عصر بازار

شوک مثبت یک گزارش اقتصادی بر بازارهای سهام جهان

عصر اعتبار- بازارهای سهام جهان روز جمعه از جدیدترین گزارش اشتغال آمریکا که رشد قوی اشتغالزایی در ماه گذشته را نشان داد، به وجد آمده و صعود کردند.

شوک مثبت یک گزارش اقتصادی بر بازارهای سهام جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد کارفرمایان آمریکایی 287 هزار شغل در ماه ژوئن ایجاد کردند که 112 هزار نفر بیشتر از رقم مورد پیش بینی تحلیلگران بودند و هرگونه نگرانی نسبت به کندی رشد بزرگترین اقتصاد جهانی را رفع کرد. این آمار در مقایسه با رشد تنها 38 هزار شغل جدید در ماه مه افزایش چشمگیری داشت.

    به گفته تحلیلگران، دلیل اصلی اتکای بالای اقتصاد آمریکا به رشد اشتغال، تاثیر آن بر افزایش درآمد خانوارهاست. تقریبا همه رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در چند ماه اخیر حاصل رشد مصرف کننده بوده است. اندرو هانتر، اقتصاددان موسسه کپیتال اکونومیکس خاطرنشان داد آمار اشتغال بدنبال نشانه‌های تسریع رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم، بهبود قوی شاخصهای موسسه مدیریت عرضه برای ماه ژوئن و رشد سایر شاخص‌های بازار کار منتشر شد.

    بازارهای سهام اروپا رشدی که در اوایل معاملات داشتند را ادامه دادند و شاخص سهام فرانکفورت و پاریس در واکنش فوری به این گزارش حدود دو درصد صعود کردند، در حالیکه بازار لندن از محدوده منفی خارج شد. شاخص FTSEuroFirst 300 اروپا 1.49 درصد افزایش یافت.

    شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام جهان هم 1.03 درصد صعود کرد.

    شاخص نوسان CBOE Vix در اواخر معاملات روز جمعه حدود 10 درصد کاهش یافت و در 13.3 واحد ایستاد که تقریبا پایین‌ترین سطح در یک ماه گذشته بود.

    اما بازارهای سهام آسیایی روز جمعه در سطح پایین‌تری بسته شدند. شاخص سهام ژاپن 1.1 درصد اُفت کرد و هفته را با 3.7 درصد کاهش به پایان برد. شاخص سهام هنگ کنگ 0.7 درصد کاهش یافت و برای کل هفته 1.1 درصد کاهش ثبت کرد در حالیکه شاخص سهام شانگهای یک درصد کاهش یافت اما هفته را با 1.9 درصد رشد به پایان برد.

    وال استریت هم از این گزارش استقبال کرد و شاخص‌های سهام بزرگ تقریبا همه ضرری که پس از رای ماه گذشته انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا متحمل شده بودند را تقریبا جبران کردند. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج با 1.4 درصد رشد، در 18146.74 واحد ایستاد. شاخص استاندارد اند پورز 500 با 1.53 درصد رشد، در 2129.9 واحد بسته شد در حالیکه نزدک کامپوزیت با 1.64 درصد افزایش، در 4956.76 واحد قرار گرفت.

    تحلیلگران می گویند توان اقتصادی ممکن است موضع بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخهای بهره کوتاه مدت در نشستهای بعدی را تقویت کند، اما ابهاماتی که بدنبال رای اخیر انگلیس برای جدایی از اتحادیه اروپا بوجود آمده است، به معنای آن است که تا سپتامبر از افزایش نرخها خبری نیست و مایه آسودگی خاطر بازارها سهام شده است.

    نفت روز جمعه پس از انتشار گزارش اشتغال بهتر از حد مطلوب آمریکا که خوش بینی نسبت به تقاضا برای انرژی را تقویت کرده و از قیمتها حمایت نمود افزایش پیدا کرد. نفت خام آمریکا برای تحویل در اوت در بازار نیویورک 27 سنت یا 0.6 درصد افزایش یافت و در 45.41 دلار در هر بشکه بسته شد، اما برای کل هفته 7.7 درصد کاهش ثبت کرد. نفت برنت برای تحویل در سپتامبر در بازار لندن 21 سنت یا 0.4 درصد افزایش یافت و در 46.61 دلار ایستاد و برای کل هفته حدود هشت درصد کاهش ثبت کرد که بزرگترین کاهش هفتگی نفت برنت از ژانویه بود.

    بر اساس گزارش رویترز، در بازارهای ارزی، نگرانی‌های مستمر نسبت به دارایی‌های پرریسک نرخ برابری دلار در برابر ین ژاپن را تحت فشار قرار داده است، اما ارز آمریکا در برابر ارزهای بازار نوظهور صعود کرده است. همچنین ارزش دلار آمریکا تحت تاثیر پایین ماندن انتظارات برای افزایش نرخهای بهره در آینده نزدیک لطمه دیده است. این امر اجازه داد پوند انگلیس به 1.2954 دلار صعود کند، اما همچنان پایین مرز 1.30 دلار مانده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو