عصر بازار

موزه جواهرات سلطنتی به ساختمان اداری تبدیل شد

عصر اعتبار- رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: قرار بود در اراضی عباس آباد موزه جواهرات سلطنتی احداث شود ولی متاسفانه در شورای عالی شهرسازی و معماری مجوز ۱۴ طبقه ساختمان را دادند و نه تنها موزه‌ای ساخته نشد بلکه به صورت یک ساختمان کاملا اداری در آمد و دورش هم دیوار کشیدند.

موزه جواهرات سلطنتی به ساختمان اداری تبدیل شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از نسیم آنلاین، مهدی چمران در حاشیه نشست های تخصصی کمیته تخصصی معماری و طراحی شهری که از زیر مجموعه های شورای عالی شهر سازی و معماری می باشد با تاکید بر این که نباید طرح جامع اراضی عباس آباد دست خوش تغییر شود گفت: در سال 84 طرح جامع اراضی عباس آباد در شورای عالی شهر سازی و معماری به تصویب رسیده و رد این نشست مغایرت های به وجود آمده مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

    وی ادامه داد: اراضی عباس آباد یکی از مراکز قوی گردشگری و نیز یکی از ذخایر مهم تنفسی شهر به شمار می آید ضمن اینکه این اراضی جز پتانسیل های مهم شهر تهران در حوزه فرهنگی و مذهبی نیز به شمار می آید تا جایی که این ارضای به آبروی شهر ما تبدیل شده است.

    رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بر اساس طرح جامع اراضی عباس آباد ، این اراضی بایستی به خوبی حفظ و صیانت شود و طبق طرح تفصیلی سطح اشغال این اراضی برای ساخت مجموعه های فرهنگی، تفریحی و ... تنها 5 درصد می باشد. اما با این وجود به رغم کارهای بسیار زیبا و ارزنده ای که در این فضا انجام شده اقداماتی هم انجام شده که به عقیده من یک فاجعه است و بایستی اصلاح شود.

    وی افزود: جدای از 5درصد سطح اشغال مابقی فضای این اراضی می بایست دارای کاربری فضای سبز آن هم به طور کامل باشد این عین دستور مقام معظم رهبری است که در ارتباط با آن صادر کرده و می بایستی اجرا شود.

    چمران با اشاره به برخی موارد دارای اشکال در اراضی عباس آباد اظهار داشت اولین این موارد که شاید مهمترین آن هم هست و از ابتدا هم در طرح جامع اراضی وجود نداشت ولی بعدا آن را در شورای عالی شهر سازی ومعماری در تاریخ 20/10/89 گنجاندن ساخت بانک مرکزی بوده است که اصلا ارتباطی با مقوله فرهنگی نداشته و ندارد.

    رییس شورای عالی استان ها اضافه کرد: قرار بود در این مکان موزه جواهرات سلطنتی احداث شود و تنها 2 طبقه به عنوان واحد های اداری موزه بر روی آن ساخته شود و بقیه موزه در زیر زمین باشد چرا که لحاظ امنیتی و مقاومت ساختمان یکی از الزامات موزه های گرانبها است ولی متاسفانه در شورای عالی شهر سازی و معماری مجوز 14 طبقه ساختمان را دادند و نه تنها موزه ای ساخته نشد بلکه به صورت یک ساختمان کاملا اداری در آمد و این در حالی است که دو طبقه هم اضافه ساخته اند و دورش هم دیوار کشیده شده است.

    وی ادامه داد: همانطور که می دانید این اراضی جز فضای عمومی است اما دیوار کشی این ساختمان سبب شده مردم از رفتن به آنجا محروم شوند و فضای عمومی آنجا از بین برده شود. حال آنکه سیستم های کارا تری به لحاظ امنیتی وجود دارد تا دیوار کشی. ولی به هر روی آنجا را به صورت جزیره درآوردند و این تخلف آشکار است و بایستی جلوی آن گرفته شود، من نیز بارها هم من تذکر دادم ولی تا به حال اقدامی در این زمینه نشده است.

    چمران همچنین در ادامه افزود: مورد دیگر ساختمان تی او دی است که به عقیده من از ابتدا گنجاندنش در طرح جامع اشتباه بوده است چرا که آنجا نیازی به مرکز تجاری بزرگ به این صورت نداشت کما اینکه در جای جای شهر مراکز تجاری بزرگ که در جوار ایستگاه های مترو باشند وجود دارد.

    وی گفت: تخلفی در این مورد صورت گرفته عدم ارائه نقشه های مناسب بوده و پروانه ای هم که صادر شده اضافه بر آنچیزی بوده که باید باشد و این تخلف است. بر اساس آنچه مقرر بوده این ساختمان می بایست در دو طبقه با 8 طبقه پارکینگ باشد در حالی که هم اکنون می خواهند آنجا ساختمان 27 طبقه ایجاد کنند استدلالشان هم این است که دو" تی او دی" دیگر را نیز می خواهند در آنجا ادغام کنند که این قطعا تخلف است ولی چون پیمانکار بر این موضوع واقف گشته که می خواهند از ساخت این ساختمان جلوگیری به عمل آورند به سرعت در حال ساخت ساختمان است.

    چمران خاطر نشان کرد: ما این تخلف را اعلام کردیم و باید هر چه سریعتر جلوی آن گرفته و اصلاح شود. اگر می خواهند فروشگاه بزرگ بسازند تنها می بایست در دو طبقه با 8 طبقه پارکینگ برای مردمی که از مترو استفاده می کنند باشد در حالی که اگر 27 طبقه ساخته شود 10 طبقه پارکینگ هم کم است.

    رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین عنوان کرد: ساختمان دیگری که در این مجموعه وجود دارد و به سان یک وصله ناجور می ماند و تخلفش در شورای عالی شهر سازی معماری گذشته قبلی صورت گرفته، بانک سپه کنونی است.

    چمران یاد آور شد: در سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران ما مصوبه ای به شورای عالی شهر سازی و معماری دادیم مبنی بر اینکه این ساختمان و نیز ساختمان استانداری و ساختمان خبرگزاری ارتباطی با مجموعه فرهنگی اراضی عباس آباد ندارند و باید حذف شوند ولی دوباره پرونده آن را به جریان انداختند و امضایش را گرفته و به عنوان بانک توسعه صادرات و بعدا بانک ونزوئلا مجوز آن را گرفتند و بعد تر هم به بانک سپه فروختند. در حال حاضر هم این ساختمان یک وصله ناجور در این اراضی شده است.

    چمران در ادامه با تشریح پیشنهادات خود در راستای اصلاح موارد موجود گفت: پیشنهاداتی که ما داشتیم مبنی بر این بوده که این ساختمان ها یا باید اصلاح شوند یا حذف و در مرحله بعد ساختمان وزارت خانه ها و اداراتی که آنجا وجود دارد همه به هتل و مجموعه های فرهنگی و اقامتی و خدماتی تبدیل شود که شامل ساختمان های وزارت راه و شهر سازی ،راه آهن ، بانک سپه و کشتیرانی می شود و هیچگونه بار گزاری جدیدی هم صورت نپذیرد.

    چمران با بیان اینکه برای آینده اراضی عباس نگران است گفت: در حال حاضر حجم تخلفات صورت گرفته نسبت به کل مجموعه کم است اما اگر این روند تثبیت شود به یقین در آینده این مرکز تنفسی شهر که از جمله آخرین ذخایر تنفسی تهران به شمار می رود دستخوش تهدید خواهد بود.

    رییس شورا اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اراضی عباس آباد باید مطابق آنچه که در طرح جامع آمده ساخته شود و حتی طرح "تی او دی " نیز باید اصلاح گردد و مابقی پروژه ها که در طرح جامع نبوده می بایست از آن حذف شوند.

    چمران خاطر نشان کرد: اگر این اراضی از بین بروند تهران خفه خواهد شد و وجود این ظرفیت ها از برکاتی است که شامل ما شده و نباید این نعمت ها را از بین ببریم. اراضی عباس آباد جز ظرفیت های مهم مذهبی (به واسطه وجود مصلی ) و فرهنگی و تفریحی است که مردم هم از این مجموعه ها استقبال پر شوری داشته اند و باید هر سریعتر زیر ساخت های این اقدامات را فراهم آوریم.

    چمران در خاتمه تاکید کرد که ساختن ادارات دولتی، مراکز تجاری و نظایر آنها در اراضی عباس آباد تخلف آشکار و عیان است و بایستی به شدت جلوگیری شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو