عصر بازار

شاید همین هفته;

اولین کاهش نرخ بهره انگلستان در ۷ سال اخیر

عصر اعتبار- بانک مرکزی انگلستان ممکن است برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ به منظور ثبات در اقتصاد در میان آشفتگی بریتانیا پس از رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نرخ بهره را کاهش دهد.

اولین کاهش نرخ بهره انگلستان در ۷ سال اخیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، مارک کارنی رئیس بانک مرکزی انگلستان اعلام کرد به احتمال زیاد محرک‌های مالی نیاز خواهد بود و بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند که کمیته سیاست پولی قبل از پیش‌بینی‌های جدید در ماه آینده دست به کار شود. 29 نفر از 53 اقتصاددان مورد بررسی بلومبرگ پیش‌بینی کردند که نرخ بهره معیار در نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی انگلیستان در 14 جولای با افتی 0.25 واحدی به 0.25 درصد خواهد رسید.

    کارنی هشدار داد با توجه به بدترین گزارش یک دهه اخیر خرده‌فروشی در ماه ژوئن و سقوط شاخص اعتماد مصرف‌کننده به پایین‌ترین سطح 21 سال اخیر، «رکود کالایی» یا شکنندگی و نشانه‌هایی از زوال در حال ظهور است. فشار‌ها و تنش‌های پس از همه‌پرسی نیز در حال اثرگذاری بر بازارهاست. پوند در این هفته به پایین‌ترین سطح 31 سال اخیر رسیده و بسیاری از صندوق‌های سرمایه مجبور به فریزکردن دارایی‌های خود به منظور توقف سقوط دارایی سرمایه‌گذاران شده‌اند.

    راب وود، اقتصاددان ارشد بریتانیایی در بانک مریل لینچ آمریکا در لندن و مقام سابق بانک مرکزی انگلستان اعلام کرد: «اقتصاد به شدت سقوط کرده و دلایل کاهش نرخ بهره واضح است. این موضوع نیاز به دانش بالایی ندارد که اقتصاد با یک شوک منفی مواجه شده و این موضوع به این معناست که بانک مرکزی انگستان نرخ بهره را کاهش خواهد داد.»

    وود که پیش‌بینی کرده بود کمیته سیاست پولی نرخ بهره را با کاهش 0.40 واحدی به 0.1 درصد خواهد رساند در میان شش اقتصاددانی بود که پیش‌بینی کرده‌اند نرخ بهره 0.40 تا 0.50 واحد کاهش خواهد یافت. 24 نفر از پاسخ‌دهندگان نیز اعلام کردند که نرخ بهره بدون تغییر در نرخ 0.5 درصدی باقی خواهد ماند.

    گروه گلدمن‌ساکس و دویچه بنک پیش‌بینی کردند که سیاست‌گذاران در 4 آگوست و با انتشار پیش‌بینی‌های جدید در گزارش تورم سه‌ماهه خود اقدام خواهند کرد. آمار منتشر شده در بین نشست‌های جولای و آگوست نیز به کمک چشم‌انداز اقتصادی جدید خواهد آمد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی