عصر بازار

یک کارشناس بانکی:

شرکت های پرداخت الکترونیک بین المللی برای ورود به بازار ایران صف بسته‌اند

عصر اعتبار- یک کارشناس بانکی با اشاره به لغو تحریم ها علیه ایران و تلاش بانک ها برای برقراری ارتباط با سیستم بانکی ایران گفت: شرکت های پرداخت الکترونیکی بین المللی برای بررسی فرصت های بازار ایران صف بسته اند.

شرکت های پرداخت الکترونیک بین المللی برای ورود به بازار ایران صف بسته‌اند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بانک ها در ایران اکنون بعد از لغو تحریم های غرب بار دیگر می توانند با همتایان بین المللی خود مبادلات مالی انجام دهند. جدیدترین گزارش موسسه سی پی آی سی نشان می دهد که چگونه برقراری مجدد ارتباط ایران با شبکه سوئیفت، ورود سرمایه از سوی بازیگران بین المللی به این کشور و ابتکار این کشور در گسترش پرداخت های غیرنقدی در حال کمک به رشد سالم بازار پرداخت ها در ایران است.

    کارتیک چالا، تحلیلگر مسائل بانکی گفت: «انتظار می رود برقراری مجدد ارتباط ایران با بانک های بین المللی و ارائه دهندگان کارت های الکترونیک در کنار تلاش دولت ایران برای گسترش پرداخت های الکترونیک، موجب توسعه بیشتر بازار کارت های الکترونیک در ایران شود.»

    هم اکنون بانک های مختلف در سراسر جهان علاقمند به کار با همتایان ایرانی خود و توسعه همکاری با سیستم بانکی ایران هستند. برای مثال، بانک بین المللی رایفیسن اتریش اولین بانکی بود که بعد از لغو تحریم ها برنامه خود برای ایجاد شعبه در ایران را اعلام کرد.

    ووری بانک کره جنوبی نیز در ماه می یک دفتر نمایندگی در ایران ایجاد کرد. همچنین نشنال بانک قزاقستان در ماه آوریل یادداشت تفاهمی را برای توسعه روابط باکی با ایران امضا کرده است.

    چالا افزود: «همین روند را می توان در بازار کارت های الکترونیکی ایران مشاهده کرد. شرکت های پرداخت الکترونیکی بین المللی برای بررسی فرصت های بازار ایران صف بسته اند.» برای مثال، شرکت های بزرگی نظیر مسترکارت، ویزا، کردیت بیوروی ژاپن و یونیون پی چین در حال مذاکره با بانک مرکزی ایران برای شروع فعالیت در این کشور هستند.

    به رغم تحریم های غرب، بازار کارت های الکترونیکی ایران همچنان تحت حمایت ابتکارات دولتی در تلاش برای توسعه پرداخت های الکترونیک است. بسیاری از بانک ها از دریافت وجه قبوض آب و برق به صورت نقدی خودداری می کنند تا مشتریان را به پرداخت الکترونیک ترغیب کنند. همچنین در سال 2014، بانک مرکزی ایران چک های جدید الکترونیکی را برای جایگزینی با سیستم چک های کاغذی ارائه کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی