عصر بازار

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۵۰)

نگاهی به سناریوهای حقوقی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

عصر اعتبار- در روزهای اخیر، در رابطه با ابعاد سیاسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مطالب بسیاری گفته و نوشته شده است، اما در رابطه با ابعاد حقوقی این مسأله کمتر گفته شده است.

نگاهی به سناریوهای حقوقی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، نکته حقوقی مهمی که در رابطه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح است این است که شکل حقوقی خروج بریتانیا به چه صورت خواهد بود؟ در این رابطه 3 سناریو وجود دارد:

    • مدل نروژی: در این مدل، انگلیس اتحادیه اروپا را ترک می¬کند اما به منقطه اقتصادی اروپا یا EEA و ائتلاف تجارت آزاد اروپا یا EFTA می پیوندد. در چنین حالتی، انگلستان وضعیتی مانند ایسلند، لیختن اشتیان و نروژ پیدا خواهد کرد. در این حالت، انگلستان اصل جابجایی آزاد کالاها، خدمات، نیروی کار، و سرمایه را می پذیرد و در عوض آن به بازار واحد اروپا دسترسی خواهد داشت.

    • مدل سوئیسی: در این حالت، انگلستان اتحادیه اروپا را ترک می¬کند و به ائتلاف تجارت آزاد اروپا می پیوندد اما به منطقه اقتصادی اروپا نمی پیوندد. در این حالت، انگلیس همانند سوئیس، یک سری مذاکرات دو جانبه را با اتحادیه اروپا انجام خواهد داد تا برخی از دسترسی ها به بازار آزاد را حفظ کند.

    • مدل ترکیه ای کانادایی: در این حالت، انگلیس به طور کامل از اتحادیه اروپا و بازار واحد اروپا خارج می شود و روابط آن با کشورهای عضو اتحادیه اروپا مبتنی بر قواعد سازمان تجارت جهانی خواهد بود. البته در این سناریو این امکان هم وجود دارد که یک معاهده تجارت آزاد بین انگلستان و اتحادیه اروپا منعقد شود. (چنین وضعیتی در حال حاضر در رابطه با کانادا وجود دارد) و یا اینکه اتحادیه اروپا به اتحادیه گمرکی اروپا بپیوندد (وضعیتی که در حال حاضر در رابطه با ترکیه وجود دارد).

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی