عصر بازار

آیا فرهنگ مالیاتی در کشور همگانی می شود؟

عصر اعتبار- ۱۶ تیر ماه در تقویم مناسبتی کشور به عنوان روز ملی مالیات نامگذاری و در همین رابطه «هفته مالیات» با هدف فرهنگ سازی و توجه بیشتر به موضوع مالیات از ۱۶ تا ۲۳ تیر تعیین شده است.

آیا فرهنگ مالیاتی در کشور همگانی می شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا،  فرهنگ مالیاتی را می توان مجموعه ای از طرز تلقی ، بینش و عکس العمل اشخاص در قبال سیستم مالیاتی دانست.
    فرهنگ مالیاتی هنگامی کاراست که هر فردی در جامعه را به رعایت مواردی همچون «نسبت به همه درآمدها و دارایی هایی که مشمول مالیات می شوند مالیات خود را پرداخت کند»، هرگاه شروع به فعالیت کسبی می کند به اداره مالیات گزارش دهد»، «وظایف خود را در قبال نظام مالیاتی به نحو احسن انجام دهد»، «کتمان درآمد نکند»، «در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را براساس درآمدها و هزینه های واقعی تنظیم و به حوزه مالیاتی تحویل دهد»، «مالیات خود را در موعد قانونی پرداخت کند» و «همکاری با ادارات امور مالیاتی در تشخیص مالیات»، ملزم کند.
    در مقابل این وظایف برای هر شهروند در جامعه امروزی، دولت نیز به عنوان متولی اداره امور کشور با دریافت مالیات ها مسئولیت خطیری برای هزینه کرد آنها دارد تا با بروز و ظهور عینی تغییر و تحول ناشی از دریافت و هزینه مالیات ها، مردم بیش از پیش به پرداخت مالیات متعلق به خود ترغیب شوند.
    این امر زمانی برای ما اهمیت و جایگاه تعیین کننده دارد که در نظر داشته باشیم مالیات به عنوان یک درآمد پاک همواره در کشورها دیگر و فاقد نفت، مورد توجه بوده می تواند در اقتصاد مقاومتی ما که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، موثر باشد.
    با توجه به در پیش بودن هفته مالیات، میزگردی  در آستانه فرارسیدن این هفته با عنوان «فرهنگ سازی مالیاتی» برگزار شد که هدف از آن بهبود بیش از پیش پرداخت مالیات از سوی مردم و آشنایی با دیدگاه های مسئولان مالیاتی کشور در این روزهاست که برای تسلیم اظهارنامه های مالیاتی تعیین شده است.
    «حسین بنی صفار» رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران و «احمد زمانی» مدیرکل دفتر پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور مهمانان این میزگرد بودند.
    از دیدگاه رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران، در سال های اخیر وابستگی شدید اقتصاد کشور به نفت و تبعات منفی آن به خوبی لمس شده و اثر منفی تغییر قیمت نفت بر اجرای برنامه های دولت خود را نشان داده است.
    بنی صفار، با بیان اینکه مالیات فقط توزیع مجدد ثروت در جامعه نیست، تصریح کرد: طبق نظر اقتصاددانان، اقتصاد وابسته به مالیات پاک ترین نوع اقتصاد است اما این اقتصاد نیاز به ایجاد زیرساخت هایی چون ایجاد فضای کسب و کار، اشتغال آفرینی و غیره دارد تا شهروندان بتوانند از محل درآمد خود مالیات را پرداخت کنند.
    وی با بیان اینکه در زمان حاضر کمتر از هفت درصد درآمد ناخالص دولت از مالیات تامین می شود، ادامه داد: ایرانیان به دو دلیل از مالیات استقبال نمی کنند؛ دلیل نخست اینکه آنها نمی بینند مالیاتی که می پردازند در کجا هزینه می شود که در این رابطه لازم است دستگاه هایی و نهادهایی که از محل دریافت مالیات مردم خدمات ارائه می کنند با روش های مختلف اقدام به اطلاع رسانی کنند.
    این مقام مسئول گفت: اگر مردم بدانند که یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده ای که سال گذشته پرداخت کرده اند چیزی نزدیک به 30 هزار میلیارد ریال شده و این رقم به بخش سلامت کشور اختصاص یافته است یا حدود همین مبلغ به شهرداری تهران داده شده تا خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهد، آنوقت پرداخت مالیات برای آنها آسان تر خواهد بود. یا اگر بدانند 660 هزار میلیارد ریال مالیاتی که دولت در سال گذشته گرفته کجا هزینه شده است، تمایل بیشتری برای پرداخت مالیات و اقدام داوطلبانه در این زمینه خواهند داشت.
    وی افزود: عامل دیگر، عدم پرداخت درست مالیات و در برخی موارد فرار مالیاتی از سوی برخی کسانی است که اطلاعاتی از فعالیت اقتصادی آنها در کشور وجود ندارد. اگر شهروندان بدانند که دولت به اطلاعات اقتصادی آنها دسترسی دارد تمایلشان به پرداخت مالیات بیشتر می شود.
    بنی صفار، ایجاد بانک های اطلاعات اقتصادی کشور، استفاده از صندوق الکترونیک فروش و فراگیر کردن چتر مالیات بر ارزش افزوده را از اقدامات مهم و در دست انجام دولت یازدهم دانست و گفت: همه اینها در قالب طرح جامع مالیاتی کشور طراحی و در حال اجراست که فراگیری کامل آن اگر تا 22 بهمن امسال تحقق یابد، بزرگ ترین پروژه فناوری اطلاعات(IT) کشور خواهد بود.
    این مقام مالیاتی، ایجاد فضای رقابتی و حذف معافیت های بخش هایی از اقتصاد کشور را که از پرداخت مالیات معاف بودند و ایجاد معافیت مالیاتی برای مناطق کمتر توسعه یافته را قسمتی از این طرح ذکر کرد.
    در ادامه این میزگرد «احمد زمانی» مدیرکل دفتر پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور نیز گفت: مالیات، پرداخت اجباری یک طرفه ای از سوی مردم به دولت برای تامین کالا و خدمات عمومی است زیرا مرجع دیگری جز دولت قادر به تامین خدمات عمومی برای شهروندان نیست.
    زمانی با بیان اینکه کالای عمومی دو ویژگی مهم دارد، افزود: نخست اینکه مانند امنیت، آموزش و بهداشت عمومی رقابتی نبوده و دوم اینکه نمی توان استفاده از آن را منحصر به افراد خاصی کرد.
    این مقام مالیاتی ادامه داد: در نگاه جدید به فرهنگ مالیاتی سه رکن «مودیان، قوانین و دستگاه های اجرایی مالیاتی کشور» در نظر قرار می گیرد. از این زاویه علاوه بر مودیان، کارگزاران کشور نیز باید درک مناسبی از مالیات داشته باشند و از سویی توسعه نظام مالیاتی در قوانین نیز باید پیش بینی شود.
    زمانی خاطرنشان ساخت: سهم هفت درصدی مالیات در درآمدهای دولت به طور عمده به دلیل وجود خلاهای نظام اطلاعات اقتصادی کشور است و تلاش ما در برنامه پنجم توسعه بهبود این نظام است زیرا باید دست دولت در زمینه کسب اطلاعات از درآمد و ثروت افراد باز باشد.
    وی، مالیات را ابزار مهار نوسانات رکود و تورم اقتصادی دانست و گفت: اجتناب مالیاتی و فرار مالیاتی دو بعد عدم پرداخت مالیات در همه دنیاست. اجتناب مالیاتی استفاده از ابزارهای قانونی برای مالیات ندادن و امری معمولی است اما فرار مالیاتی، مساله ای غیرقانونی و نکوهیده و جرم است. فرارمالیاتی به تناسب عدم توسعه یا توسعه یافتگی ملل بیشتر یا کمتر می شود.
    مدیر کل دفتر پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: در نظام جامع مالیاتی کشور ابزارهای قانونی با ضمانت اجرایی لازم برای جلوگیری از فرار مالیاتی اتخاذ شده است و با جرایم مالیاتی برخورد می شود.
    زمانی ادامه داد: به دلیل اهمیت بخش کشاورزی و جایگاه آن در تامین امنیت غذایی کشور، دولت هیچ برنامه ای برای دریافت مالیات از این بخش نخواهد داشت.
    مشروح این میزگرد، شنبه هفته آینده منتشر می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو