عصر بازار

جزییات انتشار اوراق رهنی در گفت‌وگو با مدیر ابزارهای نوین فرابورس بررسی شد:

بازگشت رونق به بخش مسکن با "ام بی اس "

عصر اعتبار- روز یکشنبه اوراق رهنی مسکن به عنوان ابزاری جدید برای تامین مالی در بازار سرمایه پذیره نویسی می‌شود. در گام اول، سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق رهنی را صادر کرده است. این اوراق که روز یکشنبه پا به عرصه بازارسرمایه می‌گذارد با هدف خروج بازار مسکن از رکود و ایجاد تحرک در این بخش منتشر می‌شود.

بازگشت رونق به بخش مسکن با "ام بی اس "
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، با صدور این مجوز، بانک مسکن می‌تواند مطالبات خود را در قالب فروش آنها به نهاد واسط در دستور کار قرار داده و سود حاصل از آن را به دارندگان اوراق رهنی اختصاص دهد.
    بر همین اساس با علیرضا توکلی، مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس گفت‌وگویی اختصاصی داشته‌ایم و از چند و چون این ابزار جدید مالی در فرابورس و مکانیزم آن پرسیده‌ایم که با هم می‌خوانیم:

    _ آقای توکلی، اوراق رهنی مسکن با چه هدفی منتشر  می‌شود؟
    اوراق رهنی مسکن روز یکشنبه با هدف انتقال ریسک وام های رهنی به بازار سرمایه ایران منتشر می‌شود تا بدین ترتیب بانک‌های عامل که اعطا کننده وام و تسهیلات مسکن هستند، مانند بانک مسکن، از محل منابع جدید حاصل از انتشار این اوراق نسبت به تامین مالی و اعطای تسهیلات جدید به سایر متقاضیان اقدام کنند.

    _ به طور دقیق مبلغ و سود این اوراق چقدر است؟
    روز یکشنبه 300 میلیارد تومان اوراق رهنی با نرخ سود 18.5 درصد و دوره پرداخت سه ماهه و سررسید دوساله منتشر می شود.

    _ در انتشار این اوراق کدام نهادها درگیر هستند؟
    سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک مسکن، تامین سرمایه بانک مسکن و کمیته فقهی در یک فرآیند دوساله مقدمات انتشار این اوراق را فراهم کردند.

    _ درحال حاضر تنها ناشر این اوراق بانک مسکن است؟
    با توجه به اینکه در شرایط کنونی بخش بزرگی از اعطای تسهیلات مسکن برعهده بانک مسکن است، درنتیجه بانک مسکن فعلا ناشر این اوراق در بورس است، اما طبق مقررات هر بانک دیگری که تسهیلات رهنی مسکن داشته باشد به شرط اینکه مقررات مندرج در دستور العمل مربوطه را رعایت کرده باشد، می‌تواند این تسهیلات رهنی خود را در قالب انتشار  اوراق رهنی در فرابورس به فروش برساند. بنابراین منعی برای انتشار این اوراق توسط سایر بانک‌ها وجود ندارد.

    _ مهمترین تاثیر انتشار این اوراق چیست؟
    مهمترین و اصلی‌ترین اتفاق پس از انتشار اوراق رهنی این است که ظرفیت ترازنامه بانک‌ها آزاد و بانک‌ها به منابع نقد دسترسی پیدا می‌کنند و از محل این منابع می‌توانند وام های جدید پرداخت کنند. به عبارت دیگر، ظرفیت وام دهی بانک ها افزایش می‌یابد‌.

    _ آیا انتشار این اوراق فقط در جهت تامین مالی بانک‌هاست و تاثیری در رویه بازپرداخت وام گیرندگان ندارد؟
    نه چندان؛ انتشار این اوراق هیچ تغییری در روند پرداخت اقساط و بازپرداخت این وام ها برای استفاده کنندگان از وام ایجاد نمی‌کند و تنها در تراز نامه بانک‌های عامل تغییراتی ایجاد می‌شود و توان آنها را برای اعطای وام افزایش می دهد.

    _آیا در دنیا چنین اوراقی وجود دارد؟
    بله وجود دارد. سابقه انتشار این اوراق به دهه 60 میلادی در آمریکا و اروپا بر می گردد. در حال حاضر بسیاری از کشورها از محل انتشار این اوراق نسبت به تامین مالی وام‌های مسکن خود اقدام می‌کنند.

    اوراق رهنی موتور محرکه بازگشت رونق به بخش مسکن

    درباره تاثیرات انتشار این اوراق بر بازار مسکن به عنوان موتور محرکه صنایع وابسته، احمد کریمی از کارشناسان مسکن در بانک مسکن می گوید: به طورحتم اوراق رهنی پیش قراول ورود بورس ایران به این حوزه است اما انتشار این اوراق به طور حتم اقدام بسیار مثبتی است.
    وی اضافه می کند: چنانچه بانک‌های دیگر نیز نسبت به انتشار این اوراق اقدام کنند، به طور حتم تاثیرات اوراق رهنی در تکان خوردن بازار مسکن و تامین مالی بیشتر برای این بخش بیشتر است.

    "ام بی اس" بالاترین حجم تامین مالی در دنیا

    همچنین شهریاری، مدیرسرمایه گذاری گروه مالی بانک مسکن دراین باره می گوید: اوراق رهنی فتح بابی است در راستای بازگشت رونق و منابع مالی جدید به بخش مسکن.
    وی اضافه می کند: اگرچه درآغاز، عدد این اوراق چندان بالا نیست و در روند اجرا نیز نقاط قوت و ضعف آن مشخص می‌شود، اما در بازار مسکن به طور حتم موثر است. به گفته وی ، با ورود اوراق رهنی به بازارسرمایه، نقدینگی مجددا وارد بخش مسکن می‌شود و بانک نیز تامین مالی بیشتری برای بخش مسکن می‌کند.
    شهریاری اضافه می‌کند: در صکوک نیز اوایل ورود این ابزار به بازار، چندان رقم‌ها بالا نبود اما به تدریج رونق گرفت. درباره اوراق رهنی نیز وضع این طور خواهد بود و از سوی دیگر، بانک‌ها می‌توانند با فروش اوراق تسهیلات مسکن، گردش نقدینگی خود را افزایش دهند.
    وی تاکید می‌کند: هم اکنون مشکل اصلی برای بازگشت رونق به بازارمسکن، نبود نقدینگی است که به این ترتیب با استفاده از اوراق رهنی، بسیاری از شرکت‌های ما با تزریق نقدینگی جدید و رشد سرمایه در گردش مواجه خواهند شد.
    او در پایان تاکید کرد: دردنیا MBS  یا اوراق رهنی بالاترین حجم را در تامین مالی برعهده دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو