عصر بازار

«برگزیت» و بازار ارز و طلا

عصر اعتبار- طی چند ماه گذشته با انتشار آمارهای امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا به‌ویژه کاهش نرخ بیکاری در ایالات متحده شاهد نزول قیمت اونس جهانی بودیم.

«برگزیت» و بازار ارز و طلا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، با بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا فدرال‌رزرو خود را برای افزایش نرخ بهره در دو مرحله آماده می‌کرد و اکثر صاحب‌نظران اقتصادی با پیش‌بینی کاهش فلز زرد آینده خوبی را برای طلا متصور نبودند و اکثر سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های مالی مانند سهام را بر سرمایه‌گذاری بر طلا ارجح می‌دانستند. برخلاف تصور همگانی به یکباره آمار اشتغال آمریکا با افت زیادی مواجه شد و اولین شوک قیمتی به طلا وارد شد. با پدیدار شدن علائم نزول اقتصاد آمریکا رئیس فدرال‌رزرو در سخنرانی‌های خود با احتیاط بیشتری نسبت به افزایش نرخ بهره سخن گفت تا سرمایه‌گذاران نسبت به آینده اقتصاد آمریکا و جهان با تردید مواجه شوند.

     

    با شروع روند افزایشی قیمت طلا شاهد ورود تقاضای زیادی در بازار طلای جهانی بودیم، اکثر صندوق‌های معتبر مانند اس‌پی‌دی‌آر شروع به خرید طلا کرده و در این میان خبر فروش سبد سهام جرج سوروس و ورود این میلیاردر آمریکایی به بازار طلا توجه همگان را برانگیخت. طبق اخبار منتشر‌شده جرج سوروس اقدام به خرید 1.05 میلیون سهم در اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست کرد. شرکت مدیریت دارایی سوروس همچنین در پایان ماه مارس اقدام به خریداری بخشی از سهام بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای جهان یعنی شرکت بریک گلد به ارزش 264 میلیون دلار کرده است. مشکلات اقتصادی و سیاسی چین از یک طرف و مشکلات اقتصادی و البته احتمال فروپاشی اتحادیه اروپا از طرف دیگر باعث شده سرمایه‌گذاران بزرگ مانند سوروس به این نتیجه برسند که آینده اقتصاد جهانی چشم‌انداز روشنی نداشته و سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به عنوان بهترین گزینه انتخاب کنند.

     

    با نزدیک شدن به زمان برگزاری همه‌پرسی بریتانیا مبنی بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا بازارهای مالی جهان خود را برای این ‌رویداد تاریخی آماده می‌کردند به‌گونه‌ای که اکثر بروکرهای بین‌المللی به دلیل پیش‌بینی نوسانات شدید قیمتی و به جهت کنترل ریسک، لورج یا اهرم مالی معاملات را کاهش داده و از مشتریان خود خواستند مدیریت ریسک و سرمایه را در معاملات خود لحاظ کنند. در نهایت با برگزاری همه‌پرسی بریتانیا و رای 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا شاهد نوسانات شدید در بازارهای مالی جهان بودیم به گونه‌ای که پس از انتشار این خبر ارزش پوند بیشترین کاهش یک‌روزه خود را تجربه کرد و با افت بیش از 10‌درصدی در برابر دلار به پایین‌ترین رقم در 31 سال گذشته رسید و یک رکورد جدید از خود ثبت کرد. ارزش یورو واحد پول اتحادیه اروپا در برابر دلار نیز بیش از سه درصد کاهش را تجربه کرد. شاخص‌های اس‌اند‌پی500  و نزدک در بورس وال‌استریت با افت پنج‌درصدی روبه‌رو شدند.

     

    پس از اعلام جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا قیمت نفت در اوایل روز جمعه با بیش از شش درصد کاهش مواجه شد. علاوه بر نزول شاخص بازارهای سهام شاهد کاهش قیمت کامودیتی‌ها و نفت بودیم به‌گونه‌ای که قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا با 52 سنت کاهش به 48 دلار و 85 سنت و همچنین قیمت نفت برنت با سه دلار و 9 سنت کاهش به 47 دلار و 82 سنت رسید.

    شاید بتوان گفت جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا تنها به نفع سرمایه‌گذارانی بود که از حدود یک هفته قبل با خروج از بازار سهام وارد بازار طلا شده بودند. فلز زرد بلافاصله بعد از انتشار نتیجه همه‌پرسی با رشد 68‌دلاری همراه شد و به اعتقاد کارشناسان تا محدوده 1400 دلار نیز می‌تواند رشد کند. حال سوالی که به ذهن خطور می‌کند آن است که آیا سرمایه‌گذارانی نظیر جرج سوروس به دلیل تحلیل‌های درست خود از واقعیت‌های اقتصادی معمولاً در این‌گونه مواقع برندگان بازی هستند یا اینکه به‌جز تحلیل‌های اقتصادی عوامل دیگری نیز در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی آنها دخیل است؟

    اگر به گذشته جرج سوروس نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد این اولین باری نیست که نام او و اتفاقات بریتانیا بر سر زبان‌ها می‌افتد. چهارشنبه سیاه سال 1992 واقعه‌ای بود که سوروس به «ویرانگر بانک مرکزی انگلیس» مشهور شد. سوروس در آن روز با فروش استقراضی ده‌ها میلیارد دلار لیراسترلینگ به یکباره سیستم پولی انگلیس را دچار نوسان کرد و در حالی که یک‌شبه میلیاردها دلار به سرمایه وی افزوده شد، بانک مرکزی انگلیس را مجبور کرد تاوان اقتصادی سنگینی را بپردازد. جرج سوروس معتقد بود بانک مرکزی انگلیس نرخ برابری خود را به‌طور مصنوعی بالا نگه ‌داشته است از این‌رو به آنها هشدار داد که یا نرخ خود را واقعی کنند یا از سیستم پولی اروپا خارج شوند. بانک مرکزی انگلیس در برابر فروش استقراضی جرج سوروس و یارانش چندین بار اقدام به جمع‌آوری پوند از بازار ارز کرد و در آخر نرخ بهره را بالا برد ولی سرانجام تسلیم شد و به کاهش نرخ پوند و خروج از سیستم پولی اروپا تن داد.

    بعد از گذشت چند روز از همه‌پرسی انتقادات از جدایی انگلستان شدت گرفته و عده‌ای از مردم انگلستان با تهیه درخواستی خواهان تکرار همه‌پرسی هستند و معتقدند مردم تصمیمی از روی احساس گرفته‌اند و باید با آگاه‌سازی مردم از عواقب این کار یک‌بار دیگر همه‌پرسی تکرار شود.

    آنچه مشخص است طلا بعد از روند کاهشی چندساله یک بار دیگر مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته و با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی روبه‌رو شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو