عصر بازار

تداوم خوش‌بینی کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد

رشد برگزیتی طلا حفظ می‌شود

عصر اعتبار- برآیند نظرهای کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد نشان می‌دهد که فلز زرد رشد هفته گذشته خود را در هفته جاری حفظ خواهد کرد.

رشد برگزیتی طلا حفظ می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا هفته گذشته با حدود 2 درصد رشد دیگر به قیمت 1342 دلار جهش کرد. نگرانی‌های پس از برگزیت عمده‌ترین دلیل بازگشت بهای طلا به میانه کانال 1300 دلار بوده است، عاملی که با وجود تعدیل روندها، احتمالا مدتی اثرگذار خواهد ماند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان، 15 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 73 درصد پاسخ دهندگان انتظار افزایش قیمت‌ها را در هفته کاری جدید که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، دارند.

    20 درصد تحلیلگران هم انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند. 7 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان که بازتاب‌دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است 574 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 372 نفر معادل 65 درصد،‌ افزایش و 119 نفر معادل 21 درصد، کاهش قیمت‌ها را در روزهای پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند. 83 نفر معادل 14 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    جورج گرو، مدیر اجرایی موسسه «آر‌بی‌سی‌ولث منجمت» می‌گوید: «با بازگشت توجه به عوامل اساسی افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن به‌دلیل افت ارزش برخی ارزها، وجود نرخ‌های بهره پایین و رویدادهای ژئوپلیتیک، من تا حدی افزایشی هستم.» اغلب کارشناسان موافقند که گرچه بازارها پس از آشوب مربوط به «برگزیت» آرام گرفته‌اند، سرمایه‌گذاران همچنان عصبی‌اند و به اقدام‌های بعدی بانک‌های مرکزی چشم دارند.

    این وضعیت قاعدتا باید به نفع طلا تمام شود. فیل استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «آر‌جی او فیوچرز» می‌گوید: «بهای آتی طلا باید تقویت شود؛ چراکه عدم قطعیت ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و اثر آن بر تصمیم‌های سیاست پولی فدرال رزرو ادامه دارد. در این شرایط، قیمت نهایی 1400 دلار در پایان سال 2016 به‌راحتی قابل دسترس است.» ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» هم متذکر می‌شود که نوسان ارزی نیز به طلا کمک می‌کند. او برای این هفته، نرخ هدف 1360 دلار را در ذهن دارد. او می‌گوید: «عدم قطعیت موجود در بازار پوند را نزدیک کف 31 ساله نگه خواهد داشت و تقویت ین نیز به طلا کمک می‌کند. جهان در انتظار محرک‌های تازه در هر جایی است. تصویب سیاست‌های انبساطی جدید چه توسط بانگ انگلستان چه توسط بانک ژاپن باعث تقویت بیشتر طلا خواهد شد.» هنری تو، تحلیلگر «سی‌بی‌کپیتال‌پارتنرز» می‌گوید: «حتی آمریکا هم مصون نیست و حتی فدرال رزرو هم ممکن است نرخ‌های بهره را کاهش دهد.» اما کارشناسان کاهشی نیز وجود دارند. ایرا اپستاین، مدیر ارشد «لین‌اند اسوشیتس» می‌گوید نبود اخبار تازه به ضرر طلا تمام خواهد شد: «وقتی حرف‌های تازه رئیس بانک مرکزی بریتانیا نتوانست طلا را با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو کند، نباید در انتظار رشد بیشتر طلا بود.» کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» هم حرکت طلا به هر طرفی را محتمل می‌داند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو