عصر بازار

ملاقات «مارکه»ای‌ها با مازنی‌ها;

هیات اقتصادی ۱۵۰ نفره ایتالیا با چه هدفی به ایران می‌آید؟

عصر اعتبار- یک هیات اقتصادی متشکل از ۱۵۰ نفر فعال در حوزه‌های مختلف برای مذاکره با تجار ایرانی ۲۱ تیرماه به تهران سفر می‌کنند. اما این بار ایتالیایی‌ها قصد دارند در کدام صنایع و حوزه‌های فعالیت اقتصادی در ایران سرمایه‌گذاری کنند؟

هیات اقتصادی ۱۵۰ نفره ایتالیا با چه هدفی به ایران می‌آید؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، روز دوشنبه این هفته هیات اقتصادی 150 نفره ایتالیایی عازم ایران می‌شوند تا زمینه‌ همکاری‌های مشترک را بررسی کنند.

    پیش از این فروردین ماه امسال متئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا به دعوت رئیس‌جمهور ایران به ایران آمده بود که همزمان با سفر دو روزه نخست‌وزیر ایتالیا به ایران، بسته سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی با این کشور اعلام شد. در آن زمان مقامات ایرانی اعلام کردند که در سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری ایران به ایتالیا، دو طرف در زمینه‌های مختلف توافق مقدماتی داشتند و در سفر هیات ایتالیایی به تهران این توافق‌ها کامل خواهد شد و وارد مرحله اجرایی می‌شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد هدف از سفر مجدد ایتالیایی‌ها پس از سه ماه بررسی و تکامل همین توافق‌ها باشد.

    ضمن اینکه آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد از مجموع 26 قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شده بین ایران و ایتالیا، هشت قرارداد وارد مرحله اجرایی شده است. بنا بر گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا، تاکنون 750 فعال اقتصادی ایتالیا به ایران آمده‌اند که در مواردی به قراردادهای اولیه نیز منجر شده است؛ به‌طوری‌که شرکتی مانند ساچه تا 5 میلیارد یورو پوشش اعتباری برای مبادلات با ایران اختصاص داد.

    احمد پورفلاح در این باره معتقد است که تا حدود 9 سال قبل ایتالیا بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا بوده اما اکنون به رده دوم منتقل شده است که بعد از رفع تحریم‌ها تلاش می‌کند جایگاه نخست شریک تجاری ایران در اروپا را دوباره به دست آورد. با این حال گفته می‌شود که ایتالیا هشتمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان و چهارمین قدرت اقتصادی اروپا است. از سویی کمی بیش از 23 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از ارزش افزوده بخش صنعت حاصل می‌شود که در این بخش، بیشترین سهم‌ها به ترتیب مربوط به فلزات پایه و مصنوعات فلزی (به استثنای ماشین‌آلات صنعتی)، تولید ماشین‌آلات و تجهیزات، محصولات خوراکی و نوشیدنی‌ها، منسوجات، پوشاک چرم و محصولات مرتبط، لاستیک و مصنوعات پلاستیکی، تجهیزات حمل‌و‌نقل، چوب و محصولات کاغذی، تجهیزات الکتریکی، محصولات شیمیایی و مواد دارویی است.

    با این حال آنگونه که سازمان توسعه تجارت اعلام کرده، قرار است یک هیات اقتصادی 150 نفره از استان مارکه ایتالیا شامل 120 شرکت فعال در حوزه‌های مختلف و 30 مقام مسوول استانی به منظور دیدار با مقامات ایرانی و نشست رو در رو با تجار کشورمان 21 تیرماه عازم ایران شوند.

    طبق این گزارش نمایندگان شرکت‌های تجاری حاضر در این هیات شامل فعالان حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی، مبلمان، ساختمان، طراحی داخلی، اتومکانیک، اتوماسیون، جواهرآلات، انرژی‌های تجدیدپذیر، داروسازی و بیوتکنولوژی پزشکی، لوازم آرایشی، لوازم ورزشی، مد و طراحی لباس و گردشگری و امور فرهنگی هستند.

    بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، هیات تجاری استان مارکه ایتالیا که به ریاست آقای چریشولی استاندار این استان به ایران سفر می‌کنند، مذاکره با مقامات مسوول کشورمان و همچنین شرکت‌های بخش خصوصی را به منظور شناخت ظرفیت‌ها و بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در ایران در برنامه خود دارند.

    این هیات تجاری روز سه شنبه 22 تیرماه در سالن خلیج فارس به صورت رو در رو با تجار و بازرگانان ایرانی گفت‌وگو خواهند داشت و سپس تهران را به مقصد ساری ترک می‌کنند تا از مراکز تولیدی استان مازندران بازدید و با تجار و بازرگانان مازندرانی به صورت رو در رو مذاکره کنند.

    کارنامه تجارت ایران و ایتالیا نشان می‌دهد رکورد 5/ 7 میلیارد دلاری را 8 تا 9 سال قبل در مبادلات تجاری با ایتالیا داشته ایم که به علت تحریم‌ها به یک میلیارد و 400 میلیون دلار کاهش یافته است. به دلیل همین هم است که در مقطع کنونی هر دو طرف تلاش می‌کنند جریان مبادلات بهبود بخشند. ضمن اینکه ایتالیا نخستین کشوری بود که پس از تحریم‌ها، مقامات آن در بالاترین سطح در ایران حضور یافتند. کارشناسان معتقدند ایتالیا در رابطه تجاری خود با ایران هیچ گاه دچار هیجان خاص سیاسی نشده و روی مولفه‌های اقتصادی، موضع‌گیری سیاسی نکرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی