عصر بازار

رییس اتحادیه املاک:

فرمول اجاره تغییر نمی کند

عصر اعتبار- رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است: فرمول ۳۰ هزار تومان اجاره ماهانه در ازای تبدیل یک میلیون تومان رهن، عرفی است که بین مردم ایجاد شده و به این زودی‌ها با بخشنامه و آیین‌نامه تغییر نمی‌کند.

فرمول اجاره تغییر نمی کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حسام عقبایی  اظهار کرد: برخی معتقدند حالا که نرخ سودهای بانکی طی دو سه مرحله از 22 درصد به 15 درصد رسیده باید مبلغ 30 هزار تومان اجاره در ازای یک میلیون تومان پول پیش نیز کاهش پیدا کند ولی من چنین نظری ندارم؛ چون اولا این فرضیه که موجران مبالغ قرض‌الحسنه که از مستاجران دریافت می‌کنند را به بانک می‌سپردند چندان قابل اثبات نیست. ثانیا هر نوع تغییر باید در زمان مقتضی انجام شود.

    وی افزود: آمارها طی 50 سال گذشته نشان می‌دهد کسانی که می‌خواستند اجاره بها بگیرند یا رویکرد درآمدزایی داشتند یا برای تامین معاش این کار را می‌کردند. لذا  تمایل موجران به دریافت اجاره بیشتر از دریافت پول پیش بود که طی چند سال اخیر محاسبه سود بانکی در قراردادهای اجاره مطرح شده و قبلا چنین رفتاری دیده نمی‌شد.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور تصریح کرد: کسانی که خانه‌هایشان را رهن می‌دهند و پول پیش می‌گیرند عمدتا افرادی هستند که پولشان برای خرید خانه کم است. بنابراین بخشی از ثمن معامله را از طریق دریافت رهن تامین می‌کنند. اما این‌که مالکی خانه‌اش را رهن بدهد و پول آن را به بانک بگذارد و سودش را بگیرد آن‌قدر انگشت‌شمار و محدود است که اصلا نمی‌تواند به عنوان یک معیار و مصداق برای رشد اجاره بها در نظر گرفته شود.

    عقبایی تاکید کرد: با توجه به ماهیت مقاوم بودن بازار مسکن، تاثیر تحرکات سایر بخش‌های اقتصادی همچون سود بانکی در بازار اجاره بلندمدت است و حداقل یک سال زمان می‌برد تا اثرگذاری کاهش سود بانکی را در بازار مسکن لمس کنیم. لذا تا قبل از این‌که این تاثیر را ببینیم نباید تصمیم عجولانه بگیریم.

    وی با بیان این‌که فرمول 30 هزار تومان یک میلیون تومان، عرفی است که بین مردم رایج شده است گفت: با بخشنامه، آیین‌نامه، تلقین و صحبت، عرف معمول بین مردم قابلیت تغییر پیدا نمی‌کند. شاید کاهش رقم 30 هزار تومان به نفع اقتصاد و به نفع مستاجران باشد اما هر حرکت اقتصادی و تغییر مشی زمان خودش را می طلبد و الان زود است که در این خصوص صحبت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو