عصر بازار

حقوق‌های فعلی در شان مستمری بگیران نیست

عصر اعتبار- بیش از چهار دهه از عمر سازمان تامین اجتماعی می گذرد، سازمانی که بیش از ۳۰ مدیر را به خود دیده است و در حال حاضر به مرز پوشش ۴۲ میلیون نفری نزدیک می‌شود و بودجه ای معادل یک سوم بودجه عمومی کشور را در اختیار دارد. در هفته تامین اجتماعی گفت‌وگویی با سید تقی نوربخش پیرامون احوال این روزهای سازمان تامین اجتماعی داشتیم.

حقوق‌های فعلی در شان مستمری بگیران نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید تقی نوربخش با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی یک سازمان اقتصادی و اجتماعی است گفت: طبق آخرین آمار 41 میلیون و 700 هزار نفر را تحت پوشش داریم که از این تعداد حدود 13 میلیون و 900 هزار نفر بیمه شده اصلی هستند، همچنین پنج میلیون و 900 هزار  مستمری بگیر اصلی و تبعی داریم. در واقع مستحق‌ترین و بهترین بندگان خدا و نیروهای مولد جامعه بازنشسته می‌شوند و تمام ابعاد زندگی‌شان از تامین اجتماعی متاثر می‌شود.

    امنیت اجتماعی، مهمترین تولید سازمان تامین اجتماعی

    وی افزود: مواردی چون معیشت، درمان، اعزام به سفرهای زیارتی، حق خواروبار و  مسکن مستمری بگیران از سوی سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و نقش کلیدی در ایجاد امنیت اجتماعی دارد. به این معنا که مهمترین تولید سازمان تامین اجتماعی تولید امنیت اجتماعی است و امنیت اجتماعی قطعا به امنیت ملی کشور متصل است.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به کارنامه کاری تامین اجتماعی در دولت‌های نهم و دهم اظهار کرد:  مرور عملکرد دولت‌های نهم و دهم در این سازمان نشان دهنده تهدید امنیت اجتماعی است، وقتی در اتاق کار بالاترین مسئول سازمان دوربین مخفی کار می‌گذارند و ملاقات با یک ارباب رجوع را ضبط و در خانه ملت پخش می‌کنند، طبیعی است که امنیت اجتماعی تحت تاثیر قرار بگیرد. در اینجا غیراخلاقی‌ترین فرآیند از سوی بالاترین مقام یک دستگاه رخ می‌دهد.

    نوربخش تاکید کرد: وظیفه سازمان تامین اجتماعی ایجاد اطمینان خاطر در مستمری بگیران و بویژه بیمه شدگان است. مبالغی که یک کارگر به عنوان حق بیمه می‌پردازد تضمین کننده آینده معاش، درمان و ابعاد مختلف زندگی او خواهد بود. این فلسفه تمامی بیمه‌های اجتماعی دنیاست و اگر نتوانیم این اطمینان خاطر را ایجاد کنیم قطعا انگیزه‌ای برای بیمه‌پردازی وجود ندارد و آن نیروی مولد، پیشران تولید اقتصاد کشور نخواهد بود.

    خروج از حاشیه‌ها، اولین ماموریت تامین اجتماعی در دولت یازدهم

    وی با اشاره به نقش برجسته سازمان تامین اجتماعی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور گفت: نخستین اقدام ما در دولت یازدهم خروج از حاشیه‌ها بود؛ حاشیه‌هایی که ارتباطی با متن نداشت. تامین اجتماعی سازمانی است که نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی از اقشار مختلف و در صنوف مختلف عضو این سازمان هستند. بنابراین تامین اجتماعی نمی‌تواند گرایشات اجتماعی و اقتصادی خاصی داشته باشد.

    هیچ نهادی نمی‌تواند مدعی حاکمیت حزبی سیاسی و یا باند اقتصادی بر تامین اجتماعی باشد

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سعی کردیم نه تنها در سطح کلان بلکه در نوع انتصابات، اطلاع رسانی، فعالیت‌های اقتصادی و جهت گیری‌های سازمان دوری از حاشیه بوده و تلاش مضاعف سرلوحه قرار بگیرد، عنوان کرد: اکنون هیچ نهادی نمی‌تواند ادعا کند که بر تامین اجتماعی باندی اقتصادی و یا حزبی سیاسی حاکم است. از تمام تفکرات معتقد به نظام و دارای صلاحیت‌های حرفه‌ای در معاونت های مختلف سازمان فعالیت می‌کنند. جهت‌گیری‌های اقتصادی سازمان نیز در جهت حفظ منابع و منافع بیمه شدگان بوده است.

    نوربخش ادامه داد: کارکرد دیگر سازمان تامین اجتماعی این بود که در سال‌های بسیار سخت 93 و 94 که به تعبیر رئیس جمهور جزو سخت‌ترین سال‌های اقتصادی طی دودهه اخیر بوده است، علی رغم مشکلات بودجه عمومی و محدودیت در تزریق منابع از بودجه عمومی توانستیم فعالیت‌های خود را انجام و به تعهداتمان عمل کنیم.

    وی با اشاره به بودجه 52 هزار و  800 میلیارد تومانی سال 94 سازمان تامین اجتماعی گفت: این بودجه معادل یک سوم بودجه کل کشور است و باید توجه داشت که تامین اجتماعی یک سازمان درآمد- هزینه ای است و به بودجه عمومی و درآمدهای نفتی و مالیاتی وصل نیست. با این حال ما توانستیم با اتکا به ظرفیت‌های درونی خود در بخش‌های مختلف اقتصادی و درمانی تعهدات قانونی خویش را ایفا کنیم.

    حقوق‌های فعلی در شان مستمری بگیران نیست

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: تجهیز 55 هزار میلیارد تومان منابع برای سال 94 ، نیازمند یک عزم جهادی بود. تامین اجتماعی خط مقدم نبرد اقتصادی علیه کشور و خاکریز اول بود که توانست با فعالیت خود جلوی ریسک‌هایی که ممکن بود به علت مشکلات بودجه‌ای به بیمه شدگان وارد شود را بگیرد. البته این گفته بدان معنی نیست که معیشت مستمری بگیران کامل است و باید اعتراف کرد که این حقوق‌ها در شان مستمری بگیران نیست. هرچند در چارچوب قانون و جبران مافات هشت ساله دولت‌های نهم و دهم ، طی سه سال مستمری‌ها را تا 65 درصد افزایش دادیم در حالی که این رقم در آن هشت سال 43 درصد بود.

    نوربخش همچنین به اقدامات انجام شده در بخش درمان اشاره کرد و گفت: طرح تحول سلامت را در حالی اجرا کردیم که هزینه‌های مالی بسیاری برای ما ایجاد می‌کرد. البته این حق بیمه شده است زمانی که ریسک بیماری به او وارد شد تحت پوشش بیمه باشد. در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی افتخار دارد پس از دو دهه پرداختی اش به بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دانشگاهی و دولتی بروز باشد. در مجموع می‌توان گفت در این سال‌ها سازمان، یار دولت بوده است نه بار دولت.

    وی با بیان اینکه در جهت تامین مالی نیز اقدامات بسیار اساسی در سازمان انجام شده است عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی همانند تمام بیمه‌های اجتماعی می‌تواند پیشران اقتصادی کشور بویژه در شرایط بسیار سخت مالی باشد. صادرات با اتکا به تولید داخلی نیز از جمله بخش‌هایی است که سازمان می‌تواند در آن فعال شود، اکنون فعالیت‌های گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده‌ایم.

    بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش حساب در جهت رونق تولید

    نوربخش با بیان اینکه در بخش بیمه‌ای نیز سازمان تامین اجتماعی تلاش می‌کند با در نظر گرفتن تسهیلات برای کارفرمایانی که دیونی دارند و کارگاه‌های تولیدی‌شان رو به تعطیلی است به آنها کمک کنند تا مجددا به عرصه تولید بازگردند عنوان کرد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه کارگاه‌های تولیدی ما در سال‌های اخیر با مشکلات نقدینگی روبرو بودند و بدهی‌هایی داشتند که ما قوانین را برای آن اجرا کردیم. اکنون مشکلاتی درباره رونق مجدد این کارگاه‌ها وجود دارد و برای حل این مشکلات از سوی دولت تصمیماتی گرفته شد و در ماه گذشته در هیات وزیران به تصویب رسید.

    وی افزود: براین اساس کارفرمایان خوش‌حساب سازمان با توجه به شرایطی که در قانون آمده، مشمول بخشودگی جرایم، تقسیط جرایم و حتی خرید دیون شده‌اند و این برای نخستین بار است که برای کارفرمایان خوش‌حساب مشوق در نظر گرفته شده تا بتوانند کارگاه‌های تولیدی خود را راه بیندازند.

    مخاطب همه بندهای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی هستیم

    اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش چالش‌های اقتصادی

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در حیطه اقتصاد مقاومتی نیز، سازمان تامین اجتماعی مخاطب 42 بند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است. سازمان تامین اجتماعی به عنوان نهاد بیمه‌ای که ریسک‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد، به عنوان نهاد اجتماعی که می‌تواند در گسترس فرهنگ کار و تولید موثر باشد، به عنوان یک نهاد درمانی که ریسک‌های بیماری مردم را تحت پوشش قرار می‌دهد و می‌تواند امنیت خاطر برای نیروهای مولد ایجاد کند، به عنوان نهاد اقتصادی که می‌تواند با پرتفوی وسیع و متنوع و اتکا به تولید داخل و فناوری‌های جدید چون بیوتکنولوژی در عرصه‌های دارویی و همچنین تکمیل حلقه‌های تولید در عرصه نفت و پتروشیمی و استفاده از ذخایر ملی چون معادن می‌تواند در این عرصه نقش آفرینی جدی کند.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی از فروردین سال 93 و شاید چند روز پس از ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری، با تشکیل یک کارگروه و فعال کردن معاونت اقتصادی، اقدامات جدی را در زمینه تحقق سیاست‌های ابلاغی انجام داده عنوان کرد: نتایج این کارگروه در زمینه تبیین استراتژی‌ها و روند تولید کاملا مشخص است و برخی از شاخص‌های معین و قابل ارزیابی در این حیطه،  امسال در حال انجام است.

    نوربخش تاکید کرد: معتقدیم نسخه برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی که بخش عمده آن به دلیل تحریم‌ها و بخشی به علت سیاست‌های داخلی بوده، اقتصاد مقاومتی است. البته این نسخه زمانی شفابخش خواهد بود که در عمل به منصه ظهور برسد و نه در شعار و در قالب سمینار و کنفرانس. خوشبختانه برنامه استراتژیک پنجساله سازمان تامین اجتماعی برای اولین بار طی 40 سال اخیر  بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین و تصویب شده و بودجه سال 95 نیز سال نخست اجرای برنامه راهبردی است.

    وعده‌های مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ابتدای دولت یازدهم

    وی که در ابتدای فعالیتش در سازمان تامین اجتماعی و در گفت‌وگویی با ایسنا وعده‌هایی اعم از افزایش حقوق مستمری بگیران، القای روح سه جانبه گرایی، همسان سازی حقوق‌ها و پرهیز از سیاسی شدن شستا داده بود، در پاسخ به اینکه تا چه حد توانسته است به وعده‌هایش جامه عمل بپوشاند گفت: قانون مداری، برنامه محوری، پاک دستی و پاسخگویی از جمله مهمترین وعده‌هایی بود که دادم. در زمینه قانون مداری برنامه استراتژیک پنج ساله را تصویب کردیم و اکنون حتی یک برنامه نیست که بدون توجه به برنامه استراتژیک اجرا شود. همچنین هیچ بخشنامه‌ای بدون پاراف معاونت حقوقی اجرا نمی‌شود.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود:  سازمان تامین اجتماعی سال گذشته از سوی دیوان عدالت اداری به عنوان قانون مدارترین دستگاه در میان 64 دستگاه شناخته شد.

    نوربخش با بیان اینکه ملاک عمل ما قانون است گفت: درخصوص پاسخگویی نیز علاوه بر احیای معاونت فرهنگی و اجتماعی، تعامل با شرکای اجتماعی و رسانه‌ها بهبود یافته  است و سیستم مکانیزه پاسخگویی به مخاطبان بزودی راه‌اندازی خواهد شد.

    وی درباره پاک دستی در سازمان تامین اجتماعی گفت: راهبرد و ادبیات حاکم بر سازمان تامین اجتماعی صیانت از اموال بیمه شدگان است، بنابراین خط قرمز ما نیز عبور از منافع بیمه شدگان است و تخطی از آن به عنوان یک جرم نابخشودنی چه از سوی واحدهای اقتصادی، چه بیمه‌ای و چه درمانی شناخته می‌شود. با خاطیان برخوردهای لازم انجام شده و پرونده‌های آن موجود است.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه طی سه سال اخیر همانطور که گفته شد 65 درصد افزایش مستمری صورت پذیرفت گفت: در این زمینه انتقادهایی مطرح بود که چرا با وجود مشکلات مالی افزایش مستمری‌ها در سال 92، 25 درصد تعیین شد، در حالی که ما مصر بودیم و این افزایش‌ها را اعمال کردیم و طی سه سال اخیر نرخ افزایش حقوق‌ها بیش از نرخ تورم بوده است.

    نوربخش درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: پیگیر  همسان سازی هستیم ولی هنوز موفق نشده‌ایم، برای اجرای همسان سازی منابع مالی حدود شش تا هفت هزار میلیارد تومان نیاز است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو