عصر بازار

ارایه ندادن اظهارنامه مالیاتی و نپرداختن مالیات جرم تلقی می شود

عصر اعتبار- معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل بهار ۹۵ از اول تا ۱۵تیر ماه تعیین شده است و تسلیم نکردن اظهارنامه در موعد مقرر، علاوه بر اینکه برابر قانون جرم تلقی می‌شود، مشمول پرداخت جریمه نیز خواهد شد.

ارایه ندادن اظهارنامه مالیاتی و نپرداختن مالیات جرم تلقی می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علیرضا طاری‌بخش اظهار داشت: براساس ماده 8 قانون مالیات بر ارزش افزوده، اشخاصی که به عرضه کالا و ارایه خدمات و واردات و صادرات آنها مبادرت می کنند، به عنوان مودی مالیاتی محسوب و مشمول مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.
    به گفته معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان یادشده، این افراد مکلفند مالیات موضوع این قانون را در تاریخ تعلق مالیات محاسبه کرده و از طرف دیگر معامله وصول و به دولت پرداخت کنند.
    طاری‌بخش افزود: مطابق حکم ماده 21 قانون، مودیان مکلفند اظهارنامه هر دوره مالیاتی را طبق نمونه سازمان امور مالیاتی کشور تنظیم و حداکثر در مدت 15 روز از تاریخ انقضای هر دوره با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده * تسلیم و مالیات متعلق به دوره را پس از کسر مالیات‌هایی که طبق مقررات این قانون پرداخت کرده‌اند و قابل کسر ‌باشد، در مهلت تعیین شده به حساب‌های مربوطه سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.
    این مقام مسئول گفت: مهلت تسلیم اظهارنامه دوره نخست امسال یعنی سه ماهه بهار ( فروردین، اردیبهشت و خرداد) حداکثر تا روز سه شنبه 15 تیرماه 95 تعیین شده است .
    وی افزود: انتظار می رود مودیان، نسبت به تسلیم اظهارنامه دوره مزبور همراه با پرداخت مالیات اقدام کنند تا مشمول جرایم پیش بینی شده در قانون مالیات بر ارزش افزوده نشوند.
    معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: مودیانی که نسبت به ارایه اظهارنامه اقدام نکنند، معادل 50 درصد مالیات متعلقه به عنوان جریمه از آنان مطالبه می‌شود و شاخص مساعدت در بخشودگی جریمه توسط سازمان، رعایت و تمکین مؤدیان نسبت به اجرای قانون است.
    به گفته وی، چنانچه مودیان تکالیف قانونی از جمله تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات در موعد مقرر را انجام ندهند، از بخشودگی قانونی جرایم محروم می‌شوند.
    طاری‌بخش یادآور شد: سایر جرایم تعیین شده در قانون عبارتست از جریمه ثبت نام نکردن در مهلت مقرر معادل 75 درصد مالیات متعلقه تا تاریخ ثبت نام و شناسایی، ارایه ندادن دفاتر و اسناد و مدارک به میزان 25 درصد مالیات و نیز صورت‌‌حساب یک برابر مالیات متعلق همان صورتحساب و درج نکردن صحیح قیمت در صورت ‌حساب به میزان یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلقه است.
    به گفته وی، درج نکردن قیمت و تکمیل اطلاعات صورتحساب به میزان 25 درصد مالیات متعلقه است که برابر ماده 23 قانون مالیات بر ارزش افزوده، تاخیر در پرداخت مالیات متعلقه موجب تخصیص جریمه‌ای به میزان دو درصد مالیات پرداخت نشده در هر ماه است.
    این مقام مسئول درباره اجرایی شدن مالیات بر ارزش افزوده در سطح بین المللی نیز گفت: اینک مالیات بر ارزش افزوده در 170 کشور جهان اجرا می‌شود و نرخ مالیات هم بین پنج تا 29 درصد در کشورهای مختلف متغیر، و متوسط نرخ هم در دنیا حدود 17 درصد است.
    وی اضافه کرد: برابر مفاد ماده 274 قانون مالیات های مستقیم، انجام ندادن تکالیف قانونی مربوط به مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مودیان دیگر و ارایه آن به سازمان امور مالیاتی در موعد قانونی و همچنین خودداری از انجام تکالیف در خصوص تسلیم اظهارنامه مالیاتی متضمن درج اطلاعات در آمدی و ... جرم محسوب شده و مرتکب یا مرتکبان حسب مورد به مجازات‌های درجه 6 محکوم می‌شوند.
    معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: براین اساس، وصول نشدن مالیات بر ارزش افزوده از خریداران کالا و خدمت و ارایه ندادن آن به سازمان امور مالیاتی کشور در زمان تعیین شده و همچنین تسلیم نکردن اظهارنامه از مصادیق جرم مالیاتی موضوع ماده 274 قانون یاد شده تعریف، و بنابراین توصیه می‌شود مودیان تسلیم اظهارنامه نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برابر مقررات ماده 21 قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند تا شامل مجازات‌های قانونی نشوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو