عصر بازار

معاون وزیر بازرگانی پاکستان:

بانک های پاکستان موظف به ارائه راهکار تسهیل تجارت با ایران شدند

عصر اعتبار- معاون وزیر بازرگانی پاکستان گفت: این وزارتخانه از بانک های این کشور خواسته است تا حداکثر ظرف مدت یک ماه پیشنهادها و راهکارهای عملی و قابل اجرای خود را برای تسهیل تعاملات بانکی و تجارت با ایران، به دولت ارائه دهند.

بانک های پاکستان موظف به ارائه راهکار تسهیل تجارت با ایران شدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، روبینا اطهر ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به مشکلاتی در که مسیر مبادلات بانکی با استفاده از برخی ارزها وجود دارد، از بانک های پاکستان خواسته ایم تا پیشنهادها و راهکارهای خود را برای حل این مسئله ارائه کنند.
    وی افزود: در همین راستا، 'خرم دستگیر خان' وزیر بازرگانی پاکستان و برخی مقامات عالی این وزاتخانه روز
    گذشته (سه شنبه) با مسئولان بانک مرکزی(SBP) و بانک های خصوص پاکستان با هدف بررسی راه های احیای کانال های بانکی و ارتقای مبادلات تجاری با ایران در دوران پساتحریم، تشکیل جلسه دادند.
    معاون وزیر بازرگانی پاکستان که خود نیز در این جلسه حضور داشت، به خبرنگار ایرنا گفت: به رغم اینکه پس از لغو تحریم ها هنوز برخی موانع باقی مانده است، با این وجود پاکستان به دنبال راه ها و ابزارهایی برای از سرگیری تجارت انبوه با ایران است.
    وی افزود: در این جلسه مطرح شد که به رغم لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، بانک های خصوص همچنان با احتیاط به سمت ایجاد کانال های بانکی مستقیم با ایران گام برمی دارند. نبود روابط بانکی به دلیل احتیاط بانک ها از حمایت معاملات با ایران، به عنوان دلیل اصلی باعث شده است که پاکستان نتواند حجم مبادلات تجاری خود را با ایران تا سطح مورد انتظار و رضایتبخش افزایش دهد.
    بانک مرکزی پاکستان در اسفند ماه سال گذشته با صدور بیانیه ای رسمی، به بانک ها و موسسات مالی این کشور اعلام کرد که با توجه به لغو تحریم ها، می توانند کانال های بانکی با ایران را دوباره فعال کنند.
    در این بیانیه آمده است: در راستای تصمیم دولت این کشور برای اجرای قطعنامه 2231 سازمان ملل مبنی بر لغو تحریم های ایران، بانک مرکزی پاکستان نیز به بانک ها و موسسات مالی این کشور ابلاغ کرده است که تحریم های مربوط به مراوات بانکی با ایران لغون شده و فعالیت های اقتصادی معمول (میان ایران و پاکستان) در چارچوب قطعنامه یاد شده می تواند از سر گرفته شود.
    خانم روبینا اطهر اظهار داشت: نمایندگان برخی بانک های خصوصی پاکستان چند ماه پیش برای بررسی زمینه های همکاری با ایران، به این کشور سفر کردند و در گزارش های خود از سفر به ایران، از انگیزه بالا و اشتیاق در طرف ایرانی برای گسترش همکاری تجاری با پاکستان خبردادند.
    وی گفت: همچنین همزمان با سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در فروردین ماه سال جاری، بانک های مرکزی ایران و پاکستان یادداشت تفاهمی برای افزایش همکاری های دوجانبه و ایجاد کانال های بانکی مستقیم میان دوکشور امضا کردند.
    معاون وزیر بازرگانی پاکستان افزود: تجار پاکستانی اشتیاق فراوانی به انجام فعالیت های صادرات و واردات با ایران دارند و محصولات کشاورزی و برنج از جمله مهم ترین کالاهایی است که تجار پاکستانی علاقمند به فراهم شدن زمینه صادرات آن به ایران هستند.
    وی افزود: وزارت بازرگانی پاکستان با وزارت بازرگانی و صنایع و وزارت جهاد کشاورزی ایران در تماس است تا زمینه عملیاتی کردن قرارداد تجارت ترجیحی میان دو کشور با هدف افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور به ویژه از طریق گذرگاه های مرزی فراهم شود.
    روبینا اطهر همچنین اظهار داشت: وزارت بازرگانی پاکستان همچنین پیش نویس پیشنهادی خود برای قرارداد تجارت آزاد با ایران را تهیه کرده و آن را در ماه جاری برای اعلام نظر طرف ایرانی، در اختیار دستگاه های ذیربط ایران قرار داده است.
    قرار است بیستمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان در آینده نزدیک به میزبانی تهران برگزار شود و این نشست، فرصت مناسبی برای پیشبرد همکاری های دو جانبه در حوزه های اقتصادی و تجاری خواهد بود.

    ** روابط بانکی و تجارت آزاد، لازمه افزایش تجارت با ایران است
    هفته گذشته، خرم دستگیر خان وزیر بازرگانی پاکستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، با یادآوری این که بیستمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، گفت: تلاش برای فعال کردن کانال بانکی میان دو کشور، مهم ترین اقدامی است که دو کشور باید در این نشست مشترک در دستور کار داشته باشند.
    وی گفت: مسئولان عالی اقتصادی ایران و پاکستان در نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور راه های از سرگیری فعالیت کانال های بانکی را مورد بررسی قرار خواهند داد.
    وی تاکید کرد که بازگشایی بانک های ایرانی در پاکستان و همچنین ایجاد شعب بانک های پاکستان در ایران و فعال شدن همکاری های بین بانکی، یک ضرورت برای افزایش حجم مبادلات تجاری و ارتقای همکاری های اقتصادی میان دو کشور است.
    وزیر بازرگانی پاکستان با بیان اینکه بازرگانان و تجار این کشور علاقه فراوانی به افزایش صادرات و واردات از ایران دارند، گفت: تنها چیزی که سد راه فعالیت این تجار شده است، نبود روابط بانکی است.
    وی اظهار امیدواری کرد که تفاهم میان بانک های مرکزی ایران و پاکستان برای از سرگیری فعالیت کانال های بانکی بتواند عملیاتی و اجرایی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو