عصر بازار

مدیرکل مقررات و مبارزه با پولشویی:

گروه ویژه اقدام مالی به اطلاعات حساب کشورها دسترسی ندارد

عصر اعتبار- پس از حذف نام ایران از فهرست کشورهای اقدام متقابل، گمانه زنی هایی در داخل کشور صورت گرفت و مباحثی درخصوص چندوچون این اقدام توسط گروه ویژه اقدام مالی مطرح شد.

گروه ویژه اقدام مالی به اطلاعات حساب کشورها دسترسی ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی درخصوص تعیین مصادیق مبارزه با تامین مالی تروریسم، خاطرنشان کرد: براساس تبصره 2 ماده 1 از قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم که در بهمن ماه سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی و در اسفند ماه به تائید شورای محترم نگهبان رسید، سازمان‌های آزادی بخش مشمول این قانون نیستند و مصادیق سازمان‌های تروریستی را شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌کند.

    ارجمندنژاد با بیان اینکه گروه ویژه اقدام مالی به هیچ عنوان به اطلاعات حساب‌های بانکی کشورها دسترسی ندارد، گفت: این نهاد در پی آن است که زیر ساخت های مبارزه با پولشویی در کشورها را تقویت کند و اجازه ورود به مصادیق را ندارد و لذا به کشورها اعلام می کند که در این خصوص جرم انگاری کرده و زیر ساخت های لازم را فراهم آورند.

    مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی، اهمیت توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی را در پیشگیری از وقوع فساد مالی دانست و گفت: مبارزه با فساد و افزایش شفافیت از جمله مزایای اقدام بر اساس توصیه های گروه ویژه اقدام مالی است. در این توصیه ها آمده است که اگر در نهاد‌های مالی و اقتصادی فساد صورت می‌گیرد، باید به مراجع انتظامی و قضایی کشور گزارش شود، در نتیجه خود کشورها هستند که از این توصیه‌ها بهره می‌برند.

    عبدالمهدی ارجمندنژاد دلیل ذکر نام ایران در فهرست اقدامات تقابلی این نهاد بین‌المللی را خلاء قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و ضعف سیستم‌های مبارزه با پولشویی و فساد در گذشته عنوان و تصریح کرد: اسفند‌ماه سال 1394 قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به تصویب رسید و یکی از موانعی که دستاویز گروه ویژه اقدام مالی بود، رفع شد. همچنین اقداماتی برای تقویت نظام مبارزه با پولشویی و فساد انجام داده‌ایم تا جلوی افرادی که قصد سوء‌استفاده از سیستم مالی دارند گرفته شود و به مراجع قضایی و انتظامی معرفی شوند.

    وی افزود: تعیلق اتخاذ اقدامات تقابلی علیه نظام مالی ایران برای برقراری روابط بانکی با بانک‌های خارجی راهگشا خواهد بود و اگر کشوری تاکنون براساس اقدامات تحریمی و تنبیهی FATF از همکاری با ایران اجتناب می‌کرد، دیگر این بهانه را ندارد و می‌تواند با ایران مراوده بانکی برقرار کند.

    ارجمند نژاد ضمن تاکید بر لزوم نظارت بر تمام موسسات فعال در بازار پول با هدف مبارزه با پولشویی، گفت: اگر بخواهیم نظام جامعی از مبارزه با پولشویی داشته باشیم ناگزیر از تعیین تکلیف موسسات غیر مجاز هستیم. بدین معنا که تمام موسسات فعال در بازار پولی کشور باید یا با طی کردن فرآیند لازم، مجوز خود را از بانک مرکزی دریافت کنند و یا از این بازار خارج شوند.

    به گفته ارجمندنژاد، گروه ویژه اقدام مالی یک نهاد بین المللی است که اکثر کشورها به طور مستقیم و یا غیر مستقیم و از طریق گروه های منطقه ای در آن عضویت دارند و یا با آن همکاری می‌کنند و وظیفه آن تدوین استانداردهای مربوط به بحث مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است. این گروه برای تقویت و افزایش اعتماد به سیستم مالی کشورها، 40 توصیه مربوط به مبارزه با مسایلی چون پولشویی و تامین مالی تروریسم و فساد مالی را منتشر کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو