عصر بازار

کاهش نرخ سود بانکی، بازار مسکن را به کدام سمت می برد

عصر اعتبار- بنابراین ابتدا باید شرایط لازم برای این امر مهیا و زمینه برای ورود سرمایه های خرد به بازار مسکن و ساخت و ساز فراهم شود. در این صورت است که با کاهش نرخ سود بانکی و خروج سرمایه از بانک ها خود به خود سرمایه به ها به سمت بازار مسکن حرکت می کند.

کاهش نرخ سود بانکی، بازار مسکن را به کدام سمت می برد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از عصر ساختمان، ایرج رهبر ، عضوهیات رئیسه انجمن صنفی انبوه سازان کشور در پاسخ به این که کاهش مجدد نرخ سود بانکی چه تاثیری بر بازار مسکن می گذارد؛گفت: معمولا سرمایه گذاران پول های کلان خود را  در بانک ها سپرده گذاری نمی کنند و بیشتر سرمایه های خرد مردم است که راهی بانک ها می شود.سرمایه هایی که از 5 میلیون شروع شده و به 60 میلیون هم می رسد یعنی سرمایه هایی که به خودی خود قابل استفاده و سرمایه گذاری در بازار خاصی نیستند.
    رهبر ادامه داد: بانک ها با تجمیع سپرده های خرد آن ها را در جهت سیاست های کلان دولت به کار می انداختند و سپرده گذار نیز سود خود را دریافت می کرد. اما با کاهش نرخ سود سپرده ها، مردم سرمایه های خود را از بانک ها خارج کرده و به دنبال جایی می گردند تا بتوانند از سرمایه های سرگردان خود سود بیشتری کسب کنند.عده زیادی از این افراد گرفتار سودجویان و سوداگران شده و بعد از مدتی سرمایه خود را از دست داده یا دچار مشکلات فراوان می شوند.
    این کارشناس بازار مسکن با بیان این که قرار نیست سرمایه های آزاد شده ناشی از کاهش سود سپرده ها وارد بخش مسکن شود؛ تصیح کرد: همان طور که گفتم این سرمایه ها به سمتی می رود که سود بیشتری عاید صاحبانشان کند. چنانچه شرایط به گونه ای باشد که صاحبان سرمایه های خرد احساس کنند ورود به بازار مسکن سود بیشتری نصیب آن ها می کند قطعا سرمایه های خود راهی این بازار می کنند.
    رهبر ادامه داد: بنابراین ابتدا باید شرایط لازم برای این امر مهیا و زمینه برای ورود سرمایه های خرد به بازار مسکن و ساخت و ساز فراهم شود. در این صورت است که با کاهش نرخ سود بانکی و خروج سرمایه از بانک ها خود به خود سرمایه به ها به سمت بازار مسکن حرکت می کند.
    وی در خصوص تاثیر کاهش نرخ سپرده بانک ها بر بازار رهن و اجاره نیز گفت: قبلا موجران با گرفتن پول بیشتر و سپرده گذاری آن در بانک، سود 26 درصدی دریافت می کردند اما با کاهش نرخ سود سپرده ها موجران دیگر به دنبال مبلغ اولیه رهن نیستند و ترجیح می دهند میزان اجاره بها را افزایش دهند که این موضوع قطعا مستاجران را با مشکلاتی مواجه می کند.
    رئیس انجمن انبوه سازان با بیان این که تا کنون شاهد اتفاق خاصی در زمینه مسکن نبوده ایم, اظهار داشت:کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و تعریف و ارائه چند نوع تسهیلات جدید هم نمی تواند تغییرات قابل توجه ایی در بازار مسکن به وجود بیاورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی