عصر بازار

نقش شهرک های صنعتی در تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟

عصر اعتبار- شهرک های صنعتی که محل استقرار صنایع کوچک و متوسط هستند یکی از مهمترین قطب های اقتصادی برای تحقق شعار سال به شمار می آیند.

نقش شهرک های صنعتی در تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، کاظم رضاقلیان مدیر یکی از شهرک های صنعتی گفت: در تمام دنیا مؤثرترین بخش اقتصادی، کارخانه ها و واحد های صنعتی هستند و در بین آنها صنایع کوچک و متوسط از اهمیت ویژه برخوردارند و از مهمترین ارگان های درآمدی صنعتی به شمار می آیند .

    وی در ادامه افزود: استقرار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط با حداقل هزینه و حداکثر کارآمدی، شاهراه تحقق اقتصاد مقاوتی است چراکه  شهرک های صنعتی به طور کلی یکی از بازوهای توانمند اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند.

    رضاقلیان همچنین اظهار داشت: شناسایی طرح های دانش بنیان، اولویت برنامه های شهرک های صنعتی محسوب می شود که تا کنون بخشی از طرح های دانش بنیان دانشگاهی شناسایی و به سمت عملیاتی شدن سوق پیدا کرده و بخشی از واحدهای صنعتی فعال که در قالب طرح های دانش بنیان هستند برای استفاده از تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده است.

    وی تصریح کرد: اولویت بعدی شهرک های صنعتی به رونق صادرات غیر نفتی تعلق دارد که درپی آن برخی خوشه های صنعتی شناسایی شده و قرار است که در راستای فرآوری یک محصول هدف فعالیت کنند.

    رضاقلیان اذعان داشت: تعاملی که بین واحدهای صنعتی برقرار می شود برای دستیابی به اهداف ثانوی آن ها نیز کمک کننده است و باعث کاهش هزینه های تولید و بروکراسی های اداری می شود.

    وی عنوان کرد: رفع مشکل واحدهای صنعتی که با بحران رو به رو شده اند و ارائه تسهیلات با حداقل سود ، گام نهایی تحقق اقتصاد مقاومتی است.

    ****آمار های نامعتبر معضل اصلی واحدهای صنعتی

    بهزاد کامیاب کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شهرک های صنعتی نقش بسیار پررنگی در جذب سرمایه گذاری خارجی دارند .

    وی همچنین در ادامه افزود: این شهرک ها تأثیر مستقیمی بر اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دارند اما در گام نخست باید مشکلات تسهیلاتی واحدهای صنعتی مرتفع شود.

    کامیاب عنوان کرد: شرکت های خدماتی شهرک های صنعتی به نوعی نقش کاتالیزور در فعالیت این واحدها و دستیابی به اهداف برقراری این مجموعه ها را دارا هستند.

    وی تصریح کرد: عموم معضلات بخش های صنعتی به واقعی نبودن آمارهای موجود باز می گردد لذا تلاش کردیم تا آمارهای حقیقی در زمینه تعداد واحدهای تعطیل، نیمه تعطیل، در دست احداث و پیشرفت های حاصله  تهیه کنیم.

    کامیاب در پایان همچنین اذعان داشت: آمار تعداد نیروهای مشغول به کار و میزان تولید به صورت خود اظهاری از طریق واحدهای صنعتی جمع آوری می شود و در اختیار دولت قرار می گیرد تا بر اساس آمارهای دقیق تصمیمات نزدیک به واقعیت گرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی