عصر بازار

لزوم تغییر قانون برای ساماندهی سهام عدالت

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری استان تهران گفت: طرح دولت برای ساماندهی سهام عدالت تشکیل صندوق های قابل معامله است و برای تشکیل این صندوق ها نیز باید قانون تغییر کند.

لزوم تغییر قانون برای ساماندهی سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمدرضا جودکی از تهیه طرح ساماندهی و بهینه سازی سهام عدالت از سوی دولت خبر داد و گفت: طرح دولت برای ساماندهی سهام عدالت تشکیل صندوق های قابل معامله است و برای تشکیل این صندوق ها نیز باید قانون تغییر کند.

    مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری استان تهران همچنین با بیان این که واگذاری سهام عدالت در دولت نهم کلید خورده است اذعان داشت: شناسایی مشمولان سهام عدالت در سال 1385 آغاز شد که بر اساس فصل ششم اصل 44 قانون اساسی واگذاری سهام عدالت به شش دهک از مردم جامعه خواهد بود.
    وی افزود: همچنین ساختاری در قانون چیده شد مبنی بر اینکه مردم عضو شرکت های تعاونی شهرستانی سهام عدالت و شرکت های تعاونی، سهام دار شرکت های سرمایه گذاری استانی شوند و سهام شرکت های سرمایه پذیر به نام شرکت های سرمایه گذاری انجام شود که خوشبختانه این فرایند به صورت صحیح از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی سازی به نتیجه رسیده است.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری استان تهران در ادامه بر لزوم ساماندهی وضعیت دارایی و میزان بدهی سهام عدالت به دولت تاکید و اظهار داشت: متاسفانه هنوز وضعیت دارایی سهام عدالت مشخص نیست، برای مثال بیست و هفتم اسفندماه سال گذشته بر اساس مصوبه هیئت وزیران تغییراتی در شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت ایجاد شد و دولت 10 درصد سهام بانک ملت را از گردونه سهام عدالت خارج و درصدی از سهام سیمان دشتستان را به این مجموعه واگذار کرد.
    وی در خصوص بدهی سهام عدالت به دولت هم گفت: بر اساس قانون، تسویه بدهی سهام عدالت به دولت در قالب اقساط 10 ساله است یعنی بعد از 10 سال اگر از محل سود، بدهی تهاتر نشد میزان سهامی که اقساط آن پرداخت شده است آزاد و بقیه سهام برای جبران بدهی دولت در بازار فروخته می شود.
    جودکی افزود: با توجه به اینکه 31 شهریور امسال قرارداد 10 ساله سهام عدالت به پایان می رسد، پرسشی که در ذهن تداعی می شود اینست که آیا در این بازه زمانی 10 ساله، سهام عدالت به همه مشمولان واگذار شده است؟ آیا تفاوتی بین سهامی که در سال 85 و 92 واگذار شده است، وجود دارد؟
    وی تصریح کرد: بر اساس قانون باید تمامی مشمولان سهام عدالت در مدت یکسال شناسایی می شدند ولی این روند 7 سال به طول انجامیده است.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری استان تهران همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر 52 درصد بدهی مشمولان سهام عدالت به خزانه دولت پرداخت شده است اذعان داشت: متولی دریافت سود از شرکت های سرمایه پذیر و واریز آن به خزانه دولت بابت بدهی مشمولان سهام عدالت سازمان خصوصی سازی است.
    وی گفت: اگر دولت بصورت کامل سهام عدالت را به شرکت های سرمایه گذاری واگذار کند، ضمن پرداخت بدهی دولت، ساز و کار سوددهی به مردم و همینطور مدیریت و مالکیت مردمی تحقق پیدا خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی