عصر بازار

پوند ارزان‌تر می‌شود

عصر اعتبار- تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند نوسانات شدیدی که ارزش پوند پس از رای انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا (بریگزیت) پیدا کرد، همچنان تا پایان سه ماهه سوم امسال ادامه پیدا کند.

پوند ارزان‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پوند پس از اعلام نتایج همه پرسی 23 ژوئن انگلیس، هفته پرنوسانی را تجربه کرد. این روند احتمالا چندین بار در سه ماهه سوم تکرار خواهد شد، زیرا سایه بریگزیت همچنان بر اقتصاد انگلیس سنگینی می‌کند و بانک مرکزی انگلیس را وادار می‌کند سیاست تسهیل پولی را گسترش دهد.

    پوند هفته گذشته را با 2.3 درصد کاهش در برابر دلار آمریکا به پایان برد و نتوانست بهبودهای اندکی که داشت را حفظ کند. به این ترتیب ارز انگلیس از یک اُفت غیرقابل اجتناب به شکل ثابتی در سطح پایین تری ایستاد. ارزش پوند در برابر دلار اکنون 13.2 درصد از سطح 1.50 دلار که پس از پایان همه پرسی در 23 ژوئن در آن قرار داشت، کمتر شده است.

    پوند پس از اینکه مشخص شد طرفداران ترک اتحادیه اروپا در همه پرسی پیروز شده‌اند به پایین‌ترین سطح در 31 سال اخیر سقوط کرد و تحلیلگران ارز بر این باورند که پوند در هفته‌های آتی به سطح پایینتری حرکت می کند.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، تجدید روند کاهش پوند پس از اظهارات روز پنج شنبه مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس نشان می‌دهد که چگونه هر گونه بهبود قیمت این ارز با آمار منفی یا اظهارنظرهای مقامات عالی خنثی می شود. کارنی وعده داد بانک مرکزی انگلیس برای مصون نگه داشتن اقتصاد در برابر تبعات بریگزیت، نرخهای بهره را کاهش خواهد داد.

    به گفته راجر هالام، مدیر سرمایه‌گذاری ارزها در شرکت مدیریت سرمایه جی پی مورگان، میزان کاهش ارزش پوند به وضعیت اقتصاد انگلیس در دوران پس از بریگزیت و ارتباطش با شرکای تجاری بویژه اروپا بستگی دارد.

    از میان 36 کارشناس ارز که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده‌اند، 32 نفر پیش بینی می‌کنند پوند سال 2016 را در سطح 1.30 دلار یا پایین تر از آن به پایان ببرد و تنها دو نفر صعود این ارز از سطح کنونی را پیش‌بینی می‌کنند.

    اگر چه این پیش بینی‌ها ممکن است علامت نبود اعتماد به اقتصاد انگلیس در دوران پس از بریگزیت و اقدام بانک مرکزی این کشور باشد. اما کاهش پوند صادرات انگلیس را ارزانتر می‌کند و تاکنون کمک کرده شاخص FTSE100  از ریزش که پس از اعلام نتایج همه پرسی پیدا کرده بود، بهبود پیدا کند.

    همچنین تحولاتی که بدنبال استعفای دیوید کامرون از نخست وزیری، برای انتخاب نخست وزیر آینده انگلیس در جریان است از سوی سرمایه گذاران دنبال می شود. در این بین تبلیغات نامزدهای نخست وزیر و مواضع آنها که خروج از اتحادیه اروپا را ممکن است راحتتر یا دشوارتر کند، بر حرکت قیمت پوند تاثیر می‌گذارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو