عصر بازار

تحلیل کارشناسان بازار سرمایه از تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها

تغییر مسیر نقدینگی از بانک به بورس؟

عصر اعتبار- کارشناسان بازار سرمایه ایران معتقدند عوامل متعددی از جمله نرخ بالای سود سپرده بانکی، بازار سهام را که به نوعی نمایانگر نبض اقتصادی کشور است، تهدید می کند.

تغییر مسیر نقدینگی از بانک به بورس؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، از سویی، در اقدامی تازه بانک مرکزی دستور کاهش این نرخ را از 18 درصد به 15 درصد صادر کرد اما با توجه به شرایط فعلی بورس سرازیر شدن نقدینگی به این بازار تا حدودی بعید به نظر می رسد چرا که این بازار انتظارات دیگری از جمله کاهش بیشتر نرخ سود سپرده بانکی، تغییر روند فعلی و برخوردهای قاطع با متخلفان بورسی، شفافسازی صورت‌های مالی، حمایت‌های همه جانبه نهادهای تصمیم گیر، ایجاد زیرساخت مناسب و تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی در جهت جذب نقدینگی تازه، ایجاد فرهنگ سهامداری، اعتماد سازی در سطح جامعه و تعامل بیشتر با رسانه‌ها وجود دارد. از سویی تغییر این عوامل می‌تواند در جهت رشد و شکوفایی بورس تاثیرگذار باشد. بر این اساس، «عصربازار» در گفت‌وگو با نادر اسراری مسئول تحقیق و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری و سید یاسر شریعت مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ارزش آفرینان فدک به تحلیل و بررسی تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی در بازار سرمایه پرداخته است که آن را در ادامه می خوانید.

    تغییر روند بازار با ورود نقدینگی جدید

    نادر اسراری مسئول تحقیق و توسعه شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری درباره کاهش نرخ سود سپرده بانکی و تاثیر آن در روند بازار سرمایه عنوان کرد: کاهش نرخ سود سپرده بانکی لزوما منجر به حرکت نقدینگی به بازار سرمایه نمی شود. این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: افرادی که نقدینگی خود را در بانک‌ها نگهداری می کنند با کاهش نرخ سود سپرده بانکی، شرایط سرمایه‌گذاری را با توجه به وضعیت بازارهای مختلف ارزیابی می کنند. وی افزود: افراد با توجه به انتظارات و سطح ریسک خود اقدام به جابجایی سرمایه می کنند. از سویی، احتمال این که نقدینگی به سمت بازارهایی همانند ارز و یا مسکن حرکت کنید نیز وجود خواهد داشت.
    مسئول تحقیق و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: احتمال این که مقدار کمی از نقدینگی‌ها به علت کاهش نرخ سود سپرده به سمت بورس حرکت کند نیز وجود دارد. این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: حجم کل بازار سهام و سهام شناوری که افراد می‌توانند در بورس خریداری کنند در مقایسه با بازار پول رقم اندکی خواهد بود. از سویی، این رقم اندک نشان دهنده این امر است که درصد قابل توجهی از سپرده‌ها به سمت بورس حرکت نخواهد کرد.
    نادر اسراری خاطرنشان کرد: ورود درصد کمی از سپرده‌های بانکی به سمت بورس باعث تغییر در روند بازار خواهد شد. وی اذعان داشت: صنعت خودرو با توجه به دارا بودن تجهیزات نسبتا به روز دنیا و زیرساخت‌های مناسب ارتباطات جهانی، توانایی جذب نقدینگی جدید را در بورس دارد. این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: سایر صنایع نیز با توجه به تجهیزات قدیمی و نبود زیرساخت‌های لازم، آمادگی برای ارتباط با جامعه جهانی را ندارند.
    مسئول تحقیق و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص لزوم بسترسازی‌های مناسب در بورس گفت: باید فرهنگ عمومی جامعه به سمت سرمایه‌گذاری در بورس با عنوان، موضوعی قابل قبول شناخته شود. از سویی، تا زمانی که دید مناسب نسبت به بورس وجود نداشته باشد تغییرات چندانی هم در میزان ورود سرمایه به این بازار توسط افراد جامعه افزایش پیدا نخواهد کرد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار کرد: بورس محلی برای چند برابر کردن ثروت در مدت کوتاه نیست. افزون بر این، در صورت کنترل بیشتر تورم و ایجاد نظم در اقتصاد به طور قطع به سمت بازدهی منطقی و بیش از سود بانکی حرکت خواهیم کرد.
    نادر اسراری تصریح کرد: بازار باید از حالت نوسانات شدید فاصله بگیرد و فرهنگ مالی در سطح جامعه نیز باید ارتقا پیدا کند. وی افزود: زمانی که تورم کاهش پیدا می‌کند شاهد کاهش قیمت‌ها نیستیم و خیلی از افراد کاهش تورم را به معنی ارزان شدن اجناس می‌دانند اما چنین چیزی وجود ندارد. این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: با افزایش فرهنگ مالی مردم و آموزش افراد در مقاطع دبیرستان میتوان به آینده بورس امیدوار شد.

    اقبال برخی از صنایع بورسی

    در همین حال، سید یاسر شریعت مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ارزش آفرینان فدک در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی و انتقال نقدینگی به بازار سرمایه گفت: در گام نخست باید کاهش سود بانکی را در بازارهای پولی و مالی بررسی کرد. از سویی، همیشه در کوتاه مدت جذابیت اوراق بدون ریسک و با نرخ ثابت همانند اوراق مشارکت افزایش پیدا خواهد کرد.
    وی خاطرنشان کرد: طی چند وقت اخیر هم رقابت در خرید اوراق مشارکت به دلیل کاهش نرخ سود بانکی نسبت به گذشته بیشتر شده است. همچنین، در برخی از اوراق مشارکت‌ها دقیقا افزایش قیمتی که در قیمت پایه خرید اتفاق افتاده است دقیقا با مقدار کاهش سود بانکی برابر است.

    سید یاسر شریعت عنوان کرد: بازار اوراق مشارکت نخستین بازار است که در کوتاه مدت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: در میان مدت نیز بازار سرمایه تحت تاثیر مثبت این اتفاق قرار خواهد گرفت. مدیر سرمایه گذاری شرکت ارزش آفرینان فدک اذعان داشت: ضریب  P/E متوسط بازار در روند بلندمدت بازار سرمایه، در اکثر مواقع بین 5 تا 7 مرتبه نوسان داشته است. از سویی، کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند دلیلی بر رشد P/E بازار در مقاطع مختلف باشد و به عبارتی دیگر در صورتی که سود بانکی کاهش پیدا کند و در یک درصد قابل قبولی ثابت شود، می‌توان انتظار رشدP/E  متوسط بازار را داشت. وی افزود: اگر P/E در حال حاضر بالاتر از حد قابل قبول باشد، میتوان گفت که اصلاح دیگری نخواهیم داشت.

    سید یاسر شریعت بیان کرد: در میان مدت P/E متوسط بازار بین 7 و 8 مرتبه خواهد بود. این در حالی است که چنین عاملی نشان دهنده امیدواری در افزایش نسبتا مناسب P/E متوسط بازار طی یک بازه زمانی میان مدت خواهد بود. این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: صنایع و شرکت‌هایی که P/E متوسط به پایین‌تری را نسبت به بقیه بازار دارند به طور قطع مورد اقبال بیشتری در بورس قرار خواهند گرفت. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ارزش آفرینان فدک با اشاره به صنایع پیشرو بورس پس از کاهش نرخ سود سپرده بانکی نیز ابراز داشت: صنعت دارو به دلیل کاهش هزینه مالی و P/E پایین شرکت‌های این صنعت می‌تواند با توجه به تحرکات موجود وضعیت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند. وی اظهار کرد: طی چند وقت اخیر تغییرات مناسبی در شرکت‌های مطرح صنعت دارویی به وجود آمد. این در حالی است که در حال حاضر هم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چنین صنعتی پیدا خواهد شد.
    سید یاسر شریعت گفت: برخی از شرکت‌های صنایع غذایی که P/E مناسب و هزینه‌های مالی بالایی دارند نیز با توجه به کاهش سود بانکی می‌توانند مورد توجه بازار قرار گیرند.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: گروه‌هایی همانند پتروشیمی و برخی از شرکت‌های این صنعت با وجود نوسان قیمت‌های جهانی «نفت، محصولات پتروشیمی، دلار و...» به دلیل P/E پایین خود احتمال متوسط افزایشی در این گروه وجود دارد. وی بیان کرد: گروه‌هایی که P/E پایینی دارند با توجه به کاهش نرخ سود سپرده بانکی مستحق رشد در بازار هستند.

    مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ارزش آفرینان فدک با اشاره به صنعت بانک تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت وضعیت بانک‌ها است چرا که این صنعت در وضعیت فعلی اقتصاد بسیار حساس و شاهراه حیاتی خروج از رکود محسوب می‌شود. از سویی، شاهد اتفاقات نامناسب زیادی از جمله ارائه وام و سوخت مطالبات، وجود دارایی‌های سمی، ترازنامه‌های نامطلوب و... در بانک هستیم. این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: دولت باید تحرکات بانک‌ها را کنترل کند. از سویی، پیش‌بینی میشود که شاهد مجامع مناسب از لحاظ تقسیم سود در بانک‌ها نباشیم. وی افزود: بانک‌ها باید به سمت افزایش سرمایه از محل آورده حرکت کنند.
    سید یاسر شریعت اظهار کرد: وضعیت اقتصاد و بانک‌ها به وضعیت بازار مسکن گره خورده است. بنابراین ایجاد رونق معاملاتی در بازار مسکن تاثیر مثبت زیادی در اقتصاد کشور و بانک‌ها خواهد داشت چرا که بخش زیادی از دارایی‌های بانک‌ها به ملک‌های خریداری شده توسط این نهادها بر می‌گردد که در حال حاضر هم توانایی فروش آنها را ندارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو