عصر بازار

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران تشریح کرد:

مشکلات زنبورداران درخصوص بیمه، یارانه، صادرات

عصر اعتبار- مدیرعامل اتحادیه زنبورداران گفت: برخی اقدام به صادرات عسل هایی می‌کنند که در داخل از لحاظ کیفیت رد شده‌اند. قیمت هر کیلوگرم عسل طبیعی برای مصرف‌کنندگان حدود ۵۰ هزار تومان است.

مشکلات زنبورداران درخصوص بیمه، یارانه، صادرات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، عفت رییسی سرحدی- مدیرعامل اتحادیه زنبورداران- در خصوص وضعیت تولید و صادرات عسل در کشور بیان داشت: در حال حاضر نهضتی برای صادرات محصولات کشاورزی آغاز شده است و از 120 قوانین مزاحم که برای صادرات وجود داشت 96 قانون حذف شده؛ اما مساله اصلی اینجاست که گمرکات برای واردات تعبیه شده نه صادرات؛ بنا بر این باتوجه به ضرورت صادرات، دولت باید بسترهای لازم برای این کار را فراهم کند.

    او افزود: جامعه جهانی برای اجازه واردات کالا پارامترهایی دارد و فرا‌تر از بحث استاندارد باید به سمت اخذ iso‌های مدیریت کیفیت سوق پیدا کنیم تا بستر صادات فراهم شود.

    رییسی در ادامه گفت: پرداخت دستپاچه و دستوری برای صادرات منجر به از دست رفتن بیشتر بازارهای صادراتی می‌شود در بحث صادات عسل نیز در دوسال گذشته اقداماتی انجام شد که از طریق آن برای صادرات بستر سازی شود و اولین شرط آن استاندارد محصول تولید شده است؛ همچنین پایش و کنترل این محصول نیز در دستور کار قرار گرفت؛ اما متاسفانه استانداردهای لازم برای صادرات را حذف کرده‌اند و همین امر موجب شده محصولاتی بی‌کیفیت صادر شود که در ‌‌نهایت آبروی عسل با کیفیت ایرانی را برده است. برای جلوگیری از این کار باید از ظرفیت تشکل‌ها استفاده کرد تا از این طریق با حمایت از تولیدکنندگان و واحدهای کوچک تولیدی صادرات را به سمت و سوی مناسب هدایت کرد.

    او تاکید کرد: عسل خوب و طبیعی کیلویی 2000 و 5000 و حتی 10 هزار تومان نیست. عسل خوب را باید از فروشنده‌ها و برند‌های مطمئن خریداری کرد و سراغ شناخت عسل خوب رفت؛ متاسفانه در صادرات این محصول نیز این مشکل وجود دارد که برخی اقدام به صادرات عسل‌هایی می‌کنند که در داخل از لحاظ کیفیت رد شده‌اند. قیمت هر کیلوگرم عسل طبیعی برای مصرف‌کنندگان حدود 50 هزار تومان است.

    مدیرعامل اتحادیه زنبورداران با اشاره به مشکلات زنبورداران بیان داشت: تغییرات اقلیمی‌ باعث بروز مشکلات می‌شوند و این تغییرات زنبورداران واقعی را مجبور به کوچ می‌کند که این مساله نیازمند حمایت است. در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله چین، آمریکا و ترکیه برای جابه‌جایی زنبور‌ها و کمک به گرده‌افشانی آن‌ها یارانه می‌دهند. اما در اینجا از این خبر‌ها نیست. حتی در مناطق تحت حفاظت هم ما را راه نمی‌دهند.

    او افزود: از حدود 75 هزار زنبوردار فقط حدود 6 هزار نفر بیمه‌اند، از سازمان تامین اجتماعی که به فکر بیمه همه اقشار است می‌خواهیم به فکر بیمه ما هم باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی