عصر بازار

صندوق‌ سرمایه‌گذاری جسورانه وارد بازار سرمایه شد

عصر اعتبار- امروز در سازمان بورس مراسم رونمایی از صندوق‌های جسورانه بابت تقویت سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان برگزار شد که در این مراسم رییس این سازمان، معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری و تعدادی از مدیران فعال در بازار سرمایه کشور حضور داشتند.

صندوق‌ سرمایه‌گذاری جسورانه وارد بازار سرمایه شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد فطانت در مراسم رونمایی از صندوق‌های جسورانه بابت تقویت سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان گفت: در راستای بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند در افق 1404 باید 20 درصد از درآمدهای کشور از محل فعالیت‌های دانش‌بنیان تامین مالی شود و از آنجایی که امسال سال اقدام و عمل نام‌گذاری شده، در این جلسه شاهد خواهیم بود که دهمین نهاد مالی بازار سرمایه متولد شود.

    وی ادامه داد: 13 تیرماه 1394 رئیس جمهور به معاون اول خود در خصوص توسعه بازار اولیه و این‌که بشود تامین مالی برای بنگاه‌ها و تجاری‌سازی ایده‌ها انجام شود سفارش کرد. خوشحال هستم که بگویم امروز سالگرد دستور رئیس جمهور است و در این سالگرد تامین مالی از طریق بازار سرمایه به 20 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است.

    رئیس سازمان بورس افزود: در این مراسم پنج صندوق‌ سرمایه‌گذاری جسورانه موافقت اصولی خود را دریافت می‌کنند و بین سازمان بورس و معاونت علمی و فناوری تفاهم‌نامه‌ای به امضاء خواهد رسید.

    فطانت اضافه کرد: این صندوق سرمایه‌گذاری برخلاف بقیه قرار نیست در پرتفوی بورسی و سبدهای سهام سرمایه‌گذاری کند، بلکه هدف این است که شرکت‌های جوان که قابلیت رشد بالا دارند سرمایه‌گذاری خود را شکل دهند.

    وی تصریح کرد: اگر سیستم بانکی قرار باشد این شرکت‌های جوان را تامین مالی کند، اولین چیزی که از آنها می‌خواهد وثیقه است و این موضوع برای این شرکت‌ها با ریسک همراه است. علاوه بر این آنها وثیقه‌ای ندارند که ارائه دهند و در نتیجه امکان دارد ایده‌شان به انجام نرسد.

    رئیس سازمان بورس افزود: هدف ما این است تا سال 1404 کشور به جایی برسد که 20 درصد از درآمد شرکت از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان جذب شود. از امروز به دنبال این هستیم که بتوانیم مردم و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را در تشکیل سرمایه و تجهیز ایده‌ها حمایت کنیم.

    فطانت اظهار کرد: در افق پیش‌روی ما حرکت به سمتی بوده که حرف‌ها و ایده‌های جوانان به دلایلی در داخل کشور نمی‌توانستند بروز کنند و خیلی از این‌ها به خارج از کشور می‌رفتند و در خارج از کشور مدیریت می‌شد.

    وی توضیح داد: قرار است در ایده‌های مختلف سرمایه‌گذاری شود، اگر به طور مثال در 10 ایده سرمایه‌گذاری کنیم امکان دارد پنج ایده سوخت شود و پنج ایده دیگر درآمدهای مورد نیاز کل 10 ایده را تامین کند.

    رئیس سازمان بورس بیان کرد: این صندوق‌ها حداقل با 10 میلیارد تومان سرمایه‌ شکل می‌گیرد که در ابتدا 10 درصدش لازم است پرداخت شود. طول مدت فعالیت در صندوق محدود است و بیش از هفت سال نباید باشد. علاوه بر این، این صندوق‌ها توسط مدیران حرفه‌ای مدیریت خواهند شد.

    فطانت اضافه کرد: هر ایده که به نتیجه می‌رسد ممکن است به تجاری‌سازی منجر شود. ما تابلویی را در فرابورس برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کردیم و این شرکت‌ها می‌توانند در تابلوی فرابورس لیست شوند. تمام شرکت‌های دانش‌بنیان که توسط معاونت علمی رییس جمهور معرفی می‌شوند روی تابلوی بورس لیست خواهند شد.

    معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی فناوری رئیس جمهور نیز در ادامه‌ این مراسم با اشاره به شرکت‌های خطرپذیر گفت: در دنیا در شرکت‌های خطرپذیر به ازای هر یک دلار 6.5 دلار درآمد به وجود می‌آورد. اگر ریسک در این مورد کاهش پیدا کند می‌توانیم با سودهای بالایی در این صندوق‌ها مواجه شویم.

    علیرضا دلیری افزود: در ایران فعالیت منسجم و منظمی درباره‌ سرمایه‌گذاری خطرپذیر رخ نداده است، احساس می‌کنم در یک دوره میان‌مدت بستر خوبی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه داشته باشیم و در این مورد واحدی را در معاونت علمی فناوری به وجود آوریم.

    وی تصریح کرد: با راه‌اندازی پنج صندوق که امروز نهایی می‌شود شرایطی فراهم خواهد شد که شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس حضور داشته باشند. امیدواریم این فرآیند تسهیل شود و فعالیت این شرکت‌ها در بازار سرمایه گسترش یابد و خدمات بهتری داشته باشد.

    معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری افزود: این تفاهم‌نامه دارای چند محور است که یک محور آن مربوط به آموزش است. آموزش بستر را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند تا به بورس بیایند. محور دیگر این تفاهم‌نامه مربوط به ابزارها و نهادهای مالی است. ممکن است در حوزه دانش‌بنیان نهادهای تامین مالی جدیدی داشته باشیم. باید دید در حوزه دانش‌بنیان به کدام نهادها نیاز داریم البته رئیس سازمان بورس به ما گفته که دیدشان به این شرکت‌ها بلندمدت است نه به صورت‌های مالی که در آینده خواهند داشت. امیدواریم تعاملی به وجود آید که مسیر برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل شود.

    سعیدی - عضو هیات مدیره سازمان بورس – در ادامه‌ این جلسه اظهار کرد: برای تسهیل راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه از متقاضیان این صندوق‌ها دعوت کردیم که از نظرات آنها استفاده کنیم. عمده صندوق‌هایی که امروز ما با آنها موافقت اصولی خواهیم داشت در حوزه نانوفناوری، سلامت و دارو خواهد بود. امروز با پنج صندوق موافقت اصولی خواهیم کرد و موافقت با شش صندوق نیز در دست بررسی است.

    وی تاکید کرد: سرمایه‌ای که این شش صندوق دارد 140 میلیارد تومان است که بخشی از آن توسط موسسین تامین می‌شود و بخشی دیگر از آن از طریق بازار سرمایه و پذیره‌نویسی در بورس صورت می‌گیرد.

    سورنا ستاری – معاون علمی و فناوری رییس جمهوری – نیز در قسمتی از سخنانش در این مراسم به تک‌محصولی بودن اقتصاد ایران و بیماری هلندی اشاره کرد و گفت: ما کشورهایی در دنیا داریم که تنها به اندازه یک صخره در اقیانوس‌ها هستند، ولی GDP آنها از ما بهتر است. ما اگر چند شرکت مانند اپل، فیس‌بوک و مایکروسافت را در نظر بگیریم آنها چند برابر پول نفت ما درآمد دارند و این موضوع نیازمند فرهنگ سازی در کشور است، در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که کشور را با پول نفت هم نمی‌توانیم اداره کنیم.

    وی ادامه داد: من همیشه در بحث‌های دانش‌بنیان روی موضوع زیست بوم تاکید داشتم. کشور ما که شش هزار تاریخ تمدن علم و تجارت دارد در چند صد سال اخیر چه به سرش آمده، کشوری که ابوعلی سینا و خوارزمی داشته آیا از طریق دستگاه‌های میلیونی این دانشمندان را خلق کرده چه شد که در آن زمان ملت می‌توانستند این دانشمندان را خلق کنند و امروز نمی‌توانند؟

    ستاری افزود: این مسائل با پول حل نمی‌شود که اگر می‌شد کشورهایی که منابع زیرزمینی داشتند هفته‌ای یک نوبلیست از آنها بیرون می‌آمد.

    معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری  با اشاره به این که ایران چهارمین تولیدکننده مهندسی دنیاست، خاطرنشان کرد: گاهی ما می‌گوییم این همه دانشجو و جوان را می‌خواهیم چه کنیم و از کجا می‌خواهیم برای این همه فارغ‌التحصیل کار پیدا کنیم به این موضوع نگاه نمی‌کنیم که اینها می‌توانند کارآفرین باشند.

    وی با بیان این‌که باید عدد قابل توجهی از سرمایه‌گذاران را در سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز ببریم، گفت: 100 سال درآمد پول نفت خیانت بزرگی به کشور بود، چرا که الان به جایی رسیدیم که کشورمان را با پول نفت هم نمی‌توانیم اداره کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو