عصر بازار

از جوانان برای مسکن و جهیزیه حمایت شود

عصر اعتبار- رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه ۱۶ میلیون نفر در کشور در سنین ازدواج هستند، گفت: همه دستگاه‌های مسئول باید برای تامین اشتغال، مسکن و جهیزیه جوانان حمایت کنند.

از جوانان برای مسکن و جهیزیه حمایت شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، کبری خزعلی افزود: شورای فرهنگی اجتماعی زنان مسائل حوزه ازدواج را به دولت ارجاع می دهد و با تقسیم کاری که در دولت انجام شد، معاونت امور زنان و خانواده، مسئول تقسیم کار ملی در این زمینه است.

    وی ادامه داد: یکی از مهمترین نهادهای حمایتی برای ازدواج جوانان به ویژه در طبقات ضعیف، کمیته امداد است که باید با تامین اشتغال و جهیزیه، جوانان را برای ازدواج آماده کند. از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سند مهندسی فرهنگی بر تامین مسکن، اشتغال و جهیزیه جوانان تاکید کرده است.

    رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به وجود 75 هزار نوعروس فاقد جهیزیه در کشور اضافه کرد: قانون اساسی و سیاستهای مصوب شورای فرهنگی اجتماعی زنان بر ارائه تسهیلات ازدواج و تشکیل خانواده به جوانان تاکید کرده است و دولت موظف است نیازهای اولیه تشکیل خانواده را تامین کند که برای پسران اشتغال و مسکن و برای دختران تامین جهیزیه است.

    خزعلی تاکید کرد: در مصوبه مهندسی فرهنگی در بخش جمعیت اشاره شده است که به تناسب سن ازدواج جوانان، امکاناتی مثل زمین و مسکن و وامهای بلندمدت بدون سود پرداخت شود. همچنین دولت باید برای دانشجویان هم امکانات تحصیلی پیش بینی کند و خوابگاه برای متاهلان باید در اولویت باشد. از سوی دیگر باید مهدکودک در کنار سکونت دانشجویان باشد و مرخصی 2 ساله تحصیل برای فرزندآوری دختران دانشجو اجرایی شود.

    وی خاطرنشان کرد: برای حمایت از ازدواج و فرزندآوری باید تسهیلات مناسبی برای زنان خانه دار پیش بینی شود و بیمه زنان خانه دار که مصوب است به اجرا درآید تا پشتوانه ای برای زنان باشد زیرا ممکن است در طول زندگی اتفاقاتی بیفتد که زن خانه دار به زن سرپرست خانوار تبدیل شود پس باید با زن خانه دار همچون یک کارمند با بیمه و بازنشستگی برخورد شود.

    رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: برای حمایت از تحکیم نهاد خانواده مصوب شده است که خدمت سربازی جوانان باید در محل سکونت همسرشان انجام شود و به تناسب بعد خانواده و تعداد فرزندان از کسر خدمت برخوردار شوند که این مصوبه هم اکنون در حال اجراست و نیروهای نظامی و دولت حمایت خوبی از مصوبات شورا داشته اند.

    خزعلی با بیان اینکه با احتساب 5 میلیون جوان طلاق گرفته و 11 میلیون جوان در سن ازدواج، حدود 16 میلیون نفر آماده ازدواج در کشور داریم که باید برنامه ریزی حمایتی خوبی از آنها صورت گیرد. در حال حاضر بنیاد ملی ازدواج برنامه هایی در زمینه حمایت از جوانان پیش بینی کرده است که اگر اجرایی شود زمینه ازدواج برای جوانان مناسب تر می شود.

    وی با اشاره به اهمیت استفاده از توان سازمانهای مردم نهاد در امر ازدواج گفت: باید از برنامه های مردمی و بسیج مساجد برای کمک به ازدواج جوانان به ویژه تامین جهیزیه استفاده کنیم. نهادهای غیردولتی زیادی در موضوع ازدواج آسان و تامین مایحتاج ازدواج فعالیت می کنند که شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف است این حمایتها را در یک کانال مشخص هدایت کند تا هم افزایی ایجاد شود.

    رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: موسسات زیادی براساس دغدغه و دل نگرانی های خود به موضوع ازدواج ورود کرده اند که از جمله می تواند به تامین جهیزیه 75 هزار زوج جوان اشاره کرد و همه باید برای موفقیت چنین طرح هایی تلاش کنیم که در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی حلقه واسطه میان این نهادها و دستگاههای دولتی است. این نهادها تاکنون روی پای خود ایستاده اند اما برای تداوم حرکت نیاز به کمکهای مردمی و حمایتهای دولتی احساس می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو