عصر بازار

درآمد ایران روزانه ۴ میلیون دلار کم شد

عصر اعتبار- با تحمیل سه شوک جدید به بازار، قیمت نفت بار دیگر روندی نزولی به خود گرفت و در این میان درآمد روزانه نفت ایران هم روزانه بیش از ۴ میلیون دلار کاهش یافت.

درآمد ایران روزانه ۴ میلیون دلار کم شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، پس لرزه‌های افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از 50 دلار و بازگشت دکل‌های حفاری بیکار به صنایع نفت و گاز جهان بار دیگر دامن بازار جهانی طلای سیاه را گرفت.
    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، بر این اساس در معاملات منتهی به 17 ژوئن سال جاری میلادی، قیمت تمامی شاخص‌های معتبر نفت خام جهان بیش از 2 دلار به ازای هر بشکه کاهش یافت به طوری که بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با بیشترین سقوط قیمت، معادل 2 دلار و 43 سنت دست و پنجه نرم کرد.

    از این رو در معادلات منتهی به 17 ژوئن قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک با کاهشی 2 دلار و 2 سنتی به 45 دلار و 9 سنت، بهای هر بشکه نفت وست‌تگزاس آمریکا با ثبت2 دلار و 27 سنت کاهش به 47 دلار و 91 سنت و قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ثبت کاهش 2 دلار و 43 سنت در محدوده بشکه‌ای 47 دلار و 46 سنت در بازار معامله شد.

    از سوی دیگر شاخص قیمت نفت دبی با ثبت کاهش 1 دلار و 85 سنت بشکه‌ای 45 دلار  62 سنت و بهای هر بشکه نفت خام عمان با یک دلار و 95 سنت کاهش در محدوده 45 دلار و 87 سنت در بازار داد و ستد شد.

    قیمت نفت خام‌های سبک و سنگین صادراتی ایران هم متاثر از سایر شاخص‌های معتبر جهانی در معاملات منتهی به 17 ژوئن 2016 میلادی با کاهشی بیش از 2 دلار به ازای هر بشکه همراه شد.

    بهای هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با ثبت کاهش 2 دلار و 6 سنتی در محدوده 45 دلار و 52 سنت و قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی با کاهش 2 دلاری در محدوده 43 دلار و 54 سنت در بازار معامله شده است.

    با ثبت این کاهش قیمت، در مجموع از ابتدای سال جاری میلادی متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران 35 دلار و 99 سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی کشور در محدوده 33 دلار و 59 سنت به فروش رسیده است.

    از سوی دیگر با توجه به صادرات روزانه دو میلیون بشکه نفت خام توسط ایران به بازار جهانی، کاهش حدود 2 دلاری بهای هر بشکه نفت صادراتی ایران دست کم منجر به کاهش روزانه 4 میلیون دلاری درآمد نفتی کشور شده است.

    ردپای 3 شوک جدید در سقوط دوباره قیمت نفت

    به گزارش مهر، با وجود آنکه در معاملات منتهی به 17 ژوئن 2016 میلادی تغییری در عرضه و تقاضای بازار جهانی نفت به وجود نیامد اما دو عامل روانی منجر به سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار شده است.

    بر این اساس، اظهارات «الکساندر نواک» وزیر انرژی فدراسیون روسیه مبنی بر عدم همکاری میان روسیه و عربستان برای مدیریت بیشتر بازار منجر به نامیدی در بهبود بیشتر قیمت‌ها و در نهایت از سرگیری سقوط آزاد بهای طلای سیاه در بازار شده است.

    علاوه بر این، از سرگیری تولید نفت از ماسه و شن‌های آغشته به نفت توسط شرکت کونوکو فیلیپس آمریکا در کانادا و بازگشت بخش عمده‌ای از نفت خام متوقف شده کانادا به چرخه تولید از دیگر عوامل تضعیف قیمت نفت در بازار به شمار می‌رود.

    با وجود این،   دو عامل منفی باید از بازگشت دکل‌های حفاری بیکار به صنایع نفت و گاز جهان به ویژه در آمریکای شمالی به عنوان سومین عامل تاثیرگذار در تضعیف قیمت نفت در بازار یاد کرد و برخی از موسسات بین‌المللی اعلام می‌کنند که در صورت صعود قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از 60 دلار، تولید نفت از ذخایر نامتعارف و شیل با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد.

    از سوی دیگر با وجود کاهش 933 هزار بشکه‌ای ذخایر استراتژیک نفت آمریکا، کاهش 29 هزار بشکه‌ای تولید نفت آمریکا و رسیدن تولید نفت این کشور به 8 میلیون و 720 هزار بشکه در روز و افزایش تقاضای فصلی، از مهمترین عوامل تقویت کننده قیمت نفت بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد که زور این عوامل به آثار روانی عدم همکاری روسیه و عربستان به عنوان دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان نرسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو