم انگلستان را از آن نتیجه گرفت. این امر خود شائبه استقلال اسکاتلند و رای گیری مجدد در این کشور را بیش از پیش پررنگ کرده است.

    حتی فداکاری خانم هلن کاکس که از با ارزشترین نعمت زندگی خود دست کشید و جان خود را در مسیر باقی ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا، حمایت از پذیرش پناهجویان سوری و استقلال کشور فلسطین فدا کرد، نیز راهگشا نبود و انگلستان از اتحادیه اروپا خارج شد. البته شایان ذکر است که پروسه خروج این کشور از اتحادیه اروپا زمان بر بوده و باید تاثیرات این تصمیم را در گذر زمان مشاهده کرد.

    بازارهای جهانی نیز با واکنش قوی نسبت به این تصمیم، کار خود را آغاز کردند، به طوری که نفت خام برنت با 5 درصد کاهش به زیر 48 دلار رسید. کامودیتی ها اکثرا با کاهش قیمت مواجه شدند به طوریکه نیکل با 4.43 درصد کاهش، مس 3.74 درصد، روی 3.01 درصد، گاز طبیعی 2.63 درصد، آلومینیوم 2.61 درصد، سرب 2.53 درصد، قلع 2.23 درصد و پالادیوم 1.6 درصد کاهش و طلا با 5.38 درصد افزایش، نقره 3.27 درصد و پلاتینیوم نیز با 1.94 درصد افزایش به استقبال این تصمیم رفتند.

    بازارهای سهام دنیا نیز با شوک وارد شده از نتیجه همه پرسی انگلستان احساس همدردی کرده و خود را در ناراحتی طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا شریک کردند و به احترامشان سراسر قرمزپوش شدند به طوری که بازار سهام انگلستان با 8.81 درصد کاهش، ژاپن 6.9 درصد، استرالیا 6.75 درصد، آفریقا جنوبی 5.8 درصد، نروژ 4.85 درصد، اروپا 4.6 درصد، مکزیک 4.43 درصد، سوئیس 4.42 درصد، چین 4.32 درصد، کره جنوبی 4.12 درصد، آلمان 2.85 درصد و فرانسه با 2.85 درصد کاهش کار خود را آغاز کردند.

    ارزش یورو به دلار نیز 3.09 درصد کاهش و پوند انگلیس به دلار هم 9.42 درصد کاهش یافت تا عواقب اقتصادی این تصمیم بیشتر از قبل در مقابل دیدگان موافقان و مخالفان این خروج ترسیم شود، زیرا عواقب این تصمیم شامل تمام مردم انگلستان خواهد شد و همه را در برخواهد گرفت.

    دلایل مخالفان خروج از اتحادیه اروپا بیشتر جنبه اقتصادی داشته که از بین آنها میتوان به کاهش تولید ناخالص ملی سرانه این کشور که حدودا 6000 دلار است، اشاره کرد. افزایش موانع موجود بر سر راه تجارت این کشور، کاهش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و افزایش نرخ بازپرداخت سود از جمله مهمترین دلایل طرفداران عدم خروج است. در مقابل، طرفداران خروج معتقدند که انگلستان به خودی خود دارای پتانسیل های قوی است که مابقی کشورهای اتحادیه اروپا از این مزیت برخوردار نیستند (از جمله پیوندهای تاریخی با کشورهای دنیا) و بروکراسی وقتگیر اتحادیه اروپا، تنها زمان بریتانیا را هدر میدهد. آزادی تردد و هجوم بیگانگان از آسیا و آفریقا دیگر دلیل موافقان خروج محسوب میشود. آنها معتقدند که باز بودن مرزهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اشتباهات مهلک این اتحادیه است.

    در این بین مناسب است تا به نگرانی اساسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از نتیجه همه پرسی انگلستان اشاره نمود. در حال حاضر پس از انتشار نتیجه همه پرسی، کشورهای عضو، بیم آن دارند که این نتیجه به پوپولیست های سراسر اتحادیه سرایت کرده و موجب دغدغه اصلی تمامی کشورهای عضو شود.

    از سوی دیگر بریتانیا جزو اعضای اصلی و ستون مرکزی اتحادیه محسوب می شد که خروج این کشور قطعا صدمات جبران ناپذیری را هم به اتحادیه و هم به خود بریتانیا وارد خواهد ساخت که در گذر زمان با آنان روبرو خواهند شد.

    از پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

    * آغاز شمارش معکوس برای فروپاشی اتحادیه اروپا

    * احتمال تجزیه بریتانیا

    * ضربه خوردن تجارت انگلستان و در قبال آن تجارت اعضای اتحادیه اروپا

    * صدمه خوردن روابط سیاسی و دیپلماتیک طرفین ( بریتانیا و اتحادیه اروپا )

    * کاهش تولیدناخالص داخلی بریتانیا

    * کاهش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی

    حال اتحادیه اروپا باید در کنار مشکلاتی همچون تروریست، یورو، تنش با روسیه، بحران اوکراین، هویت، بیکاری و آوارگان، مشکل برزگتری را که جدایی بریتانیا از این اتحادیه است را یدک بکشد تا سال 2016 یکی از پرچالشترین سالهای حیات این اتحادیه شود.

     

    *محمود احترامی، کارشناس ارشد بازار

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو