عصر بازار

تبعات برکسیت بر بازارهای ارزی و اقتصاد جهانی:

دلار آمریکا چه واکنشی به برکسیت نشان خواهد داد؟

عصر اعتبار- نوساناتی که دلار آمریکا بدنبال رای تاریخی مردم انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا پیدا کرده است، در روزهای آینده برای سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و همچنین برای اقتصاد جهانی با اهمیت خواهد بود.

دلار آمریکا چه واکنشی به برکسیت نشان خواهد داد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مقامات بانک مرکزی آمریکا با نگرانی پس لرزه‌های رای انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا (برکسیت) را در روزهای آینده دنبال می‌کنند و واکنش دلار در بازارهای ارزی در مرکز توجه آنها قرار خواهد داشت.

    دلار روز جمعه در واکنش به رای شوکه کننده و دور از انتظار مردم انگلیس برای خروج از عضویت اتحادیه اروپا که تقاضا برای دارایی‌های امن را افزایش داد، رشد چشمگیری را شاهد بود اما رشد بیشتر ارزش این ارز عامل بی‌ثبات کننده برای بازارهای مالی خواهد بود که در حال حاضر هم اوضاع آرامی ندارند و بعلاوه بر فشار بر بانک مرکزی آمریکا برای عادی سازی نرخهای بهره می افزاید.

    لوییس الکساندر، اقتصاددان آمریکایی در نومورا در این باره گفت: در بررسی بانک مرکزی از وضعیت بازارها، دلار در درجه نخست قرار دارد و پس از آن گردش بازارهای اعتباری و سهام قرار می‌گیرد.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، دلار مهمترین عامل تاثیرگذار بر سیاست بانک مرکزی آمریکا در دو سال گذشته بوده است. زیرا قوی شدن این ارز بر صادرات، تورم و درآمد شرکتها تاثیر می‌گذارد.

    طبق تحقیقات یونی کردیت، منبع حدود نیمی از فروش شرکتهای حاضر در استاندارد اند پورز 500 در سال 2014 در خارج آمریکا بود.

    دلار قوی همچنین باعث نوسان بازارهای نوظهور شد که در ژانویه و فوریه امسال مشاهده شد و تهدید جدی برای چین خواهد بود، زیرا نگرانیها نسبت به خروج سرمایه از این کشور و سقوط ارزش یوان را تجدید می‌کند. همچنین تهدیدی برای سایر بازارهای نوظهور است که میزان بالایی اوراق قرضه به دلار منتشر کرده اند.

    رای انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در حال حاضر انتظارات برای تحکیم سیاست پولی آمریکا را کمتر کرده است. زیرا مقامات این بانک پیش از این نسبت به نوسان بازارها و تبعات احتمالی این رویداد بر اقتصاد آمریکا هشدار داده‌اند. معاملات آتی نشان می‌دهند که بانک مرکزی آمریکا حداقل تا پایان سال از افزایش نرخهای بهره خودداری خواهد کرد در حالیکه برخی از فعالان بازار احتمال افزایش 25 واحدی نرخهای بهره در دسامبر را مطرح کرده اند.

    بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخهای بهره به دلیل پیام وحشت آمیزی که به دنیا مخابره می‌کند محتاط خواهد بود، اما شوک برکسیت در زمانی رخ داد که اقتصاد جهانی با کندی رشد اقتصادی و تهدید تورم پایین مواجه بود.

    جانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا پس از نشست سیاستگذاری ماه ژوئن اظهار کرده بود مسئله برکسیت بر دورنمای سیاست پولی تاثیر خواهد گذاشت. اظهارات وی به معنای ضعیف شدن احتمال افزایش نرخهای بهره در کوتاه مدت بود. بانک مرکزی آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در صورت نیاز نقدینگی به بازار تزریق خواهد کرد و فشارها در بازارهای تامین مالی جهانی تبعات منفی بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت.

    مقامات بانک مرکزی آمریکا از جمله خانم یلن از اولین ساعات روز جمعه که خبر نتایج همه پرسی انگلیس منتشر شد، دست بکار شده و با مقامات مختلف از بازل گرفته تا سوئیس گفت‌وگو کردند.

    خانم یلن به همراه سایر روسای بانکهای مرکزی قرار است هفته جاری در کنفرانس بانک مرکزی اروپا که در سینترای پرتغال برگزار می‌شود شرکت کند. این رویداد به یلن فرصتی خواهد داد تا با همتایانشان در این باره مذاکره کند و فرصت دیگری برای واکنش آشکار به طوفانی خواهد بود که برکسیت به راه انداخته است.

    با این همه مشکل بانک مرکزی آمریکا ابهامات پیرامون رابطه انگلیس با اتحادیه اروپاست که ممکن است ماه‌ها ادامه پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو