عصر بازار

سود تسهیلات کشاورزی نباید بیشتر از ۷ درصد باشد

عصر اعتبار- در حالی که سود تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی به ۱۵ درصد کاهش یافته، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که این سود نباید بیشتر از ۷ درصد باشد تا حاشیه امنی برای کشاورزان وجود داشته باشد.

سود تسهیلات کشاورزی نباید بیشتر از ۷ درصد باشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عباس پاپی‌زاده  عنوان کرد: بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها از جمله صنعت و خدمات حاشیه سود کمتری دارد. عمده کسانی که در بخش کشاورزی کار می‌کنند یا بر اساس علاقه‌شان است یا مجبورند در این بخش کار کنند. بنابراین، جذبه‌ای ندارد که بخواهند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

    او ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی کمبود سرمایه‌گذاری در این بخش است. حجم سرمایه‌گذاری در این بخش کمتر از 4 درصد است. در حالی که بخش‌های خدمات و صنعت عدد بالاتری برای سرمایه‌گذاری دارند.

    این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش، حاشیه سود کمتر و ریسک بالاتری دارد. به عبارت دیگر احتمال زیان دیدن و از بین رفتن سرمایه بیشتر است. بنابراین دولت باید جذبه‌ای را در این حیطه ایجاد کند که قسمتی از آن کاهش سود تسهیلات بانکی است.

    او تأکید کرد: انتظار ما این است که تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار داده شود نه با سود 15 درصد. این سود بر اساس برآوردی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده باید بین 4 تا 7 درصد باشد. در غیر این صورت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی غیرتوجیه پذیر خواهد بود.

    پاپی‌زاده اضافه کرد: وقتی بانک 15 درصد سود دریافت می‌کند چرا کشاورز باید سرمایه‌اش را بگذارد و اگر شرایط ایده‌آل باشد، سودی از بخش کشاورزی برداشت کند. وقتی این سود 15 درصد باشد، کشاورز باید 35 تا 40 درصد سود داشته باشد تا بتواند مزدی در حد رفع احتیاجاتش فراهم کند و از آن مبلغ 15 درصد را به بانک بدهد. این مسأله کاملاً غیرمنطقی است.

    این نماینده مجلس با مقایسه بخش کشاورزی و خودروسازی، گفت: انواع و اقسام تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد اما کشاورزی که محور اقتصاد مقاومتی است، تولید واقعی انجام می‌دهد و امنیت غذایی ما را تأمین می‌کند باید درگیر چنین مشکلاتی باشد.

    نماینده مردم دزفول در مجلس، تأکید کرد: ما از کاهش سود تسهیلات بخش کشاورزی به 15 درصد حمایت می‌کنیم اما تأمین کننده احتیاجات بخش کشاورزی نیستیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو