عصر بازار

درآمد سرانه ملی ایران از نگاه بانک‎جهانی

عصر اعتبار- جمشید پژویان، اقتصاددان گفت: بهبود رتبه ایران از لحاظ درآمد سرانه کار دشواری نیست. من معتقدم که در صورت اجرای سیاست‌های کارآمد در ۵ سال آینده می‌توانیم مرتبه درآمد سرانه کشور را به زیر ۵۰ برسانیم.

درآمد سرانه ملی ایران از نگاه بانک‎جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از طلا نیوز، یکی از شاخص هایی که نشان‌دهنده سطح رفاه در هر کشوری است، درآمد سرانه ملی است که از تقسیم تولید ناخالص داخلی کشور بر جمعیت آن به دست می‌آید.در حال حاضر یکی از مهمترین عوامل اصلی شکاف ایجاد شده میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه همین درآمد سرانه است، به عبارت دیگر، مقایسه میان درآمد سرانه کشورها ملاک مهمی برای توسعه یافتگی آنهاست.

    آمار بانک جهانی

    بانک جهانی آمار درآمد سرانه ملی کشورها را منتشر کرد.در طبقه‌بندى بانک جهانی کشورها به 4 گروه زیر تقسیم مى‌شوند:

    ١- گروه کشورهاى درآمد پایین، با درآمد ملى سرانه کمتر یا مساوى ١۰٢5 دلار

    ٢- گروه کشورهاى درآمد متوسط پایین، با درآمد ملى سرانه بین ١۰٢6 تا 4۰٣5 دلار

    ٣- گروه کشورهاى درآمد متوسط بالا، با درآمد ملى سرانه بین 4۰٣6 تا ١٢4٧5 دلار

    4- گروه کشورهاى با درآمد ملى سرانه ١٢4٧6 دلار و بالاتردر فهرست جدید طبقه 10 کشور تغییر کرده است که وضعیت سه کشور شامل گرجستان، کامبوج و گویان بهبود و هفت کشور از جمله روسیه، مغولستان، تونس و ونزوئلا تضعیف شده است.

    در فهرست جدید کشور روسیه از گروه کشورهاى درآمد بالا به گروه کشورهاى درآمد متوسط بالا انتقال یافته است. ایران با درآمد ملى سرانه 655۰دلار (سال ٢۰١5)، همچنان در گروه کشورهاى با درآمد متوسط بالا و در رتبه ١١۰ قرار دارد. ترکیه

    نیز با درآمد ملى سرانه ٩٩5۰ دلار (رتبه ٨٧) در گروه مشابه ایران قرار دارد.عربستان با دارا بودن ٢٣55۰ دلار درآمد ناخالص ملى سرانه در گروه کشورهاى درآمد بالا و رتبه 5١ قرار دارد.

    بهبود رتبه درآمد سرانه کار دشواری نیست

    در همین حال، جمشید پژویان اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در واکنش به آمار بانک جهانی از درآمد سرانه کشورها به آفتاب یزد گفت: ما که نمی‌توانیم جمعیت خود را کاهش دهیم بنابراین برای افزایش درآمد سرانه ملی باید تولید ناخالص کشور را افزایش دهیم. ما باید اشکالات ساختاری که در اقتصادمان وجود دارد را مرتفع کنیم زیرا تا زمانی که این اشکلات ساختاری حل نشود رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال رخ نخواهد داد. رشد اقتصادی افزایش پیدا نخواهد کرد مگر اینکه بخش‌های مختلف اقتصاد و به خصوص صنعت به حرکت درآید. پژویان گفت اکنون بازده سرمایه گذاری در صنعت بین 5 تا 6در صد است بنابراین طبیعی است که کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری صنعتی می‌شود.وی در پاسخ به این سوال که «در صورت اجرای اصلاحات ساختاری در اقتصاد و اتخاذ سیاست‌های دقیق و درست اقتصادی در چه بازه زمانی می‌توانیم شاهد بهبود درآمد سالانه باشیم؟» گفت: بهبود رتبه ایران از لحاظ درآمد سرانه کار دشواری نیست. اگر موتور اقتصاد ما روشن شود و شروع به حرکت کند مطمئن باشید که ما خیلی سریع می‌توانیم درآمد سرانه را بهبود ببخشیم و می‌توانیم در طول 2سال چند رتبه ارتقا پیدا کنیم. البته من معتقدم که در صورت اجرای سیاست‌های کارآمد در 5سال آینده می‌توانیم مرتبه درآمد سرانه کشور را به زیر 50 برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی