عصر بازار

دلار سومین کاهش متوالی را تجربه کرد

دوبینی بازار به تعطیلات

عصر اعتبار- در آستانه تعطیلات انتهای هفته، دید دوگانه‌ای در بازار نسبت به روند دلار شکل گرفته است.

دوبینی بازار به تعطیلات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، در حالی که برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که قیمت در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تغییر چندانی نخواهد داشت، گروهی دیگر در بازار بر این باورند که بهای شاخص ارزی افزایش خواهد یافت. دسته دوم معتقدندکاهش قیمت دلار در روزهای گذشته بیشتر ناشی از عرضه بازارساز بوده است، در نتیجه تعطیلی صرافی‌های بانکی در انتهای هفته، می‌تواند این فرصت را در اختیار دلالان قرار دهد که قیمت را در جهت افزایشی جا‌به‌جا کنند.

    روز دوشنبه، دیدگاه دوم در مقطعی از روز برجسته شد تا قیمت دلار از کف روزانه بازگردد. در سومین روز هفته، دلار تا قیمت 3 هزار و 477 تومان پایین آمد، ولی در نهایت با قیمت 3 هزار و 490 تومان به کار خود پایان داد، رقمی که 5 تومان کمتر از روز یکشنبه بود. روز گذشته، برخلاف کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی از کانال یک میلیون و 90 هزار تومان خارج شد و با 3 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 101 هزار تومان رسید. عاملی اصلی که اثر کاهشی دلار در بازار سکه را خنثی کرد، عبور طلای جهانی از مرز هزار و 350 دلار تا ساعت 3 بعد ازظهر بود.

    کاهش سرعت افت

    روز دوشنبه، دلار معاملات خود را با افت قیمت آغاز کرد تا انتظارات کاهشی معامله‌گران افزایش پیدا کند. در سومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 491 تومان آغاز کرد که 4 تومان کمتر از روز یکشنبه بود. در ادامه روز، بهای این ارز افت بیشتری را تجربه و تا ساعت 12 بعدازظهر، نقطه 3 هزار و 477 تومان را لمس کرد. با اینکه سرعت کاهش دلار در ابتدای روز تند بود، از ساعت 12 بعدازظهر، جهت حرکتی شاخص ارزی تغییر کرد و قیمت فاز افزایشی به خود گرفت.

    در نهایت، ساعت 3 بعدازظهر، دلار با قیمت 3 هزار و 490 تومان به کار خود پایان داد که 5 تومان کمتر از روز یکشنبه بود و منجر به ثبت سومین کاهش متوالی دلار شد. روز گذشته همسو با افت دلار، قیمت پوند نیز افت کرد. در سومین روز هفته، این ارز اروپایی 30 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4 هزار و 720 تومان رسید.

    فشار درهم و توراندازی دلالان

    روز گذشته، قیمت دلار در ابتدای روز تحت فشار نرخ حواله درهم و عرضه بازارساز در مسیر کاهشی قرار گرفت؛ با وجود این، به گفته فعالان در نیمه دوم روز معامله‌گران دیدگاهی را در بازار برجسته کردند که حاکی از آن بود که قیمت دلار در تعطیلات انتهای هفته افزایشی خواهد شد. به گفته برخی از حاضران در بازار، شمار زیادی از معامله‌گران ارزی هفته گذشته بالای مرز 3هزار و 500 تومان اقدام به خرید دلار کردند، ولی عرضه بازارساز در هفته جاری در کنار سایر عوامل کاهشی موجب شد که قیمت این ارز از مدار افزایشی خارج و بار دیگر وارد کانال 3 هزار و 400 تومان شود.

    به اعتقاد فعالان، دسته‌ای از معامله‌گران که در قیمت بالا اقدام به خرید ارز کرده بودند، امکان دارد که در روزهای تعطیل انتهای هفته سعی کنند با تحرکات خود قیمت بازار را بالا بیاورند.

    برجسته شدن این تلقی در روز دوشنبه تا حدی موقعیت برخی معامله‌گران ارزی را تغییر داد و قیمت از کف روزانه بالا آمد. این در حالی بود که دسته دیگری از معامله‌گران اعتقاد داشتند که در روزهای انتهایی هفته تقاضای خاصی در بازار وجود نخواهد داشت که قیمت را جا‌به‌جا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو