عصر بازار

پرونده ای برای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (۵۳)

جهان پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی

عصر اعتبار- روز ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶ را احتمالاً بریتانیایی ها از خاطر نخواهند برد و در کتابهای درسی و دانشگاهی نیز، این روز و اثرات آن به یادگار خواهد ماند. روزی که بسیاری را غافلگیر کرد.

جهان پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، سران کشورها، کارشناسان بین المللی، تحلیل گران اقتصادی و سیاسی و بسیاری از کسانی که با توهم توطئه این همه پرسی را راهی بریتانیایی برای دریافت امتیازهای بیشتر از اتحادیه اروپا می دانستند.
    در شرایطی که اکثریت مردم لندن، اسکاتلند و ایرلند شمالی خواهان ماندن بودند، اما این کافی نبود و در نهایت اکثریت مردم بریتانیا نشان دادند که علاقه ای به ادامه مسیر با قوانین اروپایی و با درهایی باز برای مهاجران و اقتصاد مشترک اروپایی را ندارند.
    چه شرایطی پس از این در برابر بریتانیاست ؟
    بریتانیایی ها راه سختی برای باز تعریف بسیاری از قوانین درزمینه کار، سرمایه گذاری، تجارت، مالیات و بسیاری از مسائل ریز و درشت دیگر در پیش دارند. در حال حاضر بسیاری از این زیرساختها و قوانین در دست بررسی و یا آماده است، اما مشکلات بزرگی پس از این رخ می نمایانند که احتمالاً شرایط سختی را برای دولتمردان و قانونگذاران ایجاد خواهد کرد. دولت محافظه کار آقای کامرون وارث مشکلات بسیاری شده و این در حالیست که خود آقای کامرون از سمت نخست وزیری استعفا داده است.
    در ادامه باید دید بریتانیا برای تجارت با اتحادیه اروپایی چه راهی را در پیش خواهد گرفت. آیا می خواهد مانند نروژ با پرداخت حق عضویت سالانه همچنان از نظر تجاری بخشی از ناحیه اقتصادی اتحادیه اروپا باشد و یا مانند کانادا قراردادی را برای امر تجارت و سرمایه گذاری با اروپا امضا کند. راه حل دیگر نیز استفاده از قوانین سازمان تجارت جهانیست.
    از طرفی بریتانیا با بحران استقلال از جانب اسکاتلند، ایرلند شمالی و حتی کلان شهر لندن مواجه است و زمزمه های جدایی هم اکنون نیز به گوش میرسد. بحران مهاجرت و مهاجران نیز از دیگر مشکلاتی است که در برابر بریتانیا وجود دارد، آنجا که بسیاری از مشاغل خدماتی در دست مهاجرانی است که از داخل اتحادیه و یا بیرون از آن به بریتانیا آمده اند و با شرایط جدید حضورشان در این کشور نیاز به وضع قوانین مهاجرتی جدیدی خواهد داشت.
    اروپا پس از برکسیت چه خواهد شد؟
    پایه های اتحاد نیم قرنی اروپا در روز 24 ژوئن2016 لرزید. حالا مشکلات اروپایی ها اگر بیشتر از بریتانیایی ها نباشد از آن کمتر نیست . از بامداد جمعه با اعلام نتایج همه پرسی، بسیاری از جدایی طلبان و سیاستمداران راستگرای اروپایی به صحنه آمده اند و در فرانسه، آلمان، اسپانیا، و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی صحبت از رفراندوم و جدایی کرده اند. حالا اتحاد اروپایی و واحد مشترک پولی اروپا بسیار شکننده تر از هر زمان دیگریست و ممکن است که این تازه آغاز راه جدایی باشد. اکنون سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری به اروپا می نگرند و ممکن است این شرایط منجر به رکود تدریجی در اتحادیه اروپایی گردد.
    جهان اقتصاد در آستانه چه پیامدها و شرایطی است؟
    آنچه در انتظار اقتصاد بین الملل خواهد بود، نشانه های خود را از مدتها قبل نشان داده است. کاهش سرمایه گذاری های کلان در منطقه اروپایی و بریتانیا و کاهش ارزش پوند و یورو از زمان زمزمه های جدایی طلبی در این منطقه از نشانه های آن است. اصولا سرمایه گذاری رابطه مستقیمی با امنیت اقتصادی و سیاسی هر منطقه دارد. ارزش یورو در برابر دلار در 8 سال اخیر بیش از 34 درصد کاهش داشته است و ارزش پوند پس از زمزمه های همه پرسی از پاییز 2014 تا کنون بیش از 24 درصد کاهش یافته است. اما پس از این آنچه پیش خواهد آمد ممکن است متفاوت باشد. بریتانیا احتمالاً توانایی کنترل شرایط و ایجاد امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری را خواهد یافت و با وضع قوانین جدید از این آتش خواهد گذشت، اما ممکن است برای اروپا این تازه شروع دومینوی جدایی طلبی و ناامنی اقتصادی باشد و حتی ماهیت وجودی واحد پولی مشترک اروپایی، یورو، را به مخاطره اندازد.ناامنی اقتصادی اتفاقی است که می تواند تقاضا برای جایگزین های سرمایه گذاری مانند طلا و ارزهای کالایی را افزایش دهد و در مقابل تقاضا برای انرژی و نفت را در بازارهای بین المللی کاهش دهد. هم اکنون نیز سایه این رکود بر بورس های اروپایی ، آسیایی و بورس نیویورک افتاده است.
    آقای دونالد توسک رئیس شورای اروپا ، پس از اعلام رأی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپایی با لحنی پر از استرس جمله ای از پدرشان را نقل کردند که آنچه جان تو را نمی ستاند تو را قوی تر می کند. اما می توان در جواب ایشان گفت، به شرط آنکه تو را رها کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی