عصر بازار

قانون درباره حقوق دختران شاغل چه می گوید؟

عصر اعتبار- یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم که پیداست خانم مجرد و کارمند اداره ای دولتی است عنوان کرده در استان مازندران حق عائله مندی دختران کارمند دولتی مجرد پرداخت نمی شود در حالی در که در استانهای دیگر پرداخت می شود.

قانون درباره حقوق دختران شاغل چه می گوید؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، حق عائله مندی یکی از حقوق مصرح در قانون مدیریت خدمات کشوری است که به کارمندان پرداخت می شود. با وجودی که در ابتدای امر به نظر می رسد حق عائله مندی باید برای سرپرستان خانوار اعم از زن و مرد که دارای همسر و فرزند هستند تعلق گیرد، ولی در بخشنامه ای که دو سال پیش از سوی دولت ابلاغ شد، این حق برای خانمهای مجرد نیز محفوظ ماند.
    با این حال، یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم که پیداست دخترخانمی شاغل در ادارات دولتی استان مازندران است، درباره عدم پرداخت حق عائله مندی خانمهای مجرد شاغل نوشته: به نام خدا و با سلام آیا حق عائله مندی دختران (کارمند) مجرد در سال 95 حذف شده است . اگر نشده لطفا بخشنامه ای در ای زمینه برایمان بگذارید چون دیوان محاسبات استان مازندران آنرا غیر قانونی و تخلف میداند و در برخی از دستگاهها را حذف کرده است . در صورتی که حق عائله مندی دختران مجرد در سازمان در تهران و سایر استانها پرداخت میشود .

    بخشنامه حق عائله مندی دختران و زنان مجرد
    بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه بگیر مشمول این قانون که دارای همسر نبوده و یا همسر آنان معلول و یا از کارافتاده کلی می‌ باشد و یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان هستند از مزایای کمک هزینه عائله ‌مندی بهره ‌مند می‌ شوند.
    اما یکی از مشکلاتی که در تفسیر این قانون در دستگاههای اجرایی وجود داشت این بود که برخی ادارات با اشاره به کلمه عائله مندی و ذکر زنان بدون همسر، این موضوع را به زنانی که همسر خود را به هر دلیلی از دست داده اند و فاقد شوهر هستند نسبت می دادند نه زنان مجرد و لذا از پرداخت حق عائله مندی به زنان مجرد اجتناب می کردند.
    با پیگیری ها و استعلام های صورت گرفته، بالاخره مجوز رسمی پرداخت این حق به همه زنان کارمند صادر شده است. بر اساس ابلاغیه خزانه داری کل کشور به تعدادی از دستگاههای اجرایی، تاکید شده است که پرداخت حق عائله مندی به کارکنان زن فاقد همسر بلامانع است.
    در این بخشنامه تاکید شده است که زنانی مشمول مزایای یاد شده می باشند که ازدواج نکرده اند یا ازدواج کرده اند و از همسر خود جدا شده اند لذا با توجه به حکم هیات عمومی دیوان عدالت اداری، همه زنان مذکور از این کمک هزینه عائله مندی برخوردار خواهند بود.

    متن بخشنامه
    وزارت امور اقتصاد و دارایی
    سازمان نظارت مالی و خزانه داری کل کشور
    اداره کل نظارت بر اجرای بودجه
    شماره نامه: 183264 / 56 تاریخ نامه: 06/ 11 / 93 پیوست: ندارد
    بسمه تعالی
    با سلام و احترام
    بازگشت به نامه شماره 3566 / 11 مورخ 22/10/93 در خصوص پرداخت «کمک هزینه عائله مندی موضوع بند (2) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری» به استحضار می رساند، به موجب قسمت اخیر نامه شماره 6506 / 93 / 200 مورخ 14/05/93 جانشین محترم معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در مورد پرداخت حق عائله مندی به کارکنان زن فاقد همسر بر اساس بخشنامه شماره 216756 / 15224 مورخ 22 / 11 / 1390 معاونت محترم حقوقی رئیس جمهور پرداخت آن بلامانع است. اضافه می نماید با توجه به حکم دادنامه شماره 820 مورخ 09/11/91 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، زنانی مشمول مزایای یاد شده می باشند که ازدواج نکرده اند و ازدواج کرده اند و از همسر خود جدا شده اند، بنابر این از نظر مقنن همه زنان مذکور از کمک هزینه عائله مندی برخوردار خواهند شد لذا با توجه به ماده (43) قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 و ماده (89) قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 رای صادره هیأت عمومی برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.
    امضا : مهدی بقائی

    تصویر بخشنامه فوق الذکر

    اینطور که پیداست کارمندان خانم مجرد استان مازندران با استناد به این بخشنامه می توانند درخواست برقراری مجدد حق عائله مندی خود را از دستگاه متبوع خود داشته باشند و در صورت عدم پرداخت این حق، استناد به رای دیوان عدالت اداری که در بخشنامه فوق مورد استناد قرار گرفته، منطقی است.
    گفتنی است پس از این بخشنامه تاکنون تغییری در نحوه پرداخت روند مزبور از سوی دولت یا قانونگذاران ابلاغ نشده و به نظر می رسد تا زمانی که لایحه قانون جامع مدیریت خدمات کشوری و لشکری در مجلس به تصویب نرسیده، بخشنامه بالا، قانونی و لازم الاجراست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو