عصر بازار

پیشنهاد اخذ مالیات بر معاملات مکرر رد شد

عصر اعتبار- مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از راه اندازی سامانه اسکان و املاک برای جمع آوری اطلاعات املاک و اشخاص و ارتباط آنها خبر داد و گفت: پیشنهاد اخذ مالیات از معاملات مکرر را مطرح کردیم اما مجلس نپذیرفت.

پیشنهاد اخذ مالیات بر معاملات مکرر رد شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، علی چگنی با بیان اینکه یکی از ابزارهای کنترل تقاضای سفته بازانه مالیات است و ابزارهای دیگری هم وجود دارد اظهار داشت: در یک فضای اقتصادی اگر انواع کسب و کارها وجود داشته باشد و بازارهای رقیب مانند بورس فعال باشند، تا حدی تقاضای سفته بازی در بازار مسکن کنترل می شود. از سوی دیگر اگر یک ثبات نسبی در بازار حاکم باشد و جهش قیمت ایجاد نشود، برای تقاضای سفته بازانه هم انگیزه ای برای ورود به بازار به وجود نخواهد آمد.

    وی ادامه داد: اما همانطور که گفته شد یکی از راههای کنترل بازار، مالیات است. یکی از پیشنهادات می‌تواند اخذ مالیات از معاملات مکرر باشد که فعلاً مصوب نشده است.

    مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از مدل های این مالیات در این خصوص اخذ مالیات نقل و انتقال متناسب با عکس زمان فروش است، بنابراین خرید و فروش زود هنگام مشمول پرداخت مالیات بیشتر می‌شود، افزود: برخی از کشورها چنین سیستم مالیاتی را اجرایی کرده اند اما از انجایی که نرخ تورم در کشورمان بالا است ممکن است در اجرا و محاسبات آن دچار مشکلاتی شویم.

    چگنی گفت: برای نحوه شناسایی خانه های خالی در حال راه اندازی سامانه اسکان و املاک هستیم که این سامانه برابر قانون با همکاری تمام دستگاه های مرتبط راه اندازی خواهد شد.

    وی با تاکید بر ااینکه راه اندازی این سامانه کار پیچیده ای است باید اطلاعات املاک، اشخاص و ارتباط بین اینها جمع آوری و گردآوری شود، اظهار داشت: در این سامانه مشخص می شود که به اسم یک فرد چند خانه ثبت شده است و هر کدام از این خانه ها چه وضعیتی دارند، یعنی خالی هستند و یا به اجاره رفته اند. اگر به اجاره رفته باشد، مالیات بر اجاره برای آن تعیین می شود و اگر خالی باشد مشمول مالیات بر خانه های خالی می شود.

    مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: اینکه بانک اطلاعاتی این سامانه در چه بازه زمانی تکمیل می شود به همکاری سایر نهادها بستگی دارد البته کد رهگیری هم می تواند به شکل گیری این سامانه کمک کند.

    چگنی با بیان اینکه این سامانه در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار می گیرد تا با این اطلاعات بتواند مالیات هر خانه ای که مشمول هر کدام از انواع مالیات می شود را تعیین کند، گفت: راه‌اندازی سامانه مذکور تا حدود بسیار زیادی راه‌های گریز مالیاتی در اخذ مالیات بر خانه‌های خالی را مسدود خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی