عصر بازار

چراغ سبز صندوق بین المللی پول برای اعطای وام به مصر

عصر اعتبار- رئیس هیأت صندوق بین المللی پول روز دوشنبه در مصر با ایراد سخنانی، حمایت ضمنی این صندوق با اعطای وام به قاهره را تائید کرد.

چراغ سبز صندوق بین المللی پول برای اعطای وام به مصر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، 'کریس گاروس' در این باره گفت: 'این نهاد (صندوق بین المللی پول) به تازگی هیچ درخواست وامی از طرف مصر دریافت نکرده است اما در صورت دریافت درخواست، برای اعطای وام آمادگی داریم.'
    رئیس هیأت صندوق بین المللی پول در مصر افزود: 'این صندوق همواره با مقامات مصر در ارتباط است. تاکنون هیچ برنامه یا درخواستی برای حمایت مالی به این کشور دریافت نکرده ایم اما در صورت دریافت درخواست، این نهاد آمادگی آن را دارد که با دولت و ملت مصر در این زمینه کمک کند.'
    بانک مرکزی مصر نیز روز گذشته (دوشنبه) در واکنش به سخنان یکی از مقامات اقتصادی این کشور که گفته بود مذاکراتی درباره دریافت وام پنج میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول آغاز شده، گفت که این درخواست هرگز صورت نگرفته است.
    اظهارات ضد و نقیض در این باره در حالی است که سال گذشته صندوق بین المللی پول پرداخت وام 108 میلیون دلاری به مصر را به علت رأی پارلمان این کشور به لغو اجرای قانون گروفروشی (ضبط رهن) متوقف کرد.
    اتحادیه اروپا پیش از رأی پارلمان 430 میلیون دلار در اختیار قاهره گذاشته و کل کمک های مالی به این کشور را به 7 میلیارد دلار رسانده بود.
    قانون گروفروشی به بانک های بحران زده مصری امکان می داد که آسانتر بتوانند اموال بدهکاران بانکی را ضبط کنند؛ تقریباً نیمی از وام های بانکی در مصر با اشکال در بازپرداخت رو به رو هستند.
    نمایندگان مجلس مصر گفته اند؛ هدف از لغو اجرای این قانون، فرصت دادن به دولت بوده است تا قاهره بتواند مقررات حمایتی بیشتری از مشتریان بانکی تنظیم کند تا کسانی که به دلیل از دست دادن شغل، توان بازپرداخت وام هایشان را ندارند، خانه هایشان را نیز از دست ندهند.
    اقتصاد مصر در سه سال گذشته در رکود بوده، یعنی رشد اقتصادی صفر یا منفی داشته است؛ امسال رشد اقتصاد مصر احتمالاً به 'چهار دهم (0.4) درصد' خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی