عصر بازار

ایران فهرست فعالان مجاز اقتصادی را به گمرک روسیه ارسال کرد

عصر اعتبار- گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: نخستین فهرست فعالان مجاز اقتصادی، براساس هماهنگی‌های به‌عمل آمده با وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، به گمرک روسیه ارسال شد.

ایران فهرست فعالان مجاز اقتصادی را به گمرک روسیه ارسال کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اقدام مزبور برای اجرای پایلوت کریدور (گذرگاه) سبز گمرکی صورت گرفته است.
    کریدور سبز (تسهیل) گمرکی چندی پیش میان رییسان کل گمرکات ایران و روسیه امضا شد و با اجرای آن تسهیلات ویژه‌ای برای تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی کالا در گمرکات کشور فراهم شد.
    برپایه این گزارش، پس از اجرای آزمایشی طرح یاد شده، به دنبال آن فهرست بعدی با هماهنگی با بخش‌های مختلف جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی از سوی گمرک ایران ارسال خواهد شد.
    فعالان اقتصادی ایرانی معرفی شده از بازرسی فیزیکی در گمرک روسیه معاف شده و در کانال سبز قرار گرفته‌اند و در اسرع وقت کالاهای صادراتی آنها ترخیص خواهد شد .
    به گزارش ایرنا، راه اندازی گذرگاه سبز که برای نخستین بار در تاریخ روابط اقتصادی دو کشور با هدف تسهیل صادرات کالای ایرانی در بخش های غذایی، کشاورزی و باغی انجام می شود، صادرات کالا از ایران به بازار روسیه را افزایش خواهد داد.
    راه اندازی گذرگاه سبز بسیاری از امور مربوط به بازرسی و ترخیص کالاها و محموله های ایرانی در گمرک روسیه تسریع می شود.
    یکی از مهم ترین دستاوردهای گذرگاه سبز که بزرگ ترین سند همکاری های تاریخ گمرکی دو کشور به شمار می رود، تسریع در صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه است که امکان تجارت بیشتر طرف روسی با ایران را فراهم می کند.
    همچنین بر اساس توافق صورت گرفته، روند اداری صادرات محصولات کشاورزی فاسدشدنی ایران در اولویت کاری گمرک روسیه قرار می گیرد و از گذرگاه سبز گمرکی این کشور ترخیص می شود.
    تجارت خارجی ایران فصل بهار95 را با تراز مثبت به پایان رساند. با توجه به آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک، تراز تجاری ایران در سه ماه منتهی به خرداد امسال یک میلیارد و 471 میلیون دلار مثبت بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، رشد مازاد تراز تجاری ا نشان می دهد.
    سه ماهه نخست سال گذشته، مازاد تراز تجاری ایران به میزان 713 میلیون دلار ثبت شده بود.
    برپایه آمار گمرک ایران در سه ماه منتهی به خردادماه سال 1395، حجم تجارت خارجی ایران برابر با 19 ‌میلیارد و 473 میلیون دلار بوده که بر این اساس، حجم تجارت خارجی ایران دربهار 95 نسبت به فصل مشابه در پارسال، کاهش حدود 9 درصد داشت، حجم تجارت خارجی ایران در سه ماهه نخست 94 به میزان 21 میلیارد و 401 ‌میلیون دلار بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی