عصر بازار

جهانگیری:

نظام بانکی باید در جهت تولید و تولید کنندگان حرکت کند

عصر اعتبار- معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید داخل گفت: نظام بانکی باید در جهت تولید و تولید کنندگان حرکت کند.

نظام بانکی باید در جهت تولید و تولید کنندگان حرکت کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری این مطلب را عصر سه شنبه در نشستی با مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان رباط کریم در شهرک صنعتی پرند بیان کرد.
    وی افزود: توان دولت در جهت برداشتن موانع نظام بانکی هم باید در این جهت حرکت کند.
    جهانگیری خطاب به مدیران واحدهای تولیدی گفت: شما تولید باکیفیت و رقابتی داشته باشید و اشتغالزایی کنید، بنده هم از طرف دولت این اطمینان را می دهم که آنچه در توان دولت است بیاید به صحنه تا مشکلات شما را حل کند. اقتصاد مقاومتی یعنی همین که همه ما همت کنیم تا موانع پیش روی تولید و تولید کننده را برداریم.
    وی با بیان این که نظام بانکی هم باید در این راستا حرکت کند گفت: البته من می دانم که دوستان نظام بانکی این خواسته را محقق می کنند اما به هر حال در هر جا که می رویم یک مطالبه جدی صنعتگران، مسایل تامین مالی است.
    معاون اول رئیس جمهوری به بازدیدهای خود از صنایع کشور اشاره و اظهار کرد: برداشت من از صنعت ایرانی این است که دارد جفای بزرگی به صنعت و تولید کشور می شود و این فضای مبهم، تیره و تاریکی که هیچ کس نمی داند آینده چگونه است و سرنوشت تولید و سرنوشت کار اقتصادی چیست به طور کلی این فضا را به ضرر کشور می دانستم و می دانم؛ به مقطعی رسیده ایم که بیش از گفتن، ضرورت رفتن به صحنه است.
    جهانگیری با اشاره به این که در شهرک صنعتی پرند از 308 واحد صنعتی، 303واحد به تولید رسیده است افزود: صنعتگران کشور منابعشان را همینطور در فضای مبهم به کار نگرفته اند، اینها حاصل دسترنج و عمرشان را آورده اند و فعالیت می کنند؛ بنابراین برای یک صنعتگر هیچ چیز بهتر از این نیست که یک فضای مناسبی درست شود که بتواند در آن تولید و سرمایه گذاری کند.
    وی یادآوری کرد: امروز هیچ ایرانی دلسوزی نیست که به ایران و آینده آن علاقه مند باشد و اقدامی که می تواند در جهت تولید و سرمایه گذاری انجام ندهد. هیچ کاری واجب تر از آن نیست.
    جهانگیری افزود: امروز ما به کشور قدرتمند و ایران باثباتی نیاز داریم. ما امروز می دانیم در منطقه ای قرار گرفته ایم که ملتهب ودر آن ناآرامی هست و دشمنان ما در منطقه برای این که کشور ما را با بحران روبه رو کنند همه طراحی ها و تلاش های خود را کرده اند.
    معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: با وجود تمام طراحی هایی که دشمنان کرده اند ایران از نظر امنیت وضع خوبی دارد ولی اقتدار ایران وقتی ایجاد می شود که از نظر اقتصاد کشور قدرتمندی باشد. یکی از اصلی ترین مولفه های اقتدار هر کشوری از جمله کشور ما اقتدار اقتصادی است.
    وی ادامه داد: ما وقتی می توانیم بگوییم کشور ما مقتدر است که از نظر اقتصادی دغدغه اشتغال نداشته باشیم، کالاهای تولیدی مان را بتوانیم به دنیا عرضه کنیم و با اقتصاد دنیا در تعامل باشیم تا بتوانیم صادرات و واردات انجام دهیم.
    معاون اول رئیس جمهوری گفت: سرمایه گذار ایرانی باید احساس آرامش و امنیت کند و به هر میزان که توانایی مالی دارد سرمایه گذاری کند. نه تنها سرمایه گذار ایرانی بلکه بتوانیم شرایط امنی در کشور ایجاد کنیم که هر خارجی که دنبال یک نقطه امنی برای سرمایه گذاری است یکی از انتخاب هایش ایران باشد.
    جهانگیری اضافه کرد: این که امسال مقام معظم رهبری فرمودند سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است چند جهت اصلی داشت؛ یکی این بود که اقتدار جمهوری اسلامی ایران باید با اقتدار اقتصادی اش و با تولیدات ایرانی به دنیا عرضه شود
    وی گفت: همه ما چه تولید کننده، چه صنعتگر، چه کشاورز و خدماتی که به تولید داده می شود باید همه در جهت این شعار باشد؛ در راستای این شعار باید وارد عمل شوند و دولت باید در این زمینه بسترساز باشد.
    وی در ادامه به کسانی اشاره کرد که چوب لای چرخ صنعت می گذارند و گفت: به تعبیر یکی از این صنعتگرانی که امروز از واحد آن بازدید کردیم، اگر چوبی که لای چرخ صنعت می گذارند نازک باشد ما می توانیم به حرکتمان ادامه دهیم اما اگر به جای چوب ، فلز بگذارند ما دیگر نمی توانیم کار کنیم.
    وی افزود: کسانی که به هر دلیلی سعی می کنند در مقطعی که اراده رهبری و دولت این است که صنعت و اقتصاد کشور به حرکت دربیاید چوب لای چرخ اقتصاد کشور می گذارند قطعا راه انحرافی و اشتباه می روند.
    جهانگیری ادامه داد: کسانی که تلاش می کنند دولت را از مسیر اصلی خود که مسیر حل مشکلات اقتصادی جامعه است منحرف و وادار کنند دولت دنبال کارهای دیگری باشد و از کار اصلی خود باز بماند حتما اشتباه می کنند، اینها قطعا راه انحرافی می روند و اشتباه می روند. اینها قطعا به کشور و مردم خدمت نمی کنند و به ضرر ملت حرکت می کنند.
    وی اظهار داشت: این دلسوزی به ملت نیست که فکر مسئولانی که صدردرصد به فکر مسایل و مشکلات کشور باشند به سمتی بکشانیم که مسیر اداره کشور از مسیر خودش منحرف شود.
    جهانگیری گفت: من با اطمینان به مردم و صنعتگران می گویم؛ این مجموعه ای که امروز به عنوان دولت مسئولیت را به دست گرفته اند کاملا متوجه هستند و حواشی را کاملا تشخیص می دهند و به دنبال این هستند که از صنعت و اقتصاد کشور حمایت کرده و از مسیر منحرف نشوند.
    معاون اول رئیس جمهوری افزود: البته دولت کاملا آگاه و هوشیار است و این گونه مسائل را به خوبی تشخیص می دهد و اجازه نمی دهد که برخی حواشی بتواند مانع از اداره صحیح کشور شود. دولت سعی می کند ضمن برطرف کردن حواشی و آرامش بخشیدن به فضای جامعه، اداره کشور را به نحو مطلوب انجام دهد و از مسیر اصلی منحرف نشود.
    معاون اول رییس جمهوری یکی از مطالبات جدی صنعتگران را تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: البته نظام بانکی برای این موضوع در تلاش است و امیدوارم با برنامه ریزی های صورت گرفته، شاهد حل مشکل تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی باشیم.
    جهانگیری همچنین به مشکلات مالیاتی واحدهای تولیدی اشاره و اظهار کرد: بخش مالیاتی کشور در عین حالی که باید از واحدهای تولیدی و صنعتی مالیات اخذ کند اما باید سخنان و دغدغه های آنان را نیز بشنود چرا که هیچ تولید کننده نمی خواهد از پرداخت مالیات فرار کند بلکه می خواهد روشی برای اخذ مالیات بکار گرفته شود که به رقابت آسیب وارد نکند.
    وی افزود: سامانه جامع مالیاتی کشور قرار است امسال راه اندازی شود و از این طریق فشار اصلی از روی تولید کنندگانی که به صورت شفاف فعالیت می کنند برداشته خواهد شد.
    معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: دولت اطلاع دارد که برخی افراد واردات میلیاردی انجام می دهند و از پرداخت مالیات و عوارض فرار می کنند که باید این افراد شناسایی شوند و از آنها مالیات اخذ شود.
    جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشور هم به صنایع بزرگ و هم به صنایع کوچک نیازمند است گفت: اینها مکمل یکدیگر هستند اما در مقطع فعلی آنچه می تواند مسئله بیکاری و مشکل اشتغال کشور را حل کند توسعه صنایع کوچک است.
    وی افزود: امروز مسئله اشتغال و بیکاری یکی از مهمترین مشکلات کشور است که باید تلاش کنیم با رونق بخشیدن به صنایع کوچک و اتصال این صنایع به بازارهای صادراتی، مشکل اشتغال کشور را رفع کنیم.
    جهانگیری با یادآوری اینکه موانع بین المللی و همکاری های بانکی در حال رفع شدن است گفت: البته حل این مشکلات نیاز به زمان دارد و امیدوارم به مرور شاهد رفع این موانع از پیش روی اقتصاد کشور باشیم.
    معاون اول رییس جمهوری با اشاره به حضور استاندار تهران در این نشست از وی خواست مشکلات و دغدغه های مطرح شده از سوی مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی را بررسی و با آنان جلسه برگزار کند تا دغدغه های تولید کنندگان و صنعتگران را مرتفع کنند.
    معاون اول رئیس جمهوری عصر سه شنبه از چند واحد تولیدی و صنعتی در رباط کریم دیدن کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی