عصر بازار

گفتگو بامعاون مدیر خاورمیانه وزارت خارجه اتریش:

اتریش آماده گسترش همکاریهای فرهنگی و اقتصادی با ایران است

عصر اعتبار- معاون مدیر کل بخش خاورمیانه وزارت امورخارجه اتریش از علاقمندی و تلاش کشورهای اروپایی برای نزدیکی به ایران سخن گفت.

اتریش آماده گسترش همکاریهای فرهنگی و اقتصادی با ایران است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، شقایق لامع زاده: همزمان با اجرایی شدن توافق هسته ای ایران با غرب کشورهای اروپایی خواستار گسترش مناسبات خود در زمینه های مختلف به خصوص در حوزه اقتصادی با ایران شدند.

    اتریش به عنوان کشوری که میزبان نشست های متعدد هسته ای ایران بوده همواره مورد توجه واقع شده است.

    دکتر «اولکه تیلی» معاون مدیر کل بخش خاورمیانه و خاور نزدیک وزارت امورخارجه اتریش در گفتگو با مهر در خصوص تحقق توافق هسته ای ایران با غرب گفت: به واسطه توافق هسته ای وین با حضور سه کشور عضو اتحادیه اروپا ( آلمان، فرانسه و انگلیس)، همچنین با حضور «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، کشورهای چین، روسیه و آمریکا با ایران درماه جولای سال 2015 میلادی  یک دهه کشمکش مداوم را حل و فصل شده و پایان گرفت.

    وی تصریح کرد: این توافق مصداقی بود از این که مشکلات پیچیده و سخت می تواند در صورت خواست طرفین درگیر از راه گفتگو و بطور دوستانه مورد حل و فصل قرار گیرد.

    وی در ادامه با بیان اینکه نه تنها منطقه بلکه اروپا و جامعه بین المللی توانست از بروز تحول بزرگ در اثر توافق هسته ای ایران و سایر شرکا سود ببرد، اظهار داشت: همزمان با روز اجرایی شدن توافق هسته ای با ایران در تاریخ 16 ژانویه سال 2016 میلادی تحریم های مالی و اقتصادی علیه ایران متوقف شد.

    اولکه تیلی در ادامه یادآور شد: ایران می تواند نقش سازنده به منظور یافتن راه حلی دوستانه برای درگیری ها و چالش های متعدد در منطقه را از خود به نمایش بگذارد و دلیل مثبت آن موقعیت جغرافیایی استراتژیک، وسعت ایران و برخورداری از پتانسیل های تاثیر گذار این کشور است.

    «تیلی» در  ادامه افزود: یک ایران با ثبات و همچنین نقش سازنده ایران مورد علاقه همگان در منطقه است. ضرورت های امنیتی  ویژه کشورهای منطقه از سوی اتریش جدی قلمداد می شوند.

    معاون مدیر کل بخش خاورمیانه و خاور نزدیک وزارت امورخارجه اتریش افزود: همزمان این عقیده وجود دارد که توافق وین بیشتر به لحاظ امنیتی در منطقه حائز اهمیت شناخته شده است.

    وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: توافق بر پایه اعتماد کامل نبوده بلکه قرار است مکانیزم کنترل در پیش گرفته شده تا در چارچوب بودن فعالیت های هسته ای ایران کنترل شود. توافق هسته ای وین به هر ایرانی این شهامت و جرات را داد که بدانند که شفاف سازی و گفتگو می تواند جای پیچیدگی و جنگ را بگیرد.

    معاون مدیر کل بخش خاورمیانه وزارت امورخارجه اتریش همچنین یادآور شد: بازسازی مناسبات کشورهای اروپایی با ایران را می توان از این منظر هم دید که می تواند به عنوان تغییری بزرگ و مثبت برای جامعه جوانان ایرانی بشمار آید. در مناسبات اتحادیه اروپا و کشورهای عضو با ایران تلاش مهمی به منظور نزدیکی دوباره و بیشتر ایران به اروپا در حال صورت گرفتن است.

    وی درباره مناسبات تهران- وین اظهار داشت: اتریش نیز در این میان آماده است تا همکاری های خود در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و هنری را با ایران ارتقا دهد.

    وی در پایان گفت: در فرهنگ و سنت اتریش گفتگو و مذاکره بهترین شیوه ممکنه بوده و توافق هسته ای وین نشانگر امید و فضای جدیدی در عرصه بین الملل است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو