عصر بازار

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۴۱)

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به نفع اقتصاد ایران قابل بهره برداری است

عصر اعتبار- یک کارشناس استراتژی اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران از اثرات ثانویه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از قبیل کاهش قیمت نفت وافزایش نرخ طلا تاثیر می پذیرد، گفت: از آنجا که این رویداد باعث از دست رفتن برخی بازارهای انگلیس می شود، می توان از آن به نفع ایران استفاده کرد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به نفع اقتصاد ایران قابل بهره برداری است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدرضا بابایی درباره رای مردم انگلیس برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر اقتصاد ایران اظهار داشت: تبعات هیجانی این تصمیم در روزهای اخیر خود را بر اقتصاد جهانی نشان داده و تا چند روز آتی نیز ممکن است همچنان نظام های مالی یورو و دیگر واحدهای پولی را تحت تاثیر خود قرار دهد.
    وی با یادآوری اینکه بورس های جهانی و بازار نفت در چند روز گذشته تحت تاثیر نتایج این همه پرسی در انگلیس قرار گرفته اند، گفت: نقش انگلیس به عنوان بخش بزرگی از اقتصاد اروپا و جهان و اثرگذاری آن در جریانات صادراتی جهان بر کسی پوشیده نیست. انگلیس از کشورهای دارای توان اقتصادی بالا به شمار می رود که اثرات هیجانی ناشی از همه پرسی در این کشور در کوتاه مدت اجتناب ناپذیر بود.
    کارشناس استراتژی اقتصادی گفت: برخی تصور می کنند تاثیرات هیجانی ناشی از این تحول در اقتصاد لندن به دلیل متصل نبودن سیستم مالی و اقتصاد ایران به اقتصاد جهانی تاثیری در داخل نخواهد داشت ، اما بی تردید تاثیری بر بازار نفت و طلا خواهد گذاشت که از این طریق اقتصاد ایران نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
    وی با یادآوری اینکه کاهش قیمت نفت یکی از تبعات این تحول در اقتصاد انگلیس است، افزود: از آنجا که ایران کشوری نفتی تلقی می شود، بی شک تحولات بازار نفت بر اقتصاد کشورمان اثرگذار است.
    بابایی خاطر نشان کرد: در چند روز گذشته شاهد کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم که هرچند رفتاری هیجانی تعبیر می شود اما نگرانی ها از این است که این رفتار هیجانی به یک روند تبدیل شود و شاهد کاهش روز افزون قیمت نفت باشیم.
    وی ادامه داد: اتفاقی که در لندن رخ داده، به معنی افزایش ریسک است که به تبع آن نرخ های توسعه اقتصادی کمی کاهش می یابد و از این رو نفت که یکی از پارامترهای آن محسوب می شود، کمتر خریداری می شود و لذا شاهد کاهش قیمت نفت خواهیم بود و وقتی این مشکل جدی تر خواهد شد که این کاهش از تاثیرات هیجانی به روند دامنه دار تبدیل شود.
    این کارشناس استراتژی اقتصادی خاطر نشان کرد: ایران قصد دارد در قالب بودجه امسال و نیز برنامه پنجساله ششم توسعه گام های بلندی برای خروج از رکود بردارد که کاهش قیمت نفت بر تحقق این سیاست ها اثرگذار خواهد بود و ممکن است دولت را با کسری بودجه رو به رو کند.
    بابایی درباره اثرگذاری این همه پرسی بر بازارهای مالی جهانی نیز گفت: بخش طلا، فلزات اساسی و کالا افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد.
    به گفته وی ، قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی به طور ضروری تحت تاثیر جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نبوده ، بلکه این تحول سیاسی برای آنها حکم تلنگر آخر بوده است که می توان به روند کاهش قیمت فلز مس در ماه های اخیر اشاره کرد.
    وی گفت: افزایش قیمت طلا یکی از تبعات اجتناب ناپذیر جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا است و به نظر می رسد دامنه آن شدید تر باشد زیرا طلا سرکشی بیشتری در قیمت دارد.
    بابایی ادامه داد: از آنجا که اقتصاد ایران در شرایط کنونی دچار یک رکود و نیز سرگردانی بخشی از سرمایه ها است، اگر روند جهانی افزایش قیمت طلا مدیریت نشود، به داخل ایران سرایت می کند و می تواند گرایش خرید طلا را افزایش دهد.
    این کارشناس استراتژی اقتصادی اظهار داشت: در این صورت ممکن است شبیه اتفاقی که چند سال پیش در بازار سکه رخ داد، تکرار شود که نتایج آن برای دولت خوشایند نخواهد بود.
    وی با یادآوری کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 18 به 15 درصد از تیرماه، گفت: گرایش مردم به خرید طلا، شیوه ای تورم زا در سرمایه گذاری است که نه تنها سرمایه مولدی نخواهد شد بلکه اقتصاد را با چالش رو به رو می کند.
    این کارشناس استراتژی اقتصادی درباره کاهش ارزش یورو و تمایل ایران به تبدیل ذخایر ارزی خود به این واحد پولی به جای دلار در سال های گذشته اظهار داشت: بعید به نظر می رسد که نظام پولی یورو اجازه کاهش بیش از این را بدهد.
    بابایی تاکید کرد: مجموعه یورو با نظامات پولی که در اختیار دارد اجازه افت بیشتر این واحدپولی را در برابر دلار نمی دهد.
    وی افزود: هنوز در اتحادیه اروپا کشورهای قدرتمندی هستند که یورو را از بحران پیش آمده نجات دهند و بعید می دانم که بحران در این بخش دامنه دار شود به نحوی که کشورها مجبور شوند ذخایر ارزی خود را به ارزهای دیگر جز یورو تبدیل کنند.
    بابایی درباره اثرگذاری این تصمیم انگلیسی ها بر سرمایه گذاری های خارجی در ایران گفت: دولت جذب سرمایه گذاری خارجی برای رشد اقتصادی کشور را در دستور کار دارد و از این رو، شرایط جدید اتحادیه اروپا و انگلیس می تواند فرصتی برای جذب این سرمایه گذاری ها باشد.
    این کارشناس استراتژی اقتصادی توضیح داد: ایران می تواند ازآثار کوتاه مدت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به نفع خود استفاده کند زیرا این خروج باعث از دست رفتن برخی بازارهای انگلیس می شود.
    وی با یادآوری جذابیت بازار مصرف ایران برای تولیدکنندگان اروپایی افزود: می توان قراردادهای خوبی را برای جذب سرمایه گذاری از انگلیس منعقد کرد که این کار نیاز به دقت فراوان و تدوین قراردادهای شفاف دارد تا ایران را به بازار مصرف تولیدات این کشور تبدیل نکند.
    به گزارش ایرنا، همه پرسی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، پنجشنبه گذشته در این کشور برگزار شد و 52 درصد شرکت کنندگان در همه پرسی به خروج انگلیس از این اتحادیه رأی مثبت دادند.
    انگلیس در دهه 1970 میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. این اتحادیه در آن سال ها، اتحادیه اقتصادی اروپا نام داشت و بعدها به اتحادیه اروپا تغییر نام داد.
    کاهش 11 درصدی بهای پوند انگلیس در روز جمعه گذشته پیامد فوری رای اکثریت مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا بود. نهادها و کارشناسان مالی و اقتصادی از تبعات تصمیم مردم انگلیس را کوچک شدن 6 درصدی اقتصاد این کشور و به خطر افتادن موقعیت لندن به عنوان یکی از مراکز مالی جهان عنوان می کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو