عصر بازار

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

تاسیس موسسه های رتبه بندی اعتباری در ایران کلید خورد

عصر اعتبار- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه از امروز روند اجرایی تاسیس نهمین نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس آغاز می شود، از متقاضیان داخلی و خارجی برای دریافت مجوز فعالیت موسسه های رتبه بندی اعتباری دعوت کرد.

تاسیس موسسه های رتبه بندی اعتباری در ایران کلید خورد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد فطانت روز یکشنبه در نشستی خبری، با بیان اینکه بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، تعدادی نهاد مالی باید تاسیس شود که از جمله آنها موسسه های رتبه بندی است، افزود: از دغدغه های همیشگی فعالان بازار سرمایه، آگاهی از ریسک و وضعیت مالی شرکت هاست که از این پس، موسسه های رتبه بندی به این موضوع خواهند پرداخت.
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تهیه دستورالعمل تاسیس و فعالیت موسسه های رتبه بندی اشاره کرد و گفت: از امروز، همه افرادی که علاقه مند به فعالیت هستند می توانند، درخواست تاسیس موسسه های رتبه بندی در ایران را به سازمان بورس ارایه کنند.
    فطانت با بیان این که حداقل سرمایه برای تاسیس این موسسه ها باید 50 میلیارد ریال باشد، اضافه کرد: نهادهای مالی رتبه بندی اعتباری، باعث پیوند بازار سرمایه کشور با سایر بازارهای سرمایه دنیا می شود.
    وی ادامه داد: از همه موسسه ها و نهادهای فعال در عرصه بین المللی رتبه بندی، دعوت می شود درخواست خود را برای تاسیس موسسه رتبه بندی درایران اعلام کنند.
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ترجیح می دهیم پیشنهاد تاسیس این نهادهای مالی در ایران، توسط افرادی که تکنولوژی، ابزار و تجربه این فعالیت را در عرصه بین المللی داشته اند، ارایه شود، افزود: تمایل داریم موسسه های بین المللی با موسسه های ایرانی در این طرح شریک شوند و به طور مشترک این موسسه ها را در کشور تاسیس کنند.
    به گزارش ایرنا، رتبه ‌بندی اعتباری به معنای ارزیابی میزان ریسک و احتمال پرداخت به موقع تعهدات مالی ناشران اوراق و سهام است.
    رتبه بندی اعتباری پیش شرط حضور در بازارهای مالی وسرمایه است و امروزه موسسات رتبه ‌‌بندی از کلیدی‌ترین نهادهای مالی در کشورهای توسعه‌ یافته به شمار می‌روند به طوری که در بازارهای مالی جهانی، کمتر سرمایه‌گذاری را می‌توان یافت که قبل از انتخاب گزینه سرمایه‌ گذاری به گزارش‌های موسسه رتبه‌ بندی در این رابطه توجهی نداشته باشد.
    موسسات و شرکت‌های رتبه‌بندی از مهم‌ترین نهادهای مالی هستند که در قانون بازار سرمایه ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است.
    بودجه سال 95 به دولت این امکان را داده است که 300 هزار میلیارد ریال( 30 هزار میلیارد تومان ) اوراق بدهی منتشر کند که بخشی از این اوراق بدهی به ‌صورت بین‌المللی منتشر خواهد شد.
    برای انتشار این اوراق در عرصه بین المللی، به اعتبار‌سنجی شرکت های رتبه بندی نیاز است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو