عصر بازار

تراز تجاری همچنان مثبت ماند

عصر اعتبار- بررسی کارنامه تجارت خارجی ایران در فصل بهار ۱۳۹۵ نشان می‌دهد در این دوره ۲۷ میلیون و ۷۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

تراز تجاری همچنان مثبت ماند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حجم و ارزش صادرات کالا در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با آمار دو ماه نخست سال‌جاری از لحاظ ارزش سه میلیارد و 610 میلیون دلار و از حیث وزن نیز بیش از 9 میلیون و 660 هزار تن افزایش نشان می‌دهد.
    گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران درباره کارنامه بهاری تجارت خارجی کشورمان حاکی است، در سه ماه نخست امسال افزون بر هفت میلیون و 263 هزار تن کالا به ارزش 9 میلیارد و یک میلیون دلار از طریق گمرکات اجرایی وارد کشور شده که این رقم در مقایسه با دو ماهه نخست سال‌جاری که چهار میلیون و 560 هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و 497 میلیون دلار وارد شده بود، رشد نشان می‌دهد.
    بنابر این گزارش، در دو ماهه نخست امسال صادرات غیرنفتی کشورمان 14.68 درصد و واردات 13.54 درصد کاهش داشت.
    در این مدت گاز طبیعی مایع شده به ارزش یک میلیارد و 690 میلیون دلار، سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع به ارزش 434 میلیون دلار، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده به‌صورت طومار با 354 میلیون دلار، پروپان مایع شده با 343 میلیون دلار و روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با 291 میلیون دلار، عمده‌ترین کالاهای صادراتی بودند. کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و هند نیز پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در مدت گفته شده بودند.
    در سه ماه نخست امسال ، ذرت دامی با 272 میلیون دلار، لوبیای سویا با 221 میلیون دلار، کنجاله سویا با 215 میلیون دلار، برنج با 197 میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با 160 میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای وارداتی کشورمان بودند. کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و فدراسیون روسیه پنج کشور عمده صادرکننده کالا به کشورمان در مدت یاد شده بودند.
    میانگین قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت 377 دلار و کالای وارداتی یک هزار و 239 دلار بوده است.

    ** رشد صادرات ایران به چین، کره جنوبی و هند
    برپایه این گزارش، میزان صادرات ایران به چین در سه ماهه نخست سال‌جاری از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.62 درصد افزایش یافت.
    چین در این مدت 21.49 درصد از سهم ارزشی کالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داد.
    بنابراین گزارش، امارات متحده عربی دومین خریدار کالاهای ایران در این مدت بوده که 16.92 درصد از سهم ارزش کل صادرات را دارا بوده و واردات آن از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.065 درصد کاهش داشته است.
    سومین کشور واردکننده کالاهای ایرانی کشور عراق است که در سه ماهه نخست سال‌جاری سهم آن از کل ارزش صادرات 14.49 درصد است و 5.76 درصد در همسنجی با پارسال کاهش نشان می‌دهد.
    کشور جمهوری کره با سهم ارزش 8.11 درصد چهارمین کشور مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بوده است.
    کشور هند پنجمین واردکننده کالاهای ایرانی است که 7.4 درصد از سهم ارزش کالاهای صادرات را به خود اختصاص داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.47درصد افزایش نشان می‌دهد.
    بنابراین گزارش، سایر کشورها با سهم ارزش 31.58 درصدی، واردکننده کالاهای ایرانی بوده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29.33 درصد کاهش داشته است.
    میعانات گازی با ارزش یک میلیارد و 690 میلیون دلار، 16.14 درصد سهم ارزش کالاهای صادراتی کشورمان را در این مدت دارا بوده است.
    صادرات محصولات پتروشیمی با ارزش سه میلیارد و 542 میلیون دلار 33.82 درصد سهم ارزش کالاهای صادراتی را به خود اختصاص داده است.
    گمرک جمهوری اسلامی ایران، جمع کل صادرات کشور در دو ماه نخست امسال را افزون بر 18 میلیون و 117 هزار و 928 تن به ارزش 6 میلیارد و 859 میلیون و 416 هزار دلار اعلام کرده بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 1.48 و 14.67 درصد کاهش داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی