عصر بازار

انصراف از سفر ترکیه مشمول جریمه است

عصر اعتبار- «مسافرانی که به دنبال حادثه تروریستی فرودگاه آتاتورک استانبول از سفر به ترکیه منصرف شده‌اند، می‌توانند طبق مقررات و قرارداد ابلاغی از این سفر انصراف دهند.»

انصراف از سفر ترکیه مشمول جریمه است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: البته تعداد تماس‌ها با آژانس‌های مسافرتی برای پیگیری اوضاع ترکیه، پروازها و تورهای آن، بسیار زیاد است. در هر حال اتفاقاتی که در آن کشور، همین‌طور پشت سر هم رخ می‌دهد، مستقیم با امنیت مسافران و گردشگران ارتباط دارد و شرایط برای مسافران مبهم شده است.

    اباذری بیان کرد:‌ ترکیه قطعا باید منتظر بازتاب منفی این حادثه‌ی تروریستی از سوی سایر کشورها باشد. یقینا طول خواهد کشید تا گردشگری این کشور موقعیت قبلی خود را بدست آورد. مخصوصا آن‌که مبادی اصلی گردشگری این کشور، مثل خیابان مشهور "استقلال" و فرودگاه بین‌المللی "آتاتورک" کانون حوادث تروریستی بوده که جان ده‌ها انسان را به مخاطره انداخته است.

    رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران همچنین به مسافرانی که قصد انصراف از سفر به ترکیه را دارند، گفت:‌ آن‌ها می‌توانند طبق قرارداد خود انصراف دهند و درباره‌ی پرداخت‌های مالی و جریمه‌ها طبق همان قرارداد عمل کنند.

    در متن قرارداد غیرچارتری که مورد تایید سازمان میراث فرهنگی وگردشگری است و بین مسافر و آژانس توریستی بسته می‌شود، حدود وظایف و مسؤولیت‌های طرفین و همچنین خدمات و نرخ سفر تعیین شده است که براساس آن اگر مسافر بخواهد برای حفظ جان و تامین امنیت خود از سفر انصراف دهد، در هر حال باید بخشی و یا تمام جریمه را به آژانس مسافرتی پرداخت کند. در چنین مواقعی توجیه آژانس آن است که برای رزرو این خدمات از قبل هزینه‌ای را پرداخت کرده که با انصراف از آن، آژانس مسافرتی مشمول خسارت می‌شود.

    طبق این قرارداد کارگزار متعهد است برنامه‌ی سفر مورد توافق را به طور کامل انجام دهد و در صورت وقوع هرگونه پیشامد غیر منتظره از قبیل شرایط فوق‌العاده جوی، جنگ، شورش و مشکلاتی که از کنترل کارگزار خارج بوده و سبب ابطال و یا تغییر برنامه گشت و یا سفر شود، هیچگونه مسؤولیتی متوجه کارگزار نخواهد بود.

    در بند دیگری از این قرارداد ذکر شده: وقتی قرار است تور توسط مسافر (در هر شرایطی حتی با وجود حملات تروریستی در مقصد گردشگری) باطل شود، این مسافر است که مشمول جریمه می‌شود، نه آژانس و یا ارگان دیگری. پرداخت این جریمه نیز با توجه به زمان کنسل کردن آن، متغیر از 20 تا 100 درصد تعیین شده است.

    علاوه‌بر این در قراردادها مسافر و آژانس آمده است؛ مسؤولیت تاخیر، کنسلی، سرویس داخل هواپیما و همچنین مسائل فنی پرواز در تمام پروازهای موجود در برنامه سفر، به عهده شرکت هواپیمایی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی