عصر بازار

محاسبه دستمزد و مرخصی کارگران و کارمندان براساس قانون

عصر اعتبار- دستمزد و مرخصی کارگران و کارمندان را می توانید محاسبه نمایید.

محاسبه دستمزد و مرخصی کارگران و کارمندان براساس قانون
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بیدبرگ، محاسبه دستمزد و مرخصی کارگران و کارمندان براساس قانون به شرح زیر می باشد.

    به چه روز هایی تعطیلات می گویند

    عبارت اســت از روزهایی که توســط دولت، قوانین و مقررات مربوطه به‌عنوان تعطیل رســمی اعلام شــده است. تعطیلات رسمی غیر از تعطیلات معمول است که هر هفته کلیه شاغلین دارند. روز جمعه تعطیل اســت و در برخی از کارگاه‌ها، کارخانجــات و ادارات نیز روز پنجشــنبه تعطیل اعلام شــده و کارکنان به جای روز پنجشنبه در روزهای دیگر ساعات بیشتری کار میکنند تا ساعات کار هفتگی که بر اساس قانون تعیین شده اجرایی شود.

        ســاعات کار در هفته 44 ساعت است

    ســاعات کار در هفته 44 ساعت است که با توافق کارفرما یا نمایندگان وی و کارگــران یا نمایندگان آنها امکان جابه‌جایی ساعات در روزهای مختلف هفته وجود دارد. مثال 5 روز اول هفته 8 ساعت و روز ششم 4 ساعت یا 5 روز هفته 7 ساعت و 30 دقیقه و در روز ششم 6 ساعت و 30 دقیقه.
    نحوه محاسبه اضافه کاری

    بر این اســاس چنانچه کارگری بیش از 44 ساعت در هفته کار کند مشمول دریافت اضافه‌کار اســت که به ازای آن هر ساعت 40 درصد بیشــتر دســتمزد دریافت میکند. اضافه‌کار دریافتی مشمول پرداخت حق‌بیمه میشود، ولی مدت سابقه فرد را افزایش نمیدهد، بلکه در هنگام استفاده از خدمات، از مابه‌ازای بیشتری از نظر کیفیت خدمات بهره‌مند میشود.

    طبق قانون، تعطیلی هفتگی روز جمعه اســت و چنانچه کارگری با درخواست کارفرما در این روز بر سرکار حاضر شود، باید یک روز دیگر به‌عنوان روز تعطیل برایش در نظر گرفته شود و معادل 40 درصد افزایش مزد روزانه با عنوان فوق‌العاده روز تعطیل به وی پرداخت شــود. تعطیلات رسمی یکی دیگر از موارد مرخصی همراه با مزد است و کارفرما در قبال آن باید ساعت کار روزانه را برای کارگر منظور نماید.
    نحوه محاسبه مزد برای کار در روز های تعطیلات رسمی

    بنابراین چنانچه کارگر در تعطیلات رسمی سر کار حاضر شود، به میزانی که ســر کار بوده از مزد مجزا برخوردار میشود و جدای از آن نیز از 40 درصد اضافه تحت عنوان فوق‌العاده اضافه‌کاری برخوردار میشــود. یعنی کارگری که مثال در روز عید  سر کار حاضر میشود به ازای هر ساعت کار، معادل 140 درصد مزد به ازای هر ساعت کاری دریافت خواهد کرد. برای تعطیلات رسمی نیز باید حق‌بیمه مربوطه به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت شود، و این ایام جزو سوابق بیمه‌ا‌ی فرد محسوب میشود.
    انواع مرخصی‌
    تعریف مرخصی

    مرخصی استفاده آزاد از ساعات و روزهای کار است که کارگر میتواند برای انجام امور شــخصی و اوقات فراغت و… از آن اســتفاده کند. مرخصی‌ها، برخلاف تعطیلات رسمی، که ایامی مشخص هستند، توسط خود کارگر انتخاب میشوند:
    1.مرخصی استحقاقی

    مرخصی استحقاقی 26 روز در سال است که با احتساب 4 روز جمعه 30 روز میشود. مرخصی کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال دارند، سالانه 5 هفته است، که در دو نوبت 6 ماه اول و شش‌ماه دوم استفاده میشود. برای‌کار کمتر از یک سال مرخصی به نسبت مدت کار محاسبه میشود. به موجب ماده 66 قانون کار، کارگر نمیتواند در ســال بیشتر از 9 روز از مرخصی ساالنه خود را ذخیره کند. در صورت بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، تعطیلی کارگاه یــا فوت کارگر مطالبات بابت مرخصی استفاده نشده به کارگر یا ورثه وی قابل‌پرداخت است. اما در صورت اســتعفا و ترک کار کارگر، مطالبات بابت مرخصیهای باقیمانده به وی تعلق نمیگیرد.
    2 .مرخصی حج واجب

    هر کارگر حق دارد برای ادای فریضه حج در تمام مدت کار و فقط برای یک نوبت از یک ماه مرخصی استحقاقی استفاده کند و در صورتی که مرخصی طلب نداشته باشد از مرخصی بدون حقوق بهره‌مند شود.
    3.مرخصی ساعتی

    مرخصی ساعتی همان مرخصی استحقاقی اســت که روزانه اخذ میشــود و جمع آن از مرخصی سالانه کسر میشود.
    4. مرخصی بدون حقوق یا تحصیل

    استفاده از مرخصی بدون حقوق در قانون کار تجویز شده است، ولی این مرخصی باید با موافقت کارفرما صورت بگیرد، زیرا در دوره مرخصی بدون حقوق، قرارداد کار به حال تعلیق درمی‌آید و پس از آن کارگر به کار سابق بازمیگردد.

    موارد استفاده از مرخصی بدون حقوق عبارت است از تحصیل، انجام سفرهای طولانی، امور شخصی و گرفتاری‌های خانوادگی، گذراندن دوره آزمایشی برای کار جدید و…
    مرخصی بدون حقوق حداکثر دو سال است، که در صورت استفاده از مرخصی تحصیلی، به مدت دو سال دیگر قابل‌تمدید است. این نوع مرخصی و مرخصی حج واجب بدون پرداخت حقوق است و بابت آن نیز حق‌بیمه به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت نمیشود و سابقه‌ای نیز برای استفاده‌کننده ایجاد نمیکند.
    5.مرخصی حوادث و اتفاقات زندگــی

    کلیه کارگران در صورت ازدواج دائم، فوت همســر، پدر و مادر و فرزندان از ســه روز مرخصی با حقوق برخوردارند. حق‌ بیمه این سه روز نیز باید به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت شود.
    6 .مرخصی استعالجی

    مرخصی استعالجی مرخصی بدون حقوق است، ولی با تایید سازمان تامین‌اجتماعی هم از غرامت دستمزد بهره‌ مند میشود و هم جزو سوابق کار و بازنشستگی کارگر محسوب میشود. مرخصی استعالجی سقف زمانی ندارد و برای هرچند مدت که شخص بیمار شود و یا بیماری‌ اش ادامه یابد، قابل‌استفاده است به شرطی که توسط پزشک معالج و یا کمیسیون پزشکی سازمان تامین‌اجتماعی تایید شود.
    7.مرخصی‌ بارداری

    مرخصی زایمان بابت وضع حمل و زایمان به کارگران زن تعلق میگیرد و در حال حاضر مدت آن شش ماه است. مرخصی مزبور جزء سوابق کارگر محسوب میشود و در طول این مدت از طرف سازمان تامین‌اجتماعی غرامت دستمزد ایام بارداری به بیمه‌شده پرداخت میشود. دوره مرخصی زایمان جزو ایام تعلیق از کار محسوب میشــود و پس از مرخصی، کارگر زن به کار سابق خود بازمیگردد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو