عصر بازار

فطانت مطرح کرد

اولویتمان برای بستن قراردادهای بورسی کشورهای منطقه است

عصر اعتبار- رئیس سازمان بورس با اشاره به قراردادی که بین بورس کالای ایران و پاکستان بسته شده می‌گوید اولویت ایران برای بستن قراردادهای بورسی کشورهای منطقه است. او بدون نام بردن از کشوری خاص گفت بورس تهران با بعضی از کشورهای مصرف کننده سیمان وارد مذاکراتی شده که امیدوارم بتوانیم تابلوی قیمت سیمان را در کشورهای منطقه داشته باشیم.

اولویتمان برای بستن قراردادهای بورسی کشورهای منطقه است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد فطانت در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بورس کالای ایران و بورس کالای پاکستان  که در روز گذشته در سازمان بورس برگزار شد اظهار کرد: ایران و پاکستان طی سنوات گذشته همسایه‌های خوبی بودند و روابط خوب اقتصادی و فرهنگی داشتند. ما باید از فرصت‌های اقتصادی و این ارتباطات بین دو کشور استفاده کنیم.

    او ادامه داد: بیش از 500 میلیون نفر جزو همسایگان ایران هستند و این تعداد بازار بالقوه بسیار زیادی را برای ایران ایجاد می‌کند و ما باید از این شرایط استفاده کنیم. بورس کالا در پاکستان و ایران روز به روز در حال توسعه است و این امکان فراهم شده که عرضه‌کنندگان کالا بتوانند انواع اوراق بهادار را تأمین مالی کنند. ظرفیت کشور پاکستان به دلیل خدماتی که در طراحی ابزارهای مالی مختلف دارد این امکان را ایجاد می‌کند که ایران بتواند از تجربیات این کشور استفاده کند.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گفت: یکی از پیچیده‌ترین کارهایی که در نظام اقتصادی و مالی می‌تواند انجام شود این است که بازارهای مالی کشورها به معنی واقعی با هم در ارتباط باشند. امروز ظرفیت بورس کالای ایران برای ارتباط با بازارهای مالی کشورهای مختلف در حال افزایش است و ما می‌توانیم در اولین قدم کالاهایی که مورد نظر کشورهای دیگر است را از طریق بورس کالا به آن‌ها عرضه کنیم.

    وی در پاسخ به اینکه آیا همه مبادلات ایران و پاکستان از طریق بورس کالا صورت می‌گیرد، گفت: خیر کالاهای پایه همچون صنعتی‌ها، کشاورزی‌ها و پتروشیمی‌ها از طریق بورس کالا عرضه می‌شود، چرا که این کالاها قیمت‌پذیر هستند و در دنیا روزانه قیمتشان مشخص می‌شود.

    فطانت در پاسخ به اینکه بعد از پاکستان با چه کشورهایی قراردادهای بورسی بسته می‌شود، اظهار کرد: اولویت ما کشورهای منطقه است. در حال حاضر با بعضی از کشورها که مصرف کننده سیمان هستند وارد صحبت هایی شدیم و امیدواریم بتوانیم تابلوی قیمت سیمان را در کشورهای منطقه داشته باشیم.

    رئیس سازمان بورس درباره وضعیت این روزهای تالارشیشه‌ای گفت : نوسان در ذات بورس است. در مقطعی هستیم که مجامع شرکت ‌ها برگزار و سود توزیع می‌شود. تاثیر فصلی که مجامع روی شاخص بورس میگذارد کاملا مشهود است.

    وی با اشاره به کاهش سود سپرده‌های  بانکی و تسهیلات تصریح کرد: این اتفاق مبارکی بود و چشم انداز مثبتی را برای بازار سرمایه ایران ایجاد می کند. شرکت های تولیدی با کم شدن نرخ سود تسهیلات بانکی می توانند با هزینه کمتر تامین مالی کنند و وقتی نرخ سود بدون ریسک کاهش یابد تاثیر خود را در قیمت های بازار خواهد گذاشت. این روزها شاهد قدرت گرفتن بازار بدهی در ایران هستیم این بازار ها به سرعت رشد می کند. ما بازار های جدیدی را در آینده رونمایی خواهیم کرد.

    فطانت با بیان اینکه در شروع کار دولت یازدهم شاخص بورس 38 هزار و 600 واحد بود گفت: در حال حاضر شاخص بورس به بالای 73 هزار واحد رسیده است. بازده بازار سرمایه بیشتر از بازار های دیگر است. البته این به این معنی نیست که افرادی که دانش کافی ندارند بدون هیچ مشاوره ای در بورس سرمایه گذاری کنند. ما تاکید می کنیم که این افراد از طریق صندوق های سرمایه گذاری، در بورس وارد شوند.

    او از مدیرعامل بورس کالای پاکستان خواست که به فعالان اقتصادی پاکستان ابلاغ کند که ایران علاقه‌مند است که آن‌ها در بازار سرمایه ایران فعالیت داشته باشند و به آن‌ها در این راستا کمک خواهد کرد.

    مدیرعامل بورس کالای پاکستان در ادامه این مراسم درباره تفاهم‌نامه ایران و پاکستان گفت: ایران و پاکستان روابط ویژه و خاصی دارند و از نظر اقتصادی موارد مشترک زیادی نیز با یکدیگر دارند. علاوه بر این همواره این دو کشور با هم رابطه خوبی داشتند و در حال حاضر فرصتی مهیا شده تا بتوانیم روابط دو طرفه اقتصادی را بیشتر جلو ببریم.

    اعجاز علی‌شاه ادامه داد: در کنار موضوعاتی که دکتر فطانت گفتند ما معتقد هستیم می‌توانیم به موارد بزرگی درباره موضوعات اقتصادی با ایران دست پیدا کنیم. بورس کالای پاکستان بورس جدیدی است و موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند از ایران بیاموزد. ما در گذشته سابقه معاملات کالای کشاورزی مانند شکر، برنج، گندم را داشتیم و از همین جا من از هیأت بورس ایران دعوت می‌کنم که به پاکستان بیایند تا بتوانیم روابط را در زمینه کالا و سهام تقویت کنیم.

    در ادامه این مراسم حامد سلطانی‌نژاد نیز درباره همکاری ایران و پاکستان اظهار کرد: در حال حاضر ما تلاش می‌کنیم حجم مبادلات بین دو کشور را به پنج میلیارد دلار برسانیم. بورس‌ها نیز سازوکاری هستند که از طریق آن‌ها می‌توان مبادلات تجاری بین دو کشور را تسهیل کرد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران اضافه کرد: بورس کالای پاکستان درباره بازار مشتقه تجربیات خوبی دارد و ما می‌توانیم از تجربیات آن‌ها بهره ببریم. علاوه بر این در بورس کالای ایران تجربه معامله اوراق سلف و صکوک وجود دارد و ما می‌توانیم این تجربیات را به طرف پاکستانی ارائه کنیم.

    وی ادامه داد: کالاهای پتروشیمی همچون قیر در پاکستان بازار خوبی دارد و ما می‌توانیم این محصولات را به پاکستانی‌ها عرضه کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی