عصر بازار

سرای تجاری استان های شمالی در قزاقستان دایر می شود

عصر اعتبار- سرکنسول قزاقستان در گرگان از برپایی سرای تجاری استان های شمالی ایران در کشورش در آینده نزدیک خبر داد .

سرای تجاری استان های شمالی در قزاقستان دایر می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اونطلب انالبایف  که روز یکشنبه در راس هیات اقتصادی به مازندران سفر کرد ، در نشستی در اتاق بازرگانی این استان در ساری هدف از برپایی سرای تجاری را ضرورت گسترش روابط بین استانی بویژه میان استان های شمالی ایران و استان های جنوبی قزاقستان اعلام کرد.
    مازندران به مرکزیت ساری ، گیلان به مرکزیت رشت و گلستان به مرکزیت گرگان سه استان شمالی ایران هستند.
    آلماتی به مرکزیت تالدی گورگان ، قزاقستان جنوبی به مرکزیت چیکمند ، منگستائو به مرکزیت آکتائو ، ژیمبل به مرکزیت تراز و قزیل اوردا به مرکزیت قزیل اوردا ، از استان های جنوبی قزاقستان هستند.
    استان مازندران در حال حاضر با استان منگستائو و شهر ساری با شهر آکتائو دارای روابط همکاری است .
    سرکنسول قزاقستان در گرگان گفت : ساخت سرای تجاری موجب گسترش روابط تجاری دو جانبه به خصوص بین استانی می شود .
    وی از آمادگی کشورش برای گسترش روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی با ایران خبر داد و افزود : ما هم اکنون با جمهوری اسلامی ایران ارتباط نزدیکی داریم و امیدواریم این روابط هر روز گسترش بیشتری داشته باشد.
    او ادامه داد : روابط اقتصادی دو کشور هم در سطح خوبی است و این روابط می تواند بدون محدودیت تداوم داشته باشد.
    انالبایف با اشاره به ساخت بندر در منگستائو ، گفت : این شبکه حمل و نقلی می تواند صدور گندم تولیدی قزاقستان به ایران را تسهیل می کند.
    وی از جمهوری اسلامی به عنوان یکی از خریداران بزرگ گندم تولیدی قراقستان نام برد و افزود : ساخت بندر منگستائو کمک بزرگی هم برای صادرات فروارده های نفتی و سایر تجهیزات به ایران است.
    رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مازندران هم در این نشست گفت که مازندران ظرفیت های خوبی در حوزه تولیدات صنعتی و محصولات کشاورزی دارد. عبدالله مهاجر افزود : محصولات غذایی تولیدی در مازندران با کیفیت خوبی در دسترس مشتریان قرار می گیرد و ما می توانیم این محصولات را به قزاقستان صادر کنیم.
    وی خواهان فراهم شدن تسهیلات گمرگی و حمل و نقلی مناسب برای گسترش روابط اقتصادی دو جانبه شد.
    بر اساس گزارش رسمی سازمان تجارت خارجی ایران ، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته 984 میلیون دلار بود که 893 میلیون دلار آن واردات از قزاقستان و 94 میلیون دلار بقیه را هم صادرات ایران به آن کشور تشکیل می داد .
    قزاقستان که در اطلس جهان بزرگ ترین کشور محصور در خشکی به حساب می آید ، حدود 17 میلیون نفر جمعیت دارد ، مردمش به زبان های قزاقی و روسی صحبت می کنند و واحد پول آنها هم ' تِنگه ' است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی