عصر بازار

رشد ۴۵ درصدی فلز دوم در سال ۲۰۱۶

نقره، طلایی شد

عصر اعتبار- بازار فلزهای گرانبها نخستین هفته کاری نیمه دوم سال ۲۰۱۶ را نیز با رشد قیمت آغاز کرد. اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت ۱۳۴۲ دلار ایستاده بود، صبح روز دوشنبه به میانه کانال ۱۳۰۰ دلار رفت.

نقره، طلایی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، همزمان، اونس نقره هم با گذر از قیمت 21 دلار، به اوج 2 ساله نزدیک شد. خرید هر دو فلز برای فرار از اوضاع نامطمئن اقتصاد جهانی است، اما خرید نقره در روزهای گذشته چنان افزایش یافته که باعث شده جهش سال جاری میلادی این فلز، از فلز زرد پیشی بگیرد. در حالی که با احتساب قیمت‌های صبح روز گذشته، جهش سال 2016 طلا به حدود 27 درصد رسید، نقره در مدت مشابه حدود 45 درصد رشد داشته است.

    ادامه نگرانی‌های اقتصادی و سیاسی در دومین هفته پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث شده که خرید سرمایه‌های امن ادامه داشته باشد. این خریدها باعث شده که عوامل کاهشی هم نتوانند مسیر بازار فلزهای گرانبها را تغییر دهند. در اولین روز کاری از هفته جدید،‌ با وجود رشد شاخص دلار و شاخص‌های سهام، طلا و نقره به رشد هفته گذشته خود ادامه دادند. علاوه‌بر نگرانی‌های ناشی از «برگزیت»، انتظارات مربوط به اجرای سیاست‌های انبساطی پولی بیشتر از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان نیز بر روندها تاثیرگذار بوده است.

    به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه خبری «بولین دسک»، تحلیلگران اقتصادی موسسه «فست مارکتس» می‌گویند: «بازار جهانی طلا در شرایط کنونی به شدت تحت‌تاثیر نااطمینانی و نگرانی‌های مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قرار دارد. سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود به بازار طلا روی آورده‌اند. سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید در شرایط کنونی کاملا هوشیار باشند؛ چراکه هر لحظه ممکن است عواملی که موجب افزایش قیمت طلا شده از بین برود و این مساله در نهایت موجب افت شدید قیمت این فلز زرد شود.»

    صبح دوشنبه، تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی در دامنه 1328 تا 1365 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. براساس این تحلیل در نخستین ساعات هفته جدید، سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1358 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1365 دلار افزایش خواهد یافت. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1340 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1328 دلار کاهش می‌یابد.

    در این میان نقره هم برنده بزرگی بوده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، سرمایه‌گذاران جهانی در حال حاضر بیشتر نقره می‌خرند. دنیل ماربرگر، مدیر یک سایت سرمایه‌گذاری اینترنتی می‌گوید که 90 درصد سفارشات شرکت او در 3 روز گذشته نقره بوده است. به گفته او پیش‌تر این تقاضای طلا بود که 70 تا 80 درصد سفارشات را تشکیل می‌داد. او می‌گوید: «تقاضای بریتانیا برای سکه‌های نقره به شدت زیاد شده است،‌ تقریبا سه برابر میزان متوسط.»

    رشد نقره باعث مزیت فنی آن شده و قیمت‌های پایین‌تر آن نسبت به طلا خرید و فروش آن را برای سرمایه‌گذاران خرد ساده‌تر می‌کند. در این شرایط رسیدن قیمت نقره به اوج دو ساله عجیب نیست. جرجت بوئل، تحلیلگر «ای بی ان آمرو بانک» می‌گوید: «عملکرد بهتر نقره از طلا مدتی است که شکل گرفته و هم‌اکنون تسریع شده است. عدم قطعیت ناشی از برگزیت تقاضای فلزهای گرانبها به‌عنوان سرمایه امن را شدت بخشیده است و همزمان، بازارها در حال واکنش نشان دادن به احتمالات سیاست پولی فدرال رزرو هستند.»

    با وجود پرواز نقره، طلا هنوز طرفداران زیادی دارد که امید به آینده آن را پابرجا نگه می‌دارد. یورگ کینر، تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری «آسیا سوییس» پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی طلا تا 18 ماه آینده به رکوردهای جدیدی دست خواهد یافت که علت اصلی آن کاهش نرخ بهره اوراق قرضه و افت شاخص سهام خواهد بود. اونس طلا در مقطعی از روز گذشته از میانه کانال 1300 دلار هم عبور کرد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر دوشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد 1351 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی