عصر بازار

خرید و فروش چندصد میلیونی پاتوق معتادان

عصر اعتبار- یک استاد دانشگاه و آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به خرید و فروش پاتوق معتادان، گفت: در این پاتوق ها روزانه ۸ تا ۱۰ میلیون تومان مواد مخدر فروخته می شود.

خرید و فروش چندصد میلیونی پاتوق معتادان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، دکتر مجید ابهری افزود: معتادان بی‌خانمان در بعضی از نقاط شهر برای خود مناطقی را انتخاب کرده‌اند که به پاتوق مشهور است و هر کدام از این مکان‌ها صاحب و گردانندگانی دارد و معمولا پاتوق به نام صاحبش شناخته می‌شود.

    وی گفت: با شناسایی اینگونه مراکز توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر و هجوم به آنها، معتادان نقاط دیگری را انتخاب کرده و بعد از احساس امنیت دوباره به پاتوق خود برمی‌گردند. پاتوق‌های معروف تهران عبارتند از پاتوق های پاشا و عبدی در بزرگراه چمران، محمدشاه در ولنجک، اسلام‌آباد در نیایش، حسین لره در پل مدیریت، عبدالله ژیگول در یادگار امام (ره) و...

    این آسیب شناس افزود: با توجه به پاکسازی محله هرندی و فرحزاد و جمع‌آوری معتادان از این دو ناحیه توسط نیروی انتظامی و نگهداری آنها توسط شهرداری، باید سایر نهادها نیز در این جهاد ملی شرکت کنند.

    وی با اشاره به اینکه معمولا پاتوق‌ها به قیمت 250 تا 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، تاکیدکرد: به طور متوسط روزانه 8 تا 10 میلیون تومان فروش مواد مخدر در این مکانها انجام می‌شود و البته بعضی از پاتوق‌ها اختصاص به فروش مواد مخدر مشخصی دارند، به عنوان مثال در پاتوقی مشخص هروئین و شیشه و در پاتوقی دیگر تریاک و حشیش فروخته می‌شود.

    به گفته ابهری، معمولا گردانندگان پاتوق از افرادی که به چوبدار معروف هستند برای نگهداری در اطراف پاتوق استفاده می کنند، این افراد معتاد بوده و برای دریافت مواد مخدر روزانه 6 تا 10 ساعت کشیک می‌دهند و به محض مشاهده ماموران توسط تلفن همراه یا سوت کشیدن آنها را خبردار می‌کنند.

    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ترازودارها، فروشندگانی هستند که مواد پاتوق‌دار را می‌فروشند و آنها هم به جای مزد، مواد دریافت می‌کنند افزود: بستگی به حجم پاتوق معمولا بین 200 تا 400 نفر در این مکان‌ها مقیم هستند که با دزدی، تکدی‌گری و خرده‌فروشی مواد مخدر امورات خود را می‌گذرانند. اخیرا نیز تعدادی از زنان بی‌خانمان به این پاتوق‌ها اضافه شده‌اند.

    این متخصص علوم رفتاری اظهار داشت: مشتریان عبوری و خریداران رهگذر فقط برای خرید و مصرف مواد به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند.

    ابهری با اشاره به اینکه سن افراد مقیم در پاتوق‌ها بین 16 تا 50 سال است، گفت: اغلب این افراد نیز بی‌خانمان‌ و کارتن‌خواب هستند و امراضی مانند اچ آی وی مثبت، هپاتیت، گال و بیماری‌های گوارشی و پوستی دارند که هر کدام از این افراد به عنوان منبع متحرک ویروس بیماری هستند که برای سلامت شهروندان خطر جدی محسوب می‌شوند.

    وی گفت: برای ریشه‌کن کردن این پاتوق‌ها که به منزله غده‌های سرطانی شهر هستند باید مردم به کمک نیروی انتظامی شتافته و آدرس این مکان را در اختیار پلیس قرار دهند.

    این آسیب شناس اظهار داشت: شهرداری تهران در امر مقابله با این غده‌های سرطانی به تنهایی عمل می‌کنند که باید بهزیستی و تشکل‌های مردمی به کمک این کار بشتابند.

    به گفته ابهری، جمع‌آوری افراد پاتوق باید به شکلی باشد که آنها فرصت بازگشت یا عزیمت به پاتوق دیگری را نداشته باشند؛ چرا که ممکن است نقاط دیگری را آلوده کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو