عصر بازار

در رونمایی از بازار رهن ثانویه مطرح شد

پیشنهادهای آخوندی برای توسعه بلند مدت بخش مسکن

عصر اعتبار- وزیر راه و شهرسازی، مدیریت دارایی های عمومی، احیای صندوق های پس انداز و تسهیلات مسکن، ایجاد نهاد تضمین کننده پیش خرید و تشکیل صندوق های بهسازی بافت های فرسوده را از جمله پیشنهادات خود برای توسعه بلند مدت بخش مسکن عنوان کرد.

پیشنهادهای آخوندی برای توسعه بلند مدت بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عباس آخوندی امروز در مراسم رونمایی از اوراق رهن ثانویه در بازار مسکن اظهار کرد: در حوزه اوراق رهن حدود 10 هزار میلیارد تومان ظرفیت داریم و می توانیم در ماه های بعد آن را عرضه کنیم.

    وی با ارائه پیشنهاداتی برای تقویت بازار مسکن گفت: نکته ای که در خصوص اوراق رهنی مطرح است این است که هم اکنون امکان تنظیم این اوراق توسط تسهیلات گیرنده وجود ندارد. باید برای آن راهی پیدا کرد، در حال حاضر فقط شخص ثالث را در نشر گرفته ایم در حالی که خود فرد هم میتوند این ارواق را منتشر کند البته پیچیدگی‌هایی خواهد داشت ولی می‌توان با شفافیت آن را انجام داد.

    وزیر راه وشهر سازی با بیان اینکه مسکن بحث پیچیده ای است و نیاز به انواع نهادهای فعال دارد به پیشنهاد خود مبنی بر اضافه کردن 18 نهاد اشاره و تاکید کرد تعدادی از این 18 نهاد در شورای پول و اعتبار تشکیل شده و اما تعداد دیگر هنوز انجام نشده است یکی از آنها مدیریت دارایی های عمومی است که از طریق آن مطالبات اوراق رهنی می تواند نقد شود.

    وی با اشاره به دارایی های شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: شرکت های تابعه ما هزاران هزار میلیارد تومان بدهی دارند که با روش های عمومی قابلیت نقد شوندگی دارند و  می توانند بازار سرمایه را تقویت کنند. این امکان در قوانین ایران وجود ندارد اما اگر بخواهیم از حوزه نفت خارج شویم چاره ای جز استفاده از این روش ها نداریم.

    وی پیشنهاد دیگر را احیای صندوق های پس انداز تسهیلات مسکن دانست و گفت: در دهه های گذشته ما صندوق های تهران، مشهد، رشت و غیره را داشتیم ولی مدت هاست که این صندوق ها که متکی به پروژه باشد را نداریم در حالی که اگر بخواهیم طرف عرضه را سازماندهی کنیم حتما نیاز به صندوق پس انداز و تسهیلات داریم.

    وی با بیان اینکه پیشنهاد دیگر از بین بردن ریسک پیش خرید مسکن است گفت: یکی از ابزار های نهادی صندوق های تضمین پیش خریدار و تولید کننده است که در ایران این نهاد را نداریم هم اکنون افراد با ریسک خودشان اقدام به خرید می کنند. در حالی که یک نهاد مکمل در این زمینه نیاز داریم.

    او پیشنهاد دیگر را تشکیل صندوق های خرد برای بهسازی بافت های فرسوده و میانی عنوان کرد.

    به گفته آخوندی اگر این چهار نهاد را بتوانیم ایجاد کنیم قدم بزرگی در جهت ثبات و توسعه بلند مدت بخش مسکن برداشته ایم.

    وی همچنین افزایش سرمایه بانک ها را ضروری دانست و خاطر نشان کرد کمینه سرمایه در بانک‌ها از پنج سال پیش 400 میلیارد تومان بوده و هنوز همان مبلغ است که در حال حاضر بیش از 100 میلیون دلار ارزش ندارد. بانک ها باید به کمینه سرمایه قابل توجهی برسند که قاعدتا در فضای پسابرجام به یک میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو